Loth skrev 2010-03-15 09:35:39 följande:
Börjar bli smått nervös nu då det inte är så många veckor kvar trots allt, tills våran lille skall ut.. (v.33) Jag skulle gladeligen ta emot tips på länkar, info, you name it, om hur man bäst förbereder sin kropp för den fysiska känslan när allting sätter igång. De vänner jag har i min närhet som är/ har varit gravida har alla "lidit" av förvärkar och sammandragningar i flera veckor innan. Jag har aldrig haft kännbara förvärkar/sammandragningar och vet alltså inte riktigt vad jag skall förhålla mig till. Är rädd för att få paniken när allting väl sätter igång för att man inte haft en aning om hur det skulle kännas.
Jag tycker att tråden "Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar tar upp" är väldigt bra. Tack vare den har jag fått mer perspektiv och lägger inte alls ngn fokus på smärtan längre. Fick även bra info på föräldrautbildningen tycker jag.
Man kan ju inte veta ngt i förväg så det man får fokusera på är vad som faktiskt ska hända i kroppen (för det är ju ungefär samma för alla). Hur barnet roterar i bäckenet under värkarbetet och vilka "passager" det ska förbi. Det SKA ta tid och det gör det troligen, det är inget negativt. Värkarna kommer i vågor och man ska ju hinna andas imellan, och då får man samtidigt lite kontroll över situationen efter som att kroppen följer ett mönster.
Känns som att många går in med inställningen att man har en jäkla massa olidlig smärta framför sig och att det är bara att bita ihop och hoppas att det går fort. Och glömmer vad det faktiskt är som händer med kroppen. Fokusera på processen, inte på smärtan. För det är inte den som är viktig.