Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Gravid
  • Förlossning
  • Riskerna med för tidig avnavling
Förlossning - Gravid
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Förlossning
Gravid
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Riskerna med för tidig avnavling

Fre 21 mar 2008 07:09 Läst 32704 gånger Totalt 859 svar
    abuelita
    Visa endast
    Föräldrarna till en hjärnskadad pojke vill med hjälp av denna youtubevideo varna så många som möjligt för riskerna med för tidig avnavling.

www.youtube.com/watch?v=RoHg-Vg95pg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-21 08:29
    Läs gärna även min gamla tråd om avnavling.

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m27763058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-21 10:45
    Under Svensk Perinatalföreings möte i Stockholm i höstas enades förlossningsläkare, barnmorskor och barnläkare från hela hela Sverige om att man nu ska sluta med för tidig avnavling. Men trots detta har det ännu inte gått igenom på alla sjukhus. Så vi måste hjälpas åt att sprida den här informationen så mycket så möjligt innan fler barn hinner bli skadade.
    Dagens Medicin skriver här om detta möte.
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/12/05/okat-...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-23 12:31
    Läs även tråden om riskerna med värkstimulerande dropp.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m30779294-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-23 15:10
    Vi får inte glömma att det är pengar som styr vår värld, och stamceller är förstås mycket värdefullt för läkemedelsindustrin som är en av våra största vinstgivande branscher, och därmed också mycket mäktiga
    Så länge moderkaksblod varit eftertraktat inom medicinen, alltså under flera hundra år, har barnmorskor blivit instruerade att navla av medan blodet fortfarande finns kvar i moderkakan. Och sedan stamcellsforskningen på ”navelsträngsblod”, vilket i själva verket är moderkaksblod, kom igång på allvar navlas det av tidigare än någonsin – redan innan barnet tagit sitt första andetag! Samtidig har bl.a. antalet fall av autism ökat lavinartat.
    Man säger att det är nödvändigt att navla av så där tidigt för att kunna ta pH-prov på blodet i navelsträngen, trots att flera andra sjukhus tar detta prov medan navelsträngen fortfarande pulserar. Man nyper då åt med fingrarna medan man tar provet med kanyl och låter sedan navelsträngen få pulsera färdigt. Och på andra sjukhus tar man inte det här provet rutinmässigt utan bara när man misstänker att barnet mår dåligt.
    På vissa kliniker är man fortfarande rädd för gulsotsrisken och man tror att sen avnavling kan ge andningsbesvär, att barnet kan bli ”bloddopat” av att få i sig sitt moderkaksblod och att det är ökad blödningsrisk för mamman. Medan man på andra sjukhus inte tror på någon av de här riskerna utan navlar av först när navelsträngen har slutat pulsera.
    Liiite konstigt är det allt att de inte tycks utbyta kunskap och erfarenheter med varandra mellan de olika sjukhusen och enas om vad som egentligen är bäst för patienterna.
    Alla övriga däggdjur klarar sig förstås alldeles utmärk med att vänta med avnavlingen tills moderkakan har kommit ut.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-23 17:41
    www.cordclamp.com

www.autism-end-it-now.org

www.birth-brain-injury.org

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-23 18:02
    Vad skönt det vore om man tryggt kunde överlämna sig i förlossningspersonalens händer och lita helt på att de kan sin sak. Men tyvärr måste man ha koll själv eftersom de inte automatiskt håller sig á jour med nya rön. Så var det redan när jag fick mitt första barn 1971. Jag var då så påläst att jag visste mer än personalen om riskerna med smärtlindrande medel. Hade bestämt mig för att varken ta lustgas eller annan smärtlindring, men barnmorskan var helt oförstående för det. Jag var tvungen att med foten, mitt under pågående jobbig värk, fösa bort petidinsprutan hon tänkte ge mig mot min vilja.
    Och när jag fick nästa barn 1982 hade jag läst den franske förlossningsläkaren Frederick Leboyers bok Födas utan våld och lärt mig att man måste vänta med avnavlingen. Men när barnet just kommit ut passade barnmorskan på att ge mig en livmodersammandragande spruta i låret utan att jag märkte det. Så när jag försökte hejda henne från att klampa av navelsträngen sa hon att hon var tvungen att göra det meddetsamma eftersom barnet annars skulle få i sig det där medlet. Men jag lyckades ändå med detta argumenterande skjuta upp avnavlingen någon minut. Och när man fått livmodersammandragande medel pulserar dessutom blodet snabbare över till barnet. Min dotter kanske därför ändå fick sin fulla mängd.

