de enda barnen som inte fick vara med mig direkt efter fodelsen, var mina prematura tvillingar. de rusades in till NICU. Jag tvingades inte ligga nar jag hade varkar, men jag fick ligga om jag ville det. Jag tvingades inte att ha EDA, men valde att ha det. Det rusades inte till snitt bara for att det tog lite lang tid att fa till krystandet med min aldsta dotter. Jag har inte snittats alls, trots tvillingar. Och da har jag fott 4 barn i USA.
vad jag forsoker saga ar att man inte kan dra nagra slutsatser fran ett 60 minuter langt, ihopklippt program fran val valda forlossningar.
Har vanner som fott sittande pa huk, i badkar pa sjukhuset eller i en barnbassang hemma. Har vanner som valt att foda med BM och andra som valt att ha planerat snitt. Och detta allt i USA.
vad jag forstar sa ar hemfodslar inte sarskillt tillatet i Sverige, inte heller ar vattenfodslar tillatna, trots att det ar manga som sager att det ar sa harligt for mamma och barn. (inget jag sjalv skulle valja). Har i USA sa finns det lika manga satt att foda, som det finns kvinnor. det ar upp till kvinnan sjalv att hitta informationen och bestamma, man har de valen tillgangliga. Medan det verkarvara farre valmojligheter i Sverige.
Det ar olika, men att det ar gammeldags och kliniskt i USA haller jag inte med om.