Abuelita: Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det

) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. Vi pratade om att donera navelsträngsblod osv, och om man vill spara sin egen bebis blod, mm. Hon sa:" Ja, så kan man göra, om man bara ser till att föda på kontorstid och med en person som har behörighet att hantera detta...." Vi pratade inte så mkt om det mer, sedan, då min tid var slut, men jag skall dit igen, på fredag.... hinner jag, så för jag diskussionen vidare- annars kommer detta att hamna på min BVC sköterskas bord, hon är driftig den tanten