Hej
Min väninna skall starta en enskild firma med att transportera saker och importera saker från utlandet (EU-land) och sälja detta vidare i Sverige.
Hon kommer att ha 1st anställd till att börja med.
MEN hon har ingen bil utan skall låna min mans bil då hon inte har råd att köpa en egen för tillfället. Funkar de? Måste hon skriva in det i firman på nåt sätt el e de bara till att låna när hon kör?
Hon vill anställa en med hjälp av ams. De har ett sånt nystartar bidrag där de hjälper med halva arbetsgivar avg etc. Kan man göra detta med enskild firma?
Någon som vet hur man gör med sitt namn? Hon har skrivit ut papper från SKV. blankett 4620 och fyllt i FA-skatt moms mm.
Vad ska hon nu göra? Vänta tills papperna är klara från SKV? men namnet då? har läst att man inte skall anmäla det till Bolagsverket då det är enskild firma.
Jag skall hjälpa henne nu i början men sedan om allting går bra skall jag säga upp mig från arbetet och isf ta över hennes firma.... har redan ringt SKV idag och de sa att de inte e några problem att ta över. hon måste lägga ner bara o jag ansöka med mitt person nr istället.
när hon sedan transporterar saker och skall skriva faktura. Måste man ha PG el BG. Hur är det kopplat? till bank kontot el måste jag öppna upp ett företagskonto där pengarna rullar in?
Snälla hjälp mig !!! Jag är IQ badboll på detta känns det som.
Hur gör man sedan med fakturering? Jag skall hjälpa henne då hon inte kan så bra svenska.. tänkte köra med online program så som fortnox. Någon som har erfarenhet utav de?
Shit så många frågor men känns som att SKV inte vill hjälpa mig (oss).