X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
vinterkatt: Rockabillan har helt rätt i att om ni inte anmält intresse för att donera navelsträngsblod kommer ni inte ens att bli tillfrågade. Ine av de barnmorskor som tillhör biobanken
iaf. Möjligtvis att din
BM kommer att fråga om ni anmält intresse, men svarar du där att du vägrar så kan jag lova att ingen kommer att nämna det med ett knyst. Biobanken är altruistisk och ffa frivillig. INGEN tvingas!
Hej Vitulina.
Men om man får ett kuvert på mvc med information om donation , där det bl.a. står så här : " Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall." , så blir man ju direkt vilseledd. För det är faktiskt ren lögn att moderkakan och navelsträngen inte fyller någon funktion efter födseln.
Dessutom är det så vitt jag vet ingen som får information på mvc om att man enligt hälso och sjukvårdslagen har rätt att välja sen avnavling, inte heller om att både svenska riktlinjer, WHO och IFOG rekommenderar sen avnavling.
Dessutom får man inte donera andras blod, inte ens sitt barns, och man måste vara 18 år, väga 50 kg o.s.v.. för att få bli blodgivare, och man får inte lämna mer än 10% av sin totala blodvolym - nyfödda donerar 30-50%!!!