Jag skriver inte det här för att skrämma upp er som snart ska föda utan för att uppmana er att vara pålästa och att se till att pappan eller annan stödperson övervakar det hela åt er så att ni kan få ägna er åt att föda barn... på era egna villkor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-27 14:28
    I går gick första avsnittet av svt´s nya dokumentärserie Barnmorskorna, och det såg ju verkligen ut som att de skötte sig med avnavlingen och hade koll på vad de sysslade med där på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge! Inte för att jag såg någon navelsträng eller några navelklämmor, men det hördes på barnen att de inte hade panik och de såg väldigt harmoniska och fina ut. Dessutom fick man se en moderkaka som var helt tömd på blod. Sånt gläder en gammal "navelskådare" ska ni veta! Hoppas verkligen att de följande avsnitten också tyder på att de slutat med tidig avnavling där nu, så det inte bara råkade vara just de här barnmorskorna som tillämpar sen avnavling. I somras hade jag mailkontakt med biträdande överläkaren där och hon berättade att de hade tidig avnavling som rutin då.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-30 11:23
    Den här videon är MÄKTIG! En kvinna sjunger sig genom födslovärkarna.
    www.youtube.com/watch?v=z3WA9iHz5ww&feature=r...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 02:10
    Hörrni, titta på den här fantastiska barnaföderskan!!! www.youtube.com/watch?v=Aht0HqI7GSw

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-09 13:35
    WHO säger så här:

WHO Recommendations for the Prevention of Postpartum Haemorrhage. October 2006.page 15
    "Recommendation:
    Because of the benfits to the baby, the cord should not be clamped earlier than is necessary for applying cord traction in the active management of the third stage of labour. (weak recommendation, low quality evidence) For the sake of clairity, it is estimated that this will normally take around 3 minutes."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-09 21:01
    De här sjukhusen har jag nu fått uppgifter om att de har sen avnavling som allmän rutin (men kolla för säkerhets skull själva att det verkligen stämmer):
    UMAS Malmö
    Lunds KK
    Blekingesjukhuset
    Södra BB (Stockholm)
    BB Stockholm
    USÖ Örebro
    Sundsvalls sjukhus
    Sunderby i Luleå

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-28 12:50
    Nyköping

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-28 19:44
    Gävle

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-24 18:30
    Den här mycket bra länken kom i ett inlägg
    www.gentlebirth.org/archives/cordIssues.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-29 21:31
    HELSINGBORGS lasarett har nu också sen avnavling som rutin.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-13 11:12
    Karlstad BB (har också sen avnavling)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-16 11:52
    OBS! Det går att navla av sent även vid snitt. Läs TBORST´s inlägg, t.ex. 794 på sidan 80. Efter 4 egna snitt med sen avnavling är hon expert på det här området och svarar gärna på era frågor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-20 12:45
    Eftersom den här tråden nu blivit för gammal har jag startat en ny. Välkomna att fortsätta diskussionen där
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m33799718.html
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 26
    4. 27
    5. 28
    6. 29
    7. 30
    8. 31
    9. 32
    10. ›
    11. »
    1. abuelita
      Visa endast
      Mån 7 apr 2008 13:06
      Och nu när jag var ute och gick med mitt ettåriga barnbarn i barnvagnen träffade jag ett par med en 2 veckor gammal bebis som fötts på Karolinska i Solna, och hon hade blivit sent avnavlad utan att de ens bett om det, och inget pH-prov togs heller.
      Har nu skickat sms till min dotters vänner som befinner sig på samma sjukhus och som måste hålla på och argumentera för att slippa tidig avnavling.
    2. beadis
      Visa endast
      Mån 7 apr 2008 13:07

abuelita skrev 2008-04-07 12:59:42 följande:

