Jag fick mitt andra barn för snart 9 månader sedan, dottern var då 2 ½ år. Det har gått jättebra, det var kärlek vid första ögonkastet.
Hon var med på MVC och lyssnade på bebisen (som visade sig vara en lillebror). Hon betättade hela tiden att "mamma har en bebis i magen som låter dunk dunk". Vi pratade om bebisen hela tiden, men det låter som att ni gör det också.
Vi läste också boken "Emma och lillebror" den tror jag har varit till stor hjälp för henne. Vi köpte även ett mjukdjur som hon fick ge till lillebror när hon var med och hämtade hem oss.
Hon var även med och bäddade spjälsängen, hon "boade" lika mycket som jag.

Till folk som kom och besökte oss sa vi att de skulle uppmärksamma henne mer än bebisen, typ: "Har du blivit storasyster, kan inte du visa mig din lillebror?"
En annan sak som har underlättat för oss var att vi nästan hela tiden bytte bölja på en madrass på golvet så hon fick vara med och hjälpa till. Hon växte och blev STORASYSTER.
Mina råd är att:
Prata om bebisen ofta.
Låt honom vara med till MVC.
Köp ett mjukdjur han kan ge till sitt nya syskon.
Läs boken "Emma och lillebror" (lite gammalmodig, men bra ändå.)
Låt honom vara med och sköta om syskonet, han kan kanske få ett uppdrag som att hämta en ren blöja eller kasta kissblöjan.
Lycka till!