Eftersom det kommit så många olika uppgifter om avnavlingsrutinerna i Göteborg på sista tiden tyckte jag det var dags att skriva till Sahlgrenska igen och fråga . Och fick svar nu! :
Hej Linda Morge!
På de tre förlossningsavdelningarna i Göteborg använder vi rutinerna med tidig avnavling eftersom det ännu inte finns publicerade data, från någon europeisk studie, att alternativet sen avnavling är bättre. Det är tekniskt mycket svårare att ta prov från icke klampad navelsträng och tekniken måste kvalitets¬granskas.
Om patienten så önskar avstår vi från tidig avnavling.
PH-provet från navelsträngen har stort värde som kvalitetsvariabel och det är då viktigt att det tas på alla nyfödda. I dagsläget tas detta prov på cirka 96 % av de nyfödda. Om andelen barn med låga navelsträngs-pH är liten är detta en mått på hög kvalité på vården. För det enskilda barnet har värdet betydelse för diagnostik av eventuell asfyxi.
Med vänliga hälsningar
Maud Ankardal
Verksamhetschef
Obstetrikenheten
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Och så här skrev en bm på Östra i mail till mig den 8:e juni i år när jag frågade om det stämde det som Håkan Norén, överläkare på Mölndal, skrev till mig, nämligen att de fortfarande navlar av före första andetaget på såväl Östra som Mölndal:
”Linda, Håkan Norén är inte närvarande vid normala förlossningar. Rutin är nu att man tar blodgaser med en spruta. Du kan ju välja vem du vill sätta din lit till. På Östra är man två barnmorskor närvarande vid barnets framfödande och en undersköterska som tar provet. Sedan detta infördes i april har jag inte sett en enda tidigt klampad navelsträng, varken vid de förlossningar som jag handlägger eller kollegornas. När det är ett allvarligt dåligt barn är det en annan sak. Jag refererar nu till normalförlossningar med friskt barn.
End of discussion för min del, Linda. Med all respekt men jag har inte mer att tillföra debatten. Jag känner mig väldigt nöjd med dagens rutin för jag tycker precis som du att det är helt onaturligt att klampa navelsträngen innan barnet dragit sitt första andetag.
e-m ”