VIKTIG information gällande frågor kring facebook gruppen! Hejsan tjejer. Jag är inte inne på familjeliv längre utan nu har det naturligt blivit mer facebook. En medlem från fb:gruppen har skrivit till mig gällande era funderingar här, så syftet med detta inlägg är att förklara och förhoppningsvis kunna reda ut några frågetecken:
Allt började här på familjeliv för ca ett år sedan, vi blev ganska snart en kärngrupp som skrev och delade med oss av allt möjligt här på fl, sedan gav någon det goda förslaget för en tid sedan att vi skulle starta en sluten grupp på facebook (fb) - detta för att undkomma att folk bara öppet läste våra personliga inlägg mm. Tanken var också att kunna fortsätta dela med sig av personliga bilder på barn, familjen mm utan att behöva känns oro för vem som läste eller tittade.
Sagt och gjort: Vi startade upp en ny grupp på fb. Antalet medlemmar ökade snabbt i början av denna fina gruppen och vi blev många som kände att detta urartade totalt (vilket bidrog till en otrygg känsla), vi kom snabbt upp i antalet 86 + 16 personer. Några skrev till mig och berättade att de började känna olust inför att så många nya/okända medlemmar fanns med i den nya fb gruppen också, utan att vara aktiva - detta gjorde att många av de aktiva kärnmedlemmarna började dra sig för att skriva/lägga upp sina bilder lika fritt -så syftet med hela fb: gruppen höll på att urarta!
Då jag blev utvald till admin tog jag på mig det stora uppdraget att gå igenom alla medlemmar, vilket tog mig 4 dagar och mycket engagemang och arbete. Jag skrev ett personlig meddelande till var och en där jag bad personen ifråga styrka vilka de var, om de kom från fl, vad deras alias var och hur ofta de skrev i tråden på fb, detta önskade jag svar på för att inte av misstag ta bort någon aktiv medlem. Jag skrev även varje dag (ibland flera gånger) i gruppens logg, för att inte råka ta bort någon som glömt svara eller inte funnit sitt meddelande. Jag valde även att gå igenom alla Hundratals inlägg på fb, detta för att se hur aktiva alla medlemmar är - även detta med syftet att inte råka ta bort någon felaktigt.
Sedan inleddes borttagningen och nu är den gjord, detta med syftet att följa fb:gruppens önskan om att inaktiva medlemmar ska bort. Vill man
bara läsa utan att regelbundet skriva inlägg, dela med sig eller engagera sig så finns fl här till för det.
Det är mest rätt mot den slutna gruppen på fb att inte bara skumläsa, utan är man med där så ska man skriva regelbundet, engagera sig och följa trivselreglerna som finns! Skulle någon trots allt felaktigt blivit borttagen från fb:gruppen har de möjligheten att ansöka igen, men kommer då åter igen granskas. Om du väljer att skriva till mig och ansöka bör det ske med en motivering samt beskrivning av hur du "känner" gruppen. Skulle du bli godkänd finns trivselregler som alla medlemmar i gruppen ska följa, detta för att alla medlemmar ska veta vilka som just är medlemmar - och känna trygghet i det!
Trivselregler för medlemmar i fb:gruppen
1) Profilbild
2) Presentation i gruppen. Berätta gärna vem du är, hur gammal du är, hur många barn du har, vad du bor mm Så övriga gruppen får en bild utav vem du är:)
3) Var aktiv, skriv inlägg och läs inte bara - det är mest rätt emot övriga medlemmar om alla både ger och tar:) Om man Bara vill läsa, så finns familjeliv till för det!
4) Dokument: det finns ett dokument på sidan högst upp som du ska skriva in dig i (om inte detta redan är gjort), på så vis får alla medlemmar information om varandra.
5) Prövotid för nya medlemmar: efter 14 dagar görs en utvärdering, har inte önskemålen/kraven ovan uppfyllts eller man inte är aktiv utan bara läser -så tas man bort:)
Facebookgruppen är ett riktigt bra gäng med härliga kvinnor, många av oss som är med där har känt varandra över ett år. Det är mest rätt emot alla oss skrivande/engagerade kvinnor att känna tryggheten att kunna få skriva vad man vill, utan att känna sig osäker på vem som är med i gruppen - därav trivselreglerna:) Många av oss i denna gruppen skriver om personliga saker, och det är mest riktigt (emot alla medlemmar) att de som är med är Aktiva/skrivande/delar med sig och inte bara läser -annars skapas en otrygg känsla i gruppen och det är inte bra.
Hoppas detta inlägg har kunnat ge en god förklaring och förhoppningsvis kunnat reda ut en hel del frågetecken, trevlig dag // Mvh Cecilia (trebarnsmamma)