Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Gravid
  • Ung & gravid
  • Tar soc ens sparpengar?
Ung & gravid - Gravid
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Ung & gravid
Gravid
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Tar soc ens sparpengar?

Fre 12 okt 2012 09:50 Läst 30994 gånger Totalt 342 svar
    mjaoooo
    Visa endast
    Hej ! det är så att jag har nyss fyllt 18. ska ha barn i slutet av mars. Kommer få hjälp av socialen med pengar och lägenhet. Men sen är de så att jag skaffade internetbanken igår och såg att jag hade ett framtidskonto med 13 000 och ett sparkitalkonto med 9000 . Så undrar jag kommer soc tvinga mig använda upp dom pengarna när dom ser jag har lite? eller får man ha dom ifred på sitt konto och spara? 

Sen har jag till en fråga, om de där sparkiptalkontot med 9000, det är pengar jag fick när jag bodde hos en fosterfamilj, det var underhållsbidraget som kom in där, eftersom min pappa är död. Men jag såg att jag inte kan använda dom pengarna?? kan inte föra över till mitt konto och ta ut? typ som kontot är låst elr ngt. om ni vet  ngt om de så får ni gärna svara... 
    kram 
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 28
    4. 29
    5. 30
    6. 31
    7. 32
    8. 33
    9. 34
    10. ›
    11. »
    1. ChaosMum
      Visa endast
      Sön 14 okt 2012 19:47
      sirisdotter skrev 2012-10-14 17:59:56 följande:
      Där jag brukar handla får man inte köra kundvagnen ända hem från affärerna -  får du?

Barnet har man i sjal/bärsele -  eller hemma med den andra föräldern,   vad trodde du?
      Tja, jag har aldrig frågat men det skulle jag säkert få. Dock är det över 2 mil till affären så bil är att föredra.

Fan, nu vart jag riktigt sugen på att åka och handla lite mjölk ;)

Har dock sett andra dra omkring på vagnar i byn när de handlat.
    2. Vanilj L
      Visa endast
      Sön 14 okt 2012 19:48
      TyraPaloma skrev 2012-10-12 14:50:52 följande:
      Hej hej!

Vill bara peppa dig lite. Jag var själv ung mamma uppvuxen med en mamma med dåligt ekonomiskt sinne och problem med alkohol.

Jag valde en annan väg. Jag satsade på utbildning för jag ville inte att mina barn skulle växa upp så som jag växte upp. Jag gav mig fan på att jag skulle klara det och såhär 10 år efter kan jag säga att jag gjorde det. Jag har inga betalningsanmärkningar, sms-lån eller sånt skit. Jag är akademiker och mitt första kvalificerade jobb hade en ingångslön som man knappt vågade drömma om. Visst är det säkert lättare att man själv faller dit i samma träsk men folk glömmer gärna att man är en egen individ.

Jag blev ända sen högstadiet behandlad av mina lärare som om jag vore min mamma (de hade haft henne också). Det är jag inte och har aldrig varit. Många ville pressa mig in i det facket - de ville gärna se mig misslyckas för att bekräfta deras fördomar. Människor som känner ett behov av att kläcka kommentarer som "äpplet faller inte långt ifrån trädet" är cyniska negativa människor som säkert skulle bli lyckligare om de hade en mer positiv människosyn än så!

Kramar
      Väldigt bra skrivet tycker jag.

3. ChaosMum
      Visa endast
      Sön 14 okt 2012 19:48
      sirisdotter skrev 2012-10-14 18:02:10 följande:
      OK,  har bara erfarenhet av D, E och F-kupor -  du måste ha haft Å Ä eller Ö?
      J-kupa.

Finns ingen anledning att göra dig lustig och dra igång med fantasikupor.
    4. Vanilj L
      Visa endast
      Sön 14 okt 2012 19:56
      Tirem skrev 2012-10-12 15:08:44 följande:

Tyvärr är det ofta så att ens liv blir ganska likt ens föräldrar, både på gott och ont.
      Och vart har jag varit otrevlig? Jag har gång på gång på gång förklarat för Ts hur det ligger till, inte en enda gång elakt, nonchalant eller sarkastiskt. Ts där emot inte orkat svara på något sv dessa inlägg. Vad har min mamma med detta att höra? För din vetskap är hon både trevlig, social, allmänbildad och egenförsörjande.

Kan de vara så att jag trampade på en öm tå hos fröken? Kanske du är lik din mor?
      Nej det  faktiskt inte så att man blir lik ens föräldrar du ganske tror det bara för att du har blivit det. Jo jag tycker att du har en fruktansvärd elak attityd. Den meningen med äpplet tex borde man ju anmäla.
    5. Vanilj L
      Visa endast
      Sön 14 okt 2012 20:10
      Pastell skrev 2012-10-12 19:09:36 följande:
      Ursäkta? Du gnäller och är jävligt omogen. Du ska bli mamma, då får du ta ditt ansvar och växa UPP!

Undrar vem det är som gnäller? Och du borde sluta svära.
    6. sirisdotter
      Visa endast
      Sön 14 okt 2012 20:56
      ChaosMum skrev 2012-10-14 19:47:38 följande:
      Tja, jag har aldrig frågat men det skulle jag säkert få. Dock är det över 2 mil till affären så bil är att föredra.

Fan, nu vart jag riktigt sugen på att åka och handla lite mjölk ;)

Har dock sett andra dra omkring på vagnar i byn när de handlat.

Så du är säker på att Ts,  som enligt  debattörer inte kan kosta på sig både en begagnad barnvagn för 500 kr och en bärsele  har BIL!?   Intressant,  verkligen.
    7. ChaosMum
      Visa endast
      Sön 14 okt 2012 21:11
      sirisdotter skrev 2012-10-14 20:56:52 följande:

Så du är säker på att Ts,  som enligt  debattörer inte kan kosta på sig både en begagnad barnvagn för 500 kr och en bärsele  har BIL!?   Intressant,  verkligen.
      Jag har aldrig yttrat mig om huruvida TS kan kosta på sig något.
      Jag har enbart kommit med fakta och de erfarenheter jag dragit på mig och kan dela med mig av.

Jag blev nyfiken helt enkelt på varför man inte kunde använda kundvagn ist för barnvagn när man handlade och du besvarade den frågan, på ett roligt sätt.

Sen tog jag mig själv som exempel, att jag aldrig skulle överväga att använda något annat än min bil när jag handlar då det är väldigt långt till affären.

Men, ja jag menar att man kan vara fattig som en kyrkråtta men ändå ha bil.
    8. sirisdotter
      Visa endast
      Sön 14 okt 2012 21:24
      ChaosMum skrev 2012-10-14 21:11:53 följande:
      Jag har aldrig yttrat mig om huruvida TS kan kosta på sig något.
      Jag har enbart kommit med fakta och de erfarenheter jag dragit på mig och kan dela med mig av.

Jag blev nyfiken helt enkelt på varför man inte kunde använda kundvagn ist för barnvagn när man handlade och du besvarade den frågan, på ett roligt sätt.

Sen tog jag mig själv som exempel, att jag aldrig skulle överväga att använda något annat än min bil när jag handlar då det är väldigt långt till