Halleluljah!!!! Fick just följande kommentar i min blogg:"Jag fick mitt tredje barn för 2 veckor sedan och bad då personalen att avvakta med avnavlingen tills pulseringen slutat, vilket de gjorde. Hon kände inte till något om att det skulle vara farligt men gjorde ändå som jag bad. Dagen efter fanns en artikel i vår lokalblaska om ämnet som jag naturligtvis klippte ut och överlämnade till barnmorskan som faktiskt blev uppriktigt upprörd över att sådana frågetecken fanns utan att man tagit det på allvar. Sundsvalls barnmorskor tar nu detta på fullaste allvar och avvaktar med avnavlingen tills pulsering avstannat, bara för att vara säker på att inte skada barnet. //Mr Galahad"
      kan inte du se till att vi får länken till den tidningen, så vi kan visa våra bm o läkare på våra sjukhus runt om i landet?
    3. abuelita
      Visa endast
      Mån 7 apr 2008 13:35

snart3barnsmamma skrev 2008-04-07 13:07:31 följande:

kan inte du se till att vi får länken till den tidningen, så vi kan visa våra bm o läkare på våra sjukhus runt om i landet?
      Nu har jag skickat en kommentar till pappan i Sundsvall och bett om länken till artikeln. Han är inte inloggad just nu, men jag återkommer när och om jag får länken.

Antagligen stod den samma dag som de övriga artiklarna som jag har i det här blogginlägget
      blogg.aftonbladet.se/15613/perma/779675
    4. Cyberdansken
      Visa endast
      Mån 7 apr 2008 14:43
      Så, nu har jag skickat mail till Tore Sollum, överläkare på kvinnokliniken på SÄS.

Som önskat kopierar jag här mailen så dom som bor i samma område kan trycka på lite extra :)

Namn är redigerade, kopia är skickat till uttbildningsansvarig på SÄS och till medlemmarna i Hälso- och sjukvårdsnämnd 8, eftersom jag bor i det området.

"Hej!

Mitt namn är "CD" och jag och min fru, ******, väntar vårt 5 gemensamma barn i Juli.
      Vi har via internet blivit uppmärksamma på den kontrovers som råder här i landet angående tidig avnavling och jag ringde då till förlossningskliniken här om dagen för att få reda på hur man gör i Borås.

Svaret jag fick var att man tillämpar tidig avnavling och på min följdfråga om varför fick jag veta att det var nödvändigt för att kunde ta PH-prov på blodet i navelsträngen. Det är dock inte så, på flera andra kliniker tillämpar man sen avnavling och tar PH-prov ändå.

Nu vill jag gärna veta vem man ska prata med om att antingen få ändrat era rutiner eller att ni får utbildning i hur man gör när föräldrana önskar sen avnavling, då dom senaste rönen visar att det kan vara direkt skadligt för barnen att avnavla för tidigt.

Vill gärna visa på ett par länkar som stöd:

www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/12/05/okat-...

www.bmj.com/cgi/eletters/335/7615/312

www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news...

Att ta PH-prov utan att avnavla eller sätta på peanger kan dom göra på Halmstad sjukhus samt numera på flera andre ställen i landet.

WHO säger så här:

WHO Recommendations for the Prevention of Postpartum Haemorrhage. October 2006.page 15
      "Recommendation:
      Because of the benfits to the baby, the cord should not be clamped earlier than is necessary for applying cord traction in the active management of the third stage of labour. (weak recommendation, low quality evidence) For the sake of clairity, it is estimated that this will normally take around 3 minutes."

