livet med barn skrev 2009-12-08 17:34:46 följande:
nu hr jag varit hos
BM och dom tar proverna på moderkakan och det efter att man avnavlat, och man låter navelsträngen pulsera klart, det påverkar inte proverna alls så jag får göra en sen avnavling =)
Förklarade hon vad det är för prover och vad de ska ha dem till? Och sa hon om det är själva moderkakan de ska ta prov av eller om det är det blodet som är kvar i den?
Frågan är vad de menar med "sen avnavling"? Det är nämligen flera universitetsssjukhus som kallar 30 sekunder för sen avnavling, KS t.ex. Så se till att det inte blir någon klampning innan navelsträngen pulserat färdigt och är vit och slapp och helt tömd på blod. Helst efter att moderkakan har fötts fram, så att man verkligen är säker på att det inte klampas i förtid.
Moderkaka, navelsträng och allt blodet i dessa tillhör barnets kropp, och alltså inte mammans, vilket DNA visar, så om de anpassar avnavlingsrutinerna efter forskarnas behov, alltså medvetet ser till så att det blir blod kvar till dem, blod som annars skulle ha pulserat över till barnet, då är det faktiskt kriminellt. Det är nämligen inte tillåtet att donera någon annans blod än sitt eget.
Dessutom stämmer nästan inga av de övriga kraven för bloddonation in på ett nyfött barn.
Grundkrav för att bli blodgivare
• 18-60 år
• Frisk
• Väga minst 50 kilo
• Giltig identitetshandling »
• Förstå och tala svenska
• Svenskt personnummer
Du får ge blod högst tre (kvinna) eller fyra (man) gånger per år. Och du får inte ge mer än 10% av din totala blodvolym (nyfödda förlorar 30-50% vid omedelbar avnavling).
Om de tar prov från navelsträngen medan den pulserar kanske de tar mer än de 2% av barnets totala blodvolym som är tillåtet att ta per dygn på en nyfödd, ja kanske rent av mycket mer. Så var på er vakt!
Jag litar inte det minsta på universitetssjukhusen.