Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Ekonomi & juridik
  • Övrigt
  • Ska den som jobbar heltid betala lika mycket som den som jobbar deltid?
Övrigt - Ekonomi & juridik
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Övrigt
Ekonomi & juridik
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Ska den som jobbar heltid betala lika mycket som den som jobbar deltid?

Ons 19 sep 2012 19:19 Läst 1379 gånger Totalt 29 svar
    Linda0
    Visa endast
    Jag och min sambo är båda i 20-årsåldern, inga barn och bor i en tvåa.

Jag jobbar heltid sedan 1,5 år tillbaka. Min sambo har ett deltidsjobb som han fick för ungefär ett år sedan. Han har inte lagt manken till att söka ett nytt heltidsjobb då han har gjort sig bekväm när han väl har fått ett jobb.

Vi har alltid betalat lika mycket i hyra som är på 7200 i månaden, men nu har det kommit fram att han tycker det är orättvist.

Han resonerar att tjänar man olika så ska den som tjänar mer betala mer också. Så jag ska alltså betala mer mat och lite mer hyra för att jag jobbar heltid? Jag jobbar mer och därav tjänar mer också.

Han sköter inte hushållet speciellt mycket mer än vad jag gör utan det är i princip lika mycket båda två.

Jag tycker att skulle båda jobba heltid och efter det tjäna olika - det är en helt annan sak. Men bara för att han jobbar deltid och inte "orkar" söka något annat jobb, ska jag alltså jobba mer än honom och betala mer också?

Vad tycker ni?
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5.  
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
    1. stickkontakt
      Visa endast
      Lör 22 sep 2012 11:58
      Hur gör ni med maten då, delar ni lika där? För antagligen äter han mer än vad du gör och borde då betala mer.

Jag kan bara säga att i min erfarenhet är det de paren som hållit på med rättvisa ner till sista öret där det tagit slut snabbast.  
    2. Ramborg
      Visa endast
      Lör 22 sep 2012 12:41
      Elaifiknow skrev 2012-09-20 20:18:32 följande:
      För mig är det självklart att dela 50/50 - inte blir väl hyran lägre för att han tjänar mindre?

Om den ena i förhållandet kan äta god mat, gå ut med kompisar, resa, shoppa osv och den andra kan inte unna sig en kaffe på stan ens - är det ett rimligt sätt att bo ihop och dela livet med varann?
      42.
    3. Green Witch
      Visa endast
      Lör 22 sep 2012 14:09
      Man bör betala procentuellt efter vad man tjänar. Den som tjänar mer, betalar lite mer.

MEN... om den ena parten är för lat för att försöka få heltid så är det inte rättvist.
      Jag hade slängt ut karlsloken om han inte visar något intresse för erat liv tillsammans. Tungan ute 
    4. Wimsey
      Visa endast
      Lör 22 sep 2012 14:17

Det finns inget "ska" i den frågan.

Vi delar 50/50 på basutgifterna (hyra, mat mm.), det förutsätter såklart att vi varken bor eller äter dyrare än vad vi båda anser oss ha råd med. Sedan kan jag ta någon extra räkning ibland och betalar oftare när vi hittar på något speciellt.

5. Elaifiknow
      Visa endast
      Lör 22 sep 2012 15:12
      Ramborg skrev 2012-09-22 12:41:01 följande:

Om den ena i förhållandet kan äta god mat, gå ut med kompisar, resa, shoppa osv och den andra kan inte unna sig en kaffe på stan ens - är det ett rimligt sätt att bo ihop och dela livet med varann?

Om det är det så det fungerar i ett förhållande, så hade det nog fungerat så oavsett ekonomisk modell... Att dela 50/50 innebär inte att den ena äter oxfilé, medan den andra äter nudlar (det är fet FL-myt).
    6. asta66
      Visa endast
      Lör 22 sep 2012 15:22
      Elaifiknow skrev 2012-09-20 20:18:32 följande:
      För mig är det självklart att dela 50/50 - inte blir väl hyran lägre för att han tjänar mindre?
      Det känns inte vuxet att inte vilja betala sin del.
      Linda0 skrev 2012-09-22 11:13:31 följande:
      Han vill att jag ska betala lite mer hyra eftersom han tjänar så lite vill han inte lägga alla pengar på hyran utan kunna göra roliga saker. Jag alltså skulle jag betala mer tråkiga utgifter så han kunde roa sig, som en snäll gest av mig. Fast så tycker ju jag inte att det funkar......

Det är väl hans problem inte ditt. Som sambo har du ingen skyldighet att försörja honom. Sen verkar han lite självisk som tycker att du ska stå för hans utgifter. Eftersom han har mer ledig tid än du så utgår jag ifrån att han gör nästan allt hemma.
    7. finskaflikkan
      Visa endast
      Lör 22 sep 2012 15:27
      Här hemma betalar min man hyran. Jag betalar elen, tv:n och telefon.
      Maten delar vi på...  

