Här har jag en lite lista på vad som behövdes förra gången. Vissa saker hade jag behövt inser jag nu, men hade inte vett att skaffa förrän efter lång tid..dumt nog. Snål och fattig och envis, inte en bra kombination.
- Vagnen är nog det viktigaste. Barnet sover och du kan komma ut på äventyr.
- Babyskydd är en självklarhet. Vi hyrde vårt hos Babyproffssen för 100 kr/månad. Det kunde man även ha inne som en liten gunga/vagga/sitter. Toppenbra!
- Kläder hade vi från släkt och vänner. Första plagget vi köpte själva var nog inte förrän han var åtta månader...De små kläderna (56-62) brukar folk köpa i present och de räcker kanske en eller två månader. Så köp bara lite av det och satsa på 68 och uppåt.
- NAGELSAX!! Jag gick över tiden två veckor och det var vassa klor som kom ut. Du vill inte att det ska bli rivsår i ansiktet på den lill* det första som händer.
- Bepanthen! Bästa produkten på apoteket. Ovärderlig de första sex månaderna för en känslig barnrumpa.
Vi hade två sängar till vår son som han sammanlagt sov i kanske tio timmar det första året. Vi hade sagt att vi absolut inte skulle samsova, men så blev det ändå. Jobbigt men mysigt och tryggt.
Allt annat till babyn kan vänta. Om ni dessutom har sparat pengar så kan ni då efter ett tag verkligen köpa det ni vet att ni vill ha och inte skräp.
Men tänk mer på dig själv:
- Skön BH som inte trycker, vänta med att köpa till någon vecka efter att amningen kommit igång, de växer mer än du anar och det är viktigt att det inte trycker, då kan det bli mjölkstockning och det vill du INTE vara med om. Hade själv för liten BH och fick mjölkstockning två ggr de första fyra veckorna. Dumt nog envisades jag...
- Amningsnapp. Är ett silikonskydd som man sätter över sina bröstvårtor om man skulle börja få sår. Här envisades jag också, tyckte inte att det kändes naturligt att ha något mellan mig och barnet. Sen hade jag sår också. Fick in bakterier i såren och drabbades av allmän blodförgifting. Var nära att dö. Men vägrade ändå skydden. När de väl kom på efter en månad av outsäglig smärta och nära-döden upplevelse var det som att bli frälst, eller nåt. KÖP innan förlossning med andra ord! Vänta INTE med att använda dem!
- Stoora TENA skydd att ha första tiden. De är som små blöjor men får dig att känna dig trygg. Vanliga stora bindor duger inte, då måste du gå på toa flera gånger i timmen de första dagarna. På BB får man ett stort TENA direkt efteråt, och om det är den sorten de har på BB så vet man att det funkar, de kan sånt.
- Tunika/klänning/kjol att ha första dagarna. Du vill inte visa den stora blöjan i onödan, eller något annat för den delen heller. Byxor sitter åt på fler ställen och avslöjar mer än du vill... Om du snittas kan det vara skönt att slippa linning vid ärret, då är klänning toppen.
- Svarta eller mörka (stora) trosor att ha första tiden. Det är onödigt med vitt, eventuella fläckar försvinner inte alltid och du vill ju kunna använda dem sen också. Kom ihåg att du ska ha plats för blöjan innanför... Inte tid för string mao.
Det var nog allt. Inte mycket, men väl investerade pengar. Men, tänk på att vänta med det mesta till efteråt.