Fick en total grad fyra vid första förlossningen, slemhinna och muskel. Födde i vecka 39. Planerade att kräkas upp nästa barn
Ville absolut inte ha kejsarsnitt med tvåan, så jag fick gå på extra koll och hade två tider för tillväxt UL, den första behövde inget Ul göras, det kunde de se utifrån sf måttet, den andra tiden hade jag redan fött. 18 månader efter första förlossningen födde jag nr 2 vaginalt i vecka 38. Jag gick inte sönder ett smack, behövde inte sys alls. Barnmorskorna var dock väl införstådda med vad jag varit med om vid första förlossningen, och hjälpte till att hålla emot när han kom. Han var heller ingen jättebebis, 3310 g och 49 cm. Jag tänker nästan aldrig på min sfinkter nu för tiden, men jag gjorde det ofta och mådde dåligt innan jag födde min tvåa. Tror helt ärligt att jag inte hade blivit psykiskt helt återställd om jag inte fått föda tvåan vaginalt.
Vill dock informera om att själva förlossningen kan utlösa en posttraumatisk stressreaktion, vilket den gjorde hos mig, jag bara skakade och grät och trodde att jag hade gått sönder totalt och oåterkalleligt. Jag är övertygad om att den reaktionen utlöstes av kroppsminnet av min första förlossning.