8. Ramborg
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 01:12
      Det är nästan lite gulligt att se hur annorlunda svar denna TS får jämfört med de vanliga trådarna med detta ämne.

Fast det är klart, vanligtvis är det ju mannen som tjänar mer, och då tycker folk att det är självklart att han ska betala mer än den stackars deltidsarbetande frun som startar tråden.
      42.
    9. Regnig måndag
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 01:29
      Jag anser att vi som familj är en enhet, inte två som har taket gemensamt.

Här har vi en inpott och en utpott både vad det gäller pengar och tid. Den som tjänar mer betalar mer och den som har mer ledig tid jobbar mer hemma.
      Jag har inte betalt för att vara snäll!
    10. KiaL
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 01:35

Det beror lite på. Ni verkar ju inte ha kommit överens om att den ena ska jobba halvtid.
      I mitt fall så har jag och sambon kommit överens om att jag som jobbar halvtid sköter mer hemma och betalar mindre.
      Jag betalar all mat och sätter in 4000 på vårt räkningskonto.
      Medans han betalar lånet på huset och allt som har med huset att göra, förutom en del småsaker då.

Men om din sambo själv bestämt att han inte vill jobba mer så tycker jag nog att då får han gott betala lika mycket som dig ändå. Du ska ju inte jobba arslet av dig och bekosta allt medans han gör så lite som möjligt.     

11. asta66
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 13:18
      Ramborg skrev 2012-09-23 01:12:58 följande:
      Det är nästan lite gulligt att se hur annorlunda svar denna TS får jämfört med de vanliga trådarna med detta ämne.

Fast det är klart, vanligtvis är det ju mannen som tjänar mer, och då tycker folk att det är självklart att han ska betala mer än den stackars deltidsarbetande frun som startar tråden.
      Men här är det två unga utan barn. Och han verkar inte vilja jobba heltid utan ha mer tid. Men utan att ha mindre pengar.
    12. Powderpuff
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 13:23
      Mina pengar är våra pengar. Hans pengar är våra pengar. Under våra år ihop har det ändrat sig fram och tillbaka vem som tjänar mest. Sedan fick vi barn och då finns det verkligen ingen anledning att skilja på det. Då hade ingen av oss velat vara föräldraledig... Den som tjänar mindre i detta hemmet har oftast jobbat mindre och då har det självklart blivit så att den tagit hand om hemmet mer.
    13. Miss Obsessive
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 13:29
      Elaifiknow skrev 2012-09-22 15:12:22 följande:

Om det är det så det fungerar i ett förhållande, så hade det nog fungerat så oavsett ekonomisk modell... Att dela 50/50 innebär inte att den ena äter oxfilé, medan den andra äter nudlar (det är fet FL-myt).
      Att man är generös mot sin partner eller omtänksam eller vad man nu vill kalla det, har inget att göra med vad för inkomst man har. 

För övrigt så tycker jag att man delar lika så gott det nu går, vilket innebär att gemensamma utgifter delas rakt av och egna räkningar betalas därefter av vederbärande person, OM man inte lyckas hitta en annan lösning som funkar. Vill han betala mindre än dig så får han väl vara beredd på uppoffringar också, som att kanske flytta till mindre boende, äta lite snålare eller göra av med mindre på nöjeskonsumtion. Jag tycker det är löjligt att han förväntar sig att ha samma levnadsstandard som dig om han nu har valt att nöja sig med den lön han har. 
    14. solstril
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 13:31
      Regnig måndag skrev 2012-09-23 01:29:42 följande:
      Jag anser att vi som familj är en enhet, inte två som har taket gemensamt.

Här har vi en inpott och en utpott både vad det gäller pengar och tid. Den som tjänar mer betalar mer och den som har mer ledig tid jobbar mer hemma.
      Jag håller med, så gör vi oxå. Men, då gäller det ju naturligtvis att den som är hemma mer tar större del av hemarbetet så att det ändå blir en rättvis arbetsbelastning. Om man väljer att jobba deltid och ändå inte tar hand om hemarbetet, utan lämnar det till den dom jobbar heltid så är det inte rätt att alla pengar delas lika.
    15. LinneaJosie
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 13:36
      Så länge man är överens sinsemellan är väl alla sätt bra. Har lite svårt att förstå varför vissa, när det gäller såna här frågor, måste nedvärdera andras val i samma veva som man förklarar sitt eget.
    16. Wimsey
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 13:36

Min åsikt varierar inte med könet och jag har varit både den med lägst inkomst och den med högst inkomst. 