Sedan citerar jag också PAHO (Pan American Health Organisation)

PAHO Beyond survival:Integrated delivery care practicesfor long-term maternal and infant nutrition, health and development Pan American Health Organisation (PAHO) 2007 page 10
      "Delayed umbilical cord clamping, immediate mother to newborn skin-to-skin contact and initiation of exclusive breastfeeding, are three simple practices that, in addition to providing immediate benefit, can have long-term impact on the nutrition and health of both mother and child and possibly affect the development of the child far beyond the immediate neonatal and postpartum period."

Nu hoppas jag att ni vill titta på detta och kanske se över er rutiner. Jag vet redan att flera av dom som ska föda i Borås i sommar är väldigt intresserade av detta.

Skickar kopia till Hälso- och sjukvårdsnämnd 8, då jag bor i detta område eftersom dom kanske har intresse i detta.

Vänligen återkom med tankar omkring ämnet.
      På förhand tack

Mvh
      CD"

Hoppas nån kan ha nytta av detta.
    5. beadis
      Visa endast
      Mån 7 apr 2008 17:01

Cyberdansken skrev 2008-04-07 14:43:33 följande:

Så, nu har jag skickat mail till Tore Sollum, överläkare på kvinnokliniken på SÄS.Som önskat kopierar jag här mailen så dom som bor i samma område kan trycka på lite extra :)Namn är redigerade, kopia är skickat till uttbildningsansvarig på SÄS och till medlemmarna i Hälso- och sjukvårdsnämnd 8, eftersom jag bor i det området."Hej!Mitt namn är "CD" och jag och min fru, ******, väntar vårt 5 gemensamma barn i Juli. Vi har via internet blivit uppmärksamma på den kontrovers som råder här i landet angående tidig avnavling och jag ringde då till förlossningskliniken här om dagen för att få reda på hur man gör i Borås.Svaret jag fick var att man tillämpar tidig avnavling och på min följdfråga om varför fick jag veta att det var nödvändigt för att kunde ta PH-prov på blodet i navelsträngen. Det är dock inte så, på flera andra kliniker tillämpar man sen avnavling och tar PH-prov ändå.Nu vill jag gärna veta vem man ska prata med om att antingen få ändrat era rutiner eller att ni får utbildning i hur man gör när föräldrana önskar sen avnavling, då dom senaste rönen visar att det kan vara direkt skadligt för barnen att avnavla för tidigt.Vill gärna visa på ett par länkar som stöd:www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/12/05/okat- ...www.bmj.com/cgi/eletters/335/7615/312www.telegr aph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news...Att ta PH-prov utan att avnavla eller sätta på peanger kan dom göra på Halmstad sjukhus samt numera på flera andre ställen i landet.WHO säger så här:WHO Recommendations for the Prevention of Postpartum Haemorrhage. October 2006.page 15"Recommendation:Because of the benfits to the baby, the cord should not be clamped earlier than is necessary for applying cord traction in the active management of the third stage of labour. (weak recommendation, low quality evidence) For the sake of clairity, it is estimated that this will normally take around 3 minutes."Sedan citerar jag också PAHO (Pan American Health Organisation) PAHO Beyond survival:Integrated delivery care practicesfor long-term maternal and infant nutrition, health and development Pan American Health Organisation (PAHO) 2007 page 10 "Delayed umbilical cord clamping, immediate mother to newborn skin-to-skin contact and initiation of exclusive breastfeeding, are three simple practices that, in addition to providing immediate benefit, can have long-term impact on the nutrition and health of both mother and child and possibly affect the development of the child far beyond the immediate neonatal and postpartum period." Nu hoppas jag att ni vill titta på detta och kanske se över er rutiner. Jag vet redan att flera av dom som ska föda i Borås i sommar är väldigt intresserade av detta.Skickar kopia till Hälso- och sjukvårdsnämnd 8, då jag bor i detta område eftersom dom kanske har intresse i detta.Vänligen återkom med tankar omkring ämnet.På förhand tackMvhCD"Hoppas nån kan ha nytta av detta.

