Och här är ett till väldigt bra förlossningsbrev, skrivet av P Moudi:
Min förlossningsplan
Vi vill ha en lugn och harmonisk förlossning med så få inblandade personer som möjligt. Vi begär även att all inblandad personal känner till våra önskemål kring min förlossning, särskilt beträffande sen avnavling.
Vi vill EJ att förlossningspersonalen föreslår eller pratar om smärtlindring, om jag inte själv inleder ett samtal kring smärtlindring. Jag önskar dock få uppmuntran om att använda pilatesbollen samt att på olika sätt vara i rörelse.
Jag önskar spendera en stor del av den aktiva fasen i badkar, alternativt i duschen. Då vi uppehåller oss i förlossningsrummet önskar vi dämpad belysning, lugn och stillhet.
Jag motsäger mig värkstimulerande dropp om det inte är absolut nödvändigt. Vid bruk av värkstimulerande dropp önskar vi konstant/mycket omfattande ctg-övervakning.
Om jag får en paus mellan öppningsskede och utdrivningsskede så skall jag vila, förloppet skall inte skyndas på.
Jag önskar att barnmorskan tillser att förlossningspassagen är ”inoljad”.
Jag vill krysta i min egen takt och att barnmorskan förhåller sig tyst och passiv. Om barnmorskan måste vara mer aktiv vill vi veta varför.
Vi vill ej att barnmorskan drar i barnets huvud för att påskynda framfödandet om så inte är strikt nödvändigt. Jag vill uppmuntras att själv ta emot mitt barn när det föds fram alternativt att min man får ta emot barnet.
Så snart barnet är framfött vill jag ha barnet hud mot hud med en intakt och pulserande navelsträng. Avklampning får ej ske innan navelsträngen slutat pulsera. *
Vi vill EJ att ni suger rent svalg och näsa om så inte är strikt nödvändigt. Vi vill torka av barnet själva.
Vi vill att barnet ligger hos mig och att barnmorskan förhåller sig totalt tyst och passiv under barnets fem första minuter (från det att barnet är fött). Barnet ska därefter så långt det är möjligt ligga hos mig vid de undersökningar och iakttagelser som ska göras. Barnmorskan ska med mjuk och lågmäld röst berätta vad hon ämnar göra med barnet. Vägning och mätning kan vänta, helst ser vi att pappan får göra detta när vi känner att tiden är mogen. Dock önskar han hjälp och vägledning av en lågmäld barmorska/uska.
För att få ett naturligt efterbördsskede:
• vill jag att navelsträngen ej blir avklampad förrän den har slutat pulsera
• slippa livmodersammandragande medel, om jag inte börjar blöda kraftigt
• vill jag påminnas om att sitta upp i upprätt ställning (på huk eller på knä) för att tyngdkraften ska hjälpa till att föda fram moderkakan
• vill jag föda fram moderkakan själv utan att barnmorskan påtalar att jag ska krysta
Jag önskar ej bli störd i onödan under min vistelse på BB, jag vill i lugn och ro lära känna mitt barn och komma igång med amningen. Att kunna amma mitt barn är oerhört viktigt för mig. Jag hade inga som helst problem med att få igång en fin amning med mitt första barn och hoppas att det ska gå lika lätt med mitt andra barn.
* Skulle barnet vara vid behov av HLR begär vi att barnet hålls under placentanivå samt att navelsträngen mjölkas på blod under 30 sekunder, för att barnet på så sätt ska få i sig så mycket blod som möjligt på kortast möjliga tid.
Vid snitt välmående barn:
Samma önskan gällande sen avnavling som vid vaginal födsel.
Vid snitt om barnet ej mår bra:
Önskar samma avnavling som vid vaginal födsel om barnet inte mår bra – alltså hållas lägre än placenta i 30 sekunder med mjölkning av navelsträngen.
Petra Moudi