Däremot kan den variera med omständigheterna, om till exempel två personer har tagit ett gemensamt beslut om att skaffa barn så bör man dela de ekonomiska konsekvenserna lika. Många av de där trådarna handlar ju om mammor som är föräldralediga utan att den ekonomiska modellen anpassas till det ... 
    17. Ramborg
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 16:30
      Jag tycker generellt att om man ska vara en familj ska man leva på liknande ekonomisk standard.

Enda undantaget är väl om det verkligen är som TS påstår, att mannen inte vill jobba av ren lathet. Är det så, ja då får han ju skylla sig själv att han är fattig och stå för halva kostnaderna. Men något säger mig att hans version inte är riktigt likadan som TS'.
      42.
    18. Wimsey
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 16:44
      Fast även om han har en annan version är det väl inget som säger att den är mer korrekt än ts version.

Jag ser inte varför man ska lägga en massa värderingar i hur andra lägger upp sin ekonomi, det viktigaste är ju ändå att de inblandade har en hyfsat lika syn på det. Det har de uppenbarligen inte i ts fall, då är det bara för de inblandade att bestämma sig för om skillnaderna är för stora för att kunna fortsätta tillsammans eller inte. Som med allting annat. 

19. Vinterankan
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 17:25

Håller inte med. I de trådarna så är det par där kvinnan arbetar deltid för att ta hand  om hus och barn. Om kvinnorna där inte tar hand om hushållet så brukar de bli uppmanade att antingen börja arbeta heltid eller att använda den extratid de får av att arbeta mindre till att göra mer hemma.

Har aldrig sett någon argumentera för att en deltidsarbetare ska betala mindre samtidigt som den bara gör halva  hushållsarbetet.
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5.  
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
      • Senaste inläggen
      • Ekonomi & juridik
        • Ekonomi
        • Familjerätt
        • Företagande
        • Juridik
        • Konsument/Inhandla
        • Lån & skulder
        • Spartips
        • Övrigt
      • Familjeliv.se
        • Efterlysning - media
        • Familjeliv - sajten
        • Familjeliv - tidningen
        • Familjeliv förslagslåda
        • Helgvärd
        • Information
        • Jultävlingar på Familjeliv
        • Ny på Familjeliv
        • Träffar
        • Tävlingar - av Familjeliv
        • Tävlingar - av medlemmar
        • Övrigt
      • Fritid & hobby
        • Dator & Teknik
        • Foto & Video
        • Internet
        • Motor
        • Photoshop
        • Pyssel
        • Scrapbooking
        • Släktforskning
        • Spel
        • Sport & Fritid
        • Teknik
        • Övrigt
      • Hus & hem
        • Bakning
        • Dryck
        • Heminredning
        • Hus
        • Lägenhet
        • Matlagning
        • Trädgård
        • Övrigt
      • Husdjur
        • Akvarium
        • Burfåglar
        • Hundar
        • Hästar
        • Kaniner
        • Katter
        • Reptiler
        • Smågnagare
        • Övrigt
      • Kropp & själ
        • Barnhälsa
        • Filosofi
        • Frivilligt barnlösa
        • Glädje
        • Graviditetshälsa
        • Hälsa
        • Kosthållning
        • Medialt
        • Mode
        • Psykologi
        • Relationer
        • Rädsla/skräck
        • Singel
        • Skönhet
        • Sorg
        • Svininfluensan
        • Tatuering & Piercing
        • Träning
        • Vikt
        • Övrigt
      • Nöje
        • Bloggliv
        • Böcker
        • Film/TV
        • Humor
        • Högtider
        • Kultur & Konst
        • Musik
        • Nöje
        • Poesi
        • Reseberättelser
        • Resor
        • Shopping
        • Övrigt
      • Samhälle
        • Anonyma diskussioner
        • Arbete
        • Etik
        • Fråga mig vad du vill
        • Irritation
        • Jämställdhet/Genus
        • Natur & Miljö
        • Nyheter
        • Politik
        • Religion
        • Samhälle
        • Språk
        • Studerande
        • Vetenskapligt
        • Välgörenhet
        • Övrigt
      • Sandlådan
        • Egotrådar
        • Ironi & satir
        • Lektrådar
        • Tro det eller ej
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Ensamstående morsor behöver wake up and smell the coffe!
    • Om svärfar dör får vi ta över hans skulder då?
    • Nu j*vlar när han kommer hem ska han få säga ut!!!! Fyfaaan att ha varit blind för sin kille
    • Hur gammal tror ni att vår son är?
    • Snåla, griniga svärmor!
    • bvc sa till oss att "banta" vår lilla tjej!
    • står på ett abbonemang
  • Mest lästa bloggarna
    • Mina diktkort
    • Husmorstips
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Anna's blogg
    • Från cup till dl
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm