Vi tog tag i sängfrågan för något år sedan
Vi gick runt till typ ALLA butiker, pratade med säljarna, provlåg allting.
Det alla var överens om är att det som är bäst för kroppen är att ha en så MJUK säng som det bara går, så länge man får tillräckligt stöd för ryggen.
De ALLRA skönaste sängarna vi provade var Jensen Ambassadör. De är såna med fem zoner, så man får en mjukare zon för rumpan och axlarna att sjunka ner i, och en fastare vid ryggen och fötterna och huvudet. SUPERsköna. Den dubbelsänken kostade 30 000 kronor.
Vi köpte istället en säng från Kungsängen, med tre resårlager, där vi kunde välja ett något stummare topplager för mannen och ett mjukare för mig. Kostnaden blev 15 000 kronor.
Efter ett år kompletterade vi med en fullstor Tempur bäddmadrass. Den kostade 10 000 kronor. Och den är HELT fantastisk!

Jag vill VERKLIGEN rekommendera alla att köpa en sådan madrass. Näst efter att träna och äta bra, så är det det bästa man kan göra för sin kropp, tycker jag.
Den känns hård när man bankar på den, men så fort du lägger dig så sjunker du ju ner. Och när du legat en stund blir du helt omsluten av madrassen när den mjukats upp av din kroppsvärme.
Det är ju den stora grejen: att istället för att madrassen pressas ihop, och därför trycker tillbaka hårt där du sjunker ner mycket, så fördelas trycket, så att det känns som att du svävar på tusen små händer.
Köp ett tjockt madrasskydd i frotté också, så det blir lite bättre luftcirkulation, för annars är det lätt att det blir FÖR varmt.