Tack för att du trycker på detta...även på SÄS.
    6. abuelita
      Visa endast
      Mån 7 apr 2008 17:09
      WOW, Cyberdansken!!! Helt otroligt bra initativ!!! Hoppas många kopierar det här nu och skickar till sina repektive förlossningskliniker.
    7. abuelita
      Visa endast
      Mån 7 apr 2008 19:49
      Forts på min kommentar 279
      Tyvärr är det inte helt ovanligt att förlossningsskräck slutar i akut kejsarsnitt efter en långdragen och jobbig förlossning. Har just fått rapport om att det blev så för min dotters vänner på Karolinska i Solna. Men mor och barn mår nu bra. Har dock inte fått någon rapport om hur det gick med avnavlingen. Kan inte tänka mig annat än att det blev en hastig avnavling där.
      Dessvärre är förlossningen ett stort trauma för många, och säkert beror det mycket på undermedvetna minnen från en egen traumatisk födelse. Det är sånt här MVC är till för, alltså att fånga upp dessa förlossningsrädda och hjälpa dem med bra terapi och erbjuda profylaxkurser och annat som kan underlätta inför förlossningen.
    8. RosiePosie
      Visa endast
      Mån 7 apr 2008 20:21
      DU ÄR GRYM!!

Cyberdansken skrev 2008-04-07 14:43:33 följande:

Så, nu har jag skickat mail till Tore Sollum, överläkare på kvinnokliniken på SÄS.Som önskat kopierar jag här mailen så dom som bor i samma område kan trycka på lite extra :)Namn är redigerade, kopia är skickat till uttbildningsansvarig på SÄS och till medlemmarna i Hälso- och sjukvårdsnämnd 8, eftersom jag bor i det området."Hej!Mitt namn är "CD" och jag och min fru, ******, väntar vårt 5 gemensamma barn i Juli. Vi har via internet blivit uppmärksamma på den kontrovers som råder här i landet angående tidig avnavling och jag ringde då till förlossningskliniken här om dagen för att få reda på hur man gör i Borås.Svaret jag fick var att man tillämpar tidig avnavling och på min följdfråga om varför fick jag veta att det var nödvändigt för att kunde ta PH-prov på blodet i navelsträngen. Det är dock inte så, på flera andra kliniker tillämpar man sen avnavling och tar PH-prov ändå.Nu vill jag gärna veta vem man ska prata med om att antingen få ändrat era rutiner eller att ni får utbildning i hur man gör när föräldrana önskar sen avnavling, då dom senaste rönen visar att det kan vara direkt skadligt för barnen att avnavla för tidigt.Vill gärna visa på ett par länkar som stöd:www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/12/05/okat- ...www.bmj.com/cgi/eletters/335/7615/312www.telegr aph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news...Att ta PH-prov utan att avnavla eller sätta på peanger kan dom göra på Halmstad sjukhus samt numera på flera andre ställen i landet.WHO säger så här:WHO Recommendations for the Prevention of Postpartum Haemorrhage. October 2006.page 15"Recommendation:Because of the benfits to the baby, the cord should not be clamped earlier than is necessary for applying cord traction in the active management of the third stage of labour. (weak recommendation, low quality evidence) For the sake of clairity, it is estimated that this will normally take around 3 minutes."Sedan citerar jag också PAHO (Pan American Health Organisation) PAHO Beyond survival:Integrated delivery care practicesfor long-term maternal and infant nutrition, health and development Pan American Health Organisation (PAHO) 2007 page 10 "Delayed umbilical cord clamping, immediate mother to newborn skin-to-skin contact and initiation of exclusive breastfeeding, are three simple practices that, in addition to providing immediate benefit, can have long-term impact on the nutrition and health of both mother and child and possibly affect the development of the child far beyond the immediate neonatal and postpartum period." Nu hoppas jag att ni vill titta på detta och kanske se över er rutiner. Jag vet redan att flera av dom som ska föda i Borås i sommar är väldigt intresserade av detta.Skickar kopia till Hälso- och sjukvårdsnämnd 8, då jag bor i detta område eftersom dom kanske har intresse i detta.Vänligen återkom med tankar omkring ämnet.På förhand tackMvhCD"Hoppas nån kan ha nytta av detta.

