n1ettan skrev 2010-02-07 08:28:39 följande:
Jag orkade inte läsa hela rapporten, men jag sällar mig till Kjells skara som inte tror på något större prisfall. Höjda räntor och hög arbetslöshet kan leda till ett prisfall i klassen 10-15%, men det kommer inte att påverka Sveriges ekonomi. Naturligtvis blir det enskilda personer som hamnar i kläm vid ett prisfall, och det är naturligtvis tragiskt. Jag skulle köpa hus om det är vad jag ville och min ekonomi medgav detta. Även om det skulle droppa i pris tillfälligt så spelar det ingen roll om 20 år... En liten sidolinje är att inflationen är på ingång. Världen över stiger den fortare än analytikerna förutspått, då vill man ju ha köpt sitt hus innan inflationen tar fart.
Kanske sållar du dig till Kjells skara för att du inte orkar läsa rapporten?
Nej, så tror många. "Det händer alla andra länder men inte Sverige". George Soros har fällt följande träffsäkra kommentar:
”Bubblor har två komponenter - en trend som faktiskt existerar och en missuppfattning rörande denna trend. Trenden är stigande priser och ökade möjligheter till belåning. Missuppfattningen är att uppgången i fastighetspriserna är frikopplad från den ökade utlåningen”. Läs citatet noga. Två gånger.
Sedan, det här om att det kommer vara en del människor som kommer i kläm men inte så många att det påverkar nämnvärt... Om, eller, jag menar när räntan går upp så kommer det hända saker. Huspriserna är oerhört räntekänsliga, det vet alla. Och visst är det kanske så att de allra flesta har goda marginaler. Man har räknat med kanske både 6 och 7 procent i ränta hos banken innan man tagit lån. De flesta har disponibla inkomster där man kan lägga en stor summa extra pengar på just boendet, utan att nödvändigtvis behöva ens tänka tanken att sälja med förlust. Men - vad tror du händer när alla dessa människor blir av med kanske 30-50% av sin disponibla inkomst och lägger denna på boendet och inte på annat? Jo, någon annan drabbas. Skomakaren där du skulle fixat dina skor, matvaruaffären där du köpte skinka i delikatessdisken, biosalongen du gick till en gång i månaden osv osv. Detta leder i sin tur till ökad arbetslöshet och då är det lilla ekorrhjulet igång.
Man kan inte bara sitta och tro att alla andra länder kommer att drabbas av nedgångar men att Sverige är ett undantag. Räntehöjningar påverkar ALLTID huspriserna. Och med en så övervärderad marknad som vi har idag så kommer det med stor sannolikhet att få märkbara konsekvenser på huspriserna.
Men, den som lever får se!