Föräldrarna till en hjärnskadad pojke vill med hjälp av denna youtubevideo varna så många som möjligt för riskerna med för tidig avnavling.
www.youtube.com/watch?v=RoHg-Vg95pgTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-21 08:29
Läs gärna även min gamla tråd om avnavling.
www.familjeliv.se/Forum-2-13/m27763058.htmlTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-21 10:45
Under Svensk Perinatalföreings möte i Stockholm i höstas enades förlossningsläkare, barnmorskor och barnläkare från hela hela Sverige om att man nu ska sluta med för tidig avnavling. Men trots detta har det ännu inte gått igenom på alla sjukhus. Så vi måste hjälpas åt att sprida den här informationen så mycket så möjligt innan fler barn hinner bli skadade.
Dagens Medicin skriver här om detta möte.
www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/12/05/okat-... TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-23 12:31
Läs även tråden om riskerna med värkstimulerande dropp.
www.familjeliv.se/Forum-2-13/m30779294-1.htmlTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-23 15:10
Vi får inte glömma att det är pengar som styr vår värld, och stamceller är förstås mycket värdefullt för läkemedelsindustrin som är en av våra största vinstgivande branscher, och därmed också mycket mäktiga
Så länge moderkaksblod varit eftertraktat inom medicinen, alltså under flera hundra år, har barnmorskor blivit instruerade att navla av medan blodet fortfarande finns kvar i moderkakan. Och sedan stamcellsforskningen på ”navelsträngsblod”, vilket i själva verket är moderkaksblod, kom igång på allvar navlas det av tidigare än någonsin – redan innan barnet tagit sitt första andetag! Samtidig har bl.a. antalet fall av autism ökat lavinartat.
Man säger att det är nödvändigt att navla av så där tidigt för att kunna ta pH-prov på blodet i navelsträngen, trots att flera andra sjukhus tar detta prov medan navelsträngen fortfarande pulserar. Man nyper då åt med fingrarna medan man tar provet med kanyl och låter sedan navelsträngen få pulsera färdigt. Och på andra sjukhus tar man inte det här provet rutinmässigt utan bara när man misstänker att barnet mår dåligt.
På vissa kliniker är man fortfarande rädd för gulsotsrisken och man tror att sen avnavling kan ge andningsbesvär, att barnet kan bli ”bloddopat” av att få i sig sitt moderkaksblod och att det är ökad blödningsrisk för mamman. Medan man på andra sjukhus inte tror på någon av de här riskerna utan navlar av först när navelsträngen har slutat pulsera.
Liiite konstigt är det allt att de inte tycks utbyta kunskap och erfarenheter med varandra mellan de olika sjukhusen och enas om vad som egentligen är bäst för patienterna.
Alla övriga däggdjur klarar sig förstås alldeles utmärk med att vänta med avnavlingen tills moderkakan har kommit ut.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-23 17:41
www.cordclamp.comwww.autism-end-it-now.orgwww.birth-brain-injury.orgTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-23 18:02
Vad skönt det vore om man tryggt kunde överlämna sig i förlossningspersonalens händer och lita helt på att de kan sin sak. Men tyvärr måste man ha koll själv eftersom de inte automatiskt håller sig á jour med nya rön. Så var det redan när jag fick mitt första barn 1971. Jag var då så påläst att jag visste mer än personalen om riskerna med smärtlindrande medel. Hade bestämt mig för att varken ta lustgas eller annan smärtlindring, men barnmorskan var helt oförstående för det. Jag var tvungen att med foten, mitt under pågående jobbig värk, fösa bort petidinsprutan hon tänkte ge mig mot min vilja.
Och när jag fick nästa barn 1982 hade jag läst den franske förlossningsläkaren Frederick Leboyers bok Födas utan våld och lärt mig att man måste vänta med avnavlingen. Men när barnet just kommit ut passade barnmorskan på att ge mig en livmodersammandragande spruta i låret utan att jag märkte det. Så när jag försökte hejda henne från att klampa av navelsträngen sa hon att hon var tvungen att göra det meddetsamma eftersom barnet annars skulle få i sig det där medlet. Men jag lyckades ändå med detta argumenterande skjuta upp avnavlingen någon minut. Och när man fått livmodersammandragande medel pulserar dessutom blodet snabbare över till barnet. Min dotter kanske därför ändå fick sin fulla mängd.
Jag skriver inte det här för att skrämma upp er som snart ska föda utan för att uppmana er att vara pålästa och att se till att pappan eller annan stödperson övervakar det hela åt er så att ni kan få ägna er åt att föda barn... på era egna villkor.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-27 14:28
I går gick första avsnittet av svt´s nya dokumentärserie Barnmorskorna, och det såg ju verkligen ut som att de skötte sig med avnavlingen och hade koll på vad de sysslade med där på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge! Inte för att jag såg någon navelsträng eller några navelklämmor, men det hördes på barnen att de inte hade panik och de såg väldigt harmoniska och fina ut. Dessutom fick man se en moderkaka som var helt tömd på blod. Sånt gläder en gammal "navelskådare" ska ni veta! Hoppas verkligen att de följande avsnitten också tyder på att de slutat med tidig avnavling där nu, så det inte bara råkade vara just de här barnmorskorna som tillämpar sen avnavling. I somras hade jag mailkontakt med biträdande överläkaren där och hon berättade att de hade tidig avnavling som rutin då.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-30 11:23
Den här videon är MÄKTIG! En kvinna sjunger sig genom födslovärkarna.
www.youtube.com/watch?v=z3WA9iHz5ww&feature=r...TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 02:10
Hörrni, titta på den här fantastiska barnaföderskan!!!
www.youtube.com/watch?v=Aht0HqI7GSwTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-09 13:35
WHO säger så här:
WHO Recommendations for the Prevention of Postpartum Haemorrhage. October 2006.page 15
"Recommendation:
Because of the benfits to the baby, the cord should not be clamped earlier than is necessary for applying cord traction in the active management of the third stage of labour. (weak recommendation, low quality evidence) For the sake of clairity, it is estimated that this will normally take around 3 minutes."
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-09 21:01
De här sjukhusen har jag nu fått uppgifter om att de har sen avnavling som allmän rutin (men kolla för säkerhets skull själva att det verkligen stämmer):
UMAS Malmö
Lunds KK
Blekingesjukhuset
Södra BB (Stockholm)
BB Stockholm
USÖ Örebro
Sundsvalls sjukhus
Sunderby i Luleå
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-28 12:50
Nyköping
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-28 19:44
Gävle
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-24 18:30
Den här mycket bra länken kom i ett inlägg
www.gentlebirth.org/archives/cordIssues.htmlTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-29 21:31
HELSINGBORGS lasarett har nu också sen avnavling som rutin.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-13 11:12
Karlstad BB (har också sen avnavling)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-16 11:52
OBS! Det går att navla av sent även vid snitt. Läs TBORST´s inlägg, t.ex. 794 på sidan 80. Efter 4 egna snitt med sen avnavling är hon expert på det här området och svarar gärna på era frågor.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-20 12:45
Eftersom den här tråden nu blivit för gammal har jag startat en ny. Välkomna att fortsätta diskussionen där
www.familjeliv.se/Forum-2-13/m33799718.html