9. S u s s
      Visa endast
      Mån 7 apr 2008 21:33
      Jag tänkte gå på Huddinge sjukhus förlossningsinformation på onsdag.
      Tänkte att jag ksulle passa på att fråga barnmorskorna som håller i föredraget om avnavling.
      Det kan ju vara ett extra bra tillfälle då det sitter många gravida därinne samtidigt.
      Rapporterar givetvis här efteråt!
      Miranda 060914, Pojke BF 080805
    10. abuelita
      Visa endast
      Mån 7 apr 2008 21:40

S u s s skrev 2008-04-07 21:33:44 följande:

Jag tänkte gå på Huddinge sjukhus förlossningsinformation på onsdag.Tänkte att jag ksulle passa på att fråga barnmorskorna som håller i föredraget om avnavling.Det kan ju vara ett extra bra tillfälle då det sitter många gravida därinne samtidigt.Rapporterar givetvis här efteråt!

KANONBRA, Suss!!! Se bara till att ha ordentligt på fötterna om de skulle komma med konstiga bortförklaringar ifall de trots allt har tidig avnavling som rutin. Har du möjlighet att ha med dig utskrifter av Cyberdanskens länkar? Det är verkligen ett bra urval han har gjort. Om du inte redan läst hans mycket bra kommentar här ovan så gör det!
      Stort lycka till på onsdag!!!!
    1. «
    2. ‹
    3. 26
    4. 27
    5. 28
    6. 29
    7. 30
    8. 31
    9. 32
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Du är inte inloggad, du måste vara inloggad för att svara på inlägg eller starta trådar!

Logga in här!
Laddar...
Du har loggat in med Facebook Connect,
för att gå vidare måste du välja ett användarnamn.
Användarnamn
Hämta min profilbild
Fortsätt
Logga in för att starta trådar eller skriva inlägg i forumet.
Logga in snabbt och anonymt
med ditt Facebook-konto
eller
E-post:
Lösenord:
Logga in automatiskt på denna dator
Logga in
Glömt ditt lösenord?
Bli medlem »

Innehåll

Vi rekommenderar

Testfakta Bästa och sämsta blöjorna.

Min förlossning Allt om andras förlossningar.

Hon får platt mage Följ GrönaDruvans mag-kamp

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Carmen och Magnus är BVC-sköterskor på Lillugglans BVC. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorskorna Jenny och Aleksandra har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

FörlossningsrädslaStäll din fråga

Rädd att föda? Fråga specialist på Ekens barnmorskemottagning.

Missa inte ANNONS

Vinn lyxdag

Vinn lyxdag med två väninnor och låt Åhléns Personal Shopper lösa era problem med sommarens look.Få outfits för totalt 10 000 KR.

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
      • Senaste inläggen
      • 40+
      • Andra trimestern
      • Arbetslivet
      • Ensam gravid
      • Fosterdiagnostik
      • Fosterutveckling
      • Förlossning
      • Förlossningsrädsla
      • Första barnet
      • Första trimestern
      • Grav. komplikationer
      • Hälsa & Kost
      • Inhandla/preparera
      • Kejsarsnitt
      • Mammakroppen/MV
      • Namn
      • Oro för missfall
      • Pappagrupp
      • Regnbågsfamilj
      • Samlevnad
      • Syskon
      • Tredje trimestern
      • Tvillingar
      • Ultraljud
      • Ung & Gravid
      • Övrigt
      • Smärtlindring
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Jag tycker min kompis har trist attityd ang mitt bröllop
    • 15 år - Får inte ha en pojkvän för mina föräldrar
    • Att göra någon arvlös
    • Orimlig begäran eller är jag en surkärring?
    • Inte bjuden på möhippa, besviken och ledsen
    • Utstirrade
    • Förgriper sig min bror på sin dotter?
  • Mest lästa bloggarna
    • Mina diktkort
    • Anna's blogg
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Från cup till dl
    • Husmorstips
  • Mest sedda klippen
    • Time flies 1 1 Wiwa

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2012 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm