Anaiah skrev 2009-10-03 23:08:09 följande:
Ok, intressant onekligen!Inte för att jag är mycket för konspirationsteorier, jag menar att det kan finnas många anledningar till att just förlossningsavdelningarna i Västra Götaland är noga med tidig avnavling än just biobanksregister, dessutom så sparas ju inte proverna om man inte på förhand sagt att detta är ok (och då har man ju också godkänt att stamcellsforskning utförs på proverna). MEN ändå är det intressant att höra. Som gammal göteborgare är jag medveten om att sjukvården i omnejden kan vara väldigt bakåtsträvande (t ex finns det läkare som fortfarande hävdar att man i Göteborg hittills inte haft ett bekräftat fall av svininfluensan (sen att de vägrar ta prover på de som insjuknar har NATURLIGTVIS inget med den statistiken att göra ), för att inte tala om den "bristande evidensen" för att borrelia och TBE numera faktiskt förekommer i Västra Göteland också, om än i liten mängd) så att höra att de inte vill ändra på rutinerna av diverse skäl känns föga överraskande. Enligt mig kan en sådan sak nästan lika gärna ha med stelbenthet och bakåtsträvan att göra, på gott och ont...Ja visst vore det konstigt om det naturliga vore att barn skulle löpa större risk att få "farlig" gulsot vid en normal (naturlig) förlossning?! Det känns väldigt konstigt och det låter uppmuntrande att evidens för ett sådant samband saknas, jag hoppas att det forskas vidare på detta i framtiden så att rutinerna ändras.Enligt studien var det ju fortfarande praxis med tidig avnavling, menar du att rutinerna ändå håller på att ändras?Jag födde mitt första barn på Huddinge sjukhus 08 och jag har faktiskt ingen aning om han navlades av tidigt eller sent (hade bara ögon för barnet som låg på min mage då), men det är alltså troligt att han navlades av relativt sent ändå? Det låter ju bra (och lite gulsot fick han ju, men behövde inte behandling och var inte påverkad). Den här gången kommer jag ändå att skriva in det i förlossningsbrevet eftersom jag anar att det har lite med vilken barnmorska man har också, kanske inte alla är så pålästa om den senaste forskningen..?Som sagt, det ska bli himla intressant att diskutera det här med min barnmorska på
mvc om några veckor och se vad hon säger. Hon kan säkert också hjälpa mig att formulera ett sådant önskemål i förlossningsbrevet (om jag inte använder någon av exemplena här rakt av förståss ).
Ju mer jag nystar i den här navelsträngshärvan desto mer konspiratorisk blir jag faktiskt .
Det senaste var det som Jazza berättade i sina kommentarer på sidan 6 i den här tråden.
Jag hoppas också att det forskas mer på det här, men då utan använda barn som försökskaniner och navla av dem tidigt. Man kan göra forskningen på etiska sätt istället, och t.ex jämföra sent avnavlade barns hälsa med tidigt avnavlade barn som hunnit bli lite äldre. Och man kan ta reda på hur barn med cp, autism m.m. har blivit avnavlade. Jag tror faktiskt inte det finns några människor med dessa diagnoser som blivit sent avnavlade.
Det är inte prover som sparas till stamcellsforskningen, utan moderkakor innehållande 30-50% av barnets totala blodvolym. Och de måste förstås ha samma avnavlingsrutiner på alla barn, alltså inte bara bloddonatorerna, så att föräldrarna inte börjar undra. Det står ju så här i den listiga informationen som ska locka föräldrar att donera sina nyfödda barns blod :
"Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."
Angående KS så var det en stamcellsforskare därifrån som deltog här i avnavlingstrådarna under hela sin graviditet (hennes barn blev sent avnavlat) , och hon berättade att det är stor efterfrågan bland Ks-forskarna på moderkakor med blod kvar i.
Jag har fått många rapporter om att KS även efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades i oktober 08 navlar av redan efter 30 sek - i minut - med anledning av gulsotsrisken!!
Artikeln om nationella riktlinjerna
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=10609 ) avslutas så här:
”Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”
Ja det är klart att det är likadant på de svenska sjukhus där man inte låter navelsträngen pulsera färdigt.
Det är nog bra att du går på Vidarklinikens mvc, för jag tror de har rätt bra koll. Men det är bara vad jag tror alltså.