SchumiFerrari skrev 2009-12-16 17:42:08 följande:
Det är stress!!!! Första barnet? Då är det normalt att öppna sig 1 cm/timme...Fattar inte varför så många inom förlossningsvården ska vara så stressade.. Fick du ens chansen att hjälpa till själv genom att vara uppe och röra på dig???
Jo, första barnet.
Jag fick bada för att det skulle göra mindre ont (det gjorde inte särskilt ont) och sedan så frågade de om det gjorde mindre ont. "Kanske lite" sade jag och då beslutade de att sätta värkdropp.
Tycker det var rätt konstigt och mycket stressande. Efter att de satte droppet så gjorde det ont nästan konstant och jag kunde bara ligga ner på rygg och inte ändra ställning medans BM och någon annan försökte pressa isär mina ben - och jag är inte särskilt vig så det gjorde enormt ont, nästan ondare än värkarna =S Trots att både jag och min sambo sade åt dem att låta bli.
Nästan så man börjar undra om något var fel men det står inget i journalen, han hade bra apgar när han kom ut, det gick jättesnabbt (krystvärkar i ca 10-15 min medans de hela tiden envisades med att jag skulle krysta så mycket jag kunde, redan innan jag hade krystvärkar - hade lätt kunnat hålla emot lite och kanske sluppit spricka...). Gjorde dock som de sade när BM föreslog att de skulle klippa (hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag ville *inte* klippa om det gick att undvika). Läkaren sade dock att det inte behövdes.
Sedan stängde de inte av droppet efter förlossningen förrän min sambo påpekade det...
Ifall ngt skulle varit fel/de misstänkt något så borde de väl kunnat säga något (hade även skrivit i brevet att jag ville veta minsta lilla grej som var dåligt, eftersom jag är rädd för snitt och vill ha tid att förbereda mej ifall något sådant skulle övervägas), eller åtminstone skrivit det i journalen?