Mares skrev 2012-05-19 09:50:53 följande:
Förresten...hade träff med MVC gruppen i veckan som gick och vår MVC sköterska blev lite upprörd när hon upptäckte att det bara är en av sju som helammar....det verkar inte vara bara jag som fått bristande stöd med amningen på BVC.....vi har alla samma BVC tant. Tjejjen som ammar har barn sen tidigare.
Det är åt det hållet här också, det är jättemånga som får bristande amningsstöd på vårt bvc. Patentlösningen är liksom "ge ersättning". Jag är fortfarande upprörd över att jag inte fick någon som helst rådgivning när min son gick upp dåligt i vikt. De frågade: "Jaha, hur tror du att det här kommer sig?". Jag sade att jag trodde att det kanske hade med utdrivningsproblem att göra eftersom jag upplevde att utdrivningen inte var lika stark som tidigare, men å andra sidan så brukar ju utdrivningen lätta lite när amningen är etablerad (det vet jag nu).
Jag fick inte rådet att amma oftare.
Jag fick inte höra att barnet inte bör sova hela nätterna utan att äta när de är så små som två månader och inte följer sin kurva.
Jag fick inte oxytocinsprej utskrivet - det fick jag be om när jag verkligen fick problem med utdrivningen i stressen över vikten - vilket borde vara standard om mamman säger att det existerar ett utdrivningsproblem.
Jag är väldigt glad att jag har rutin på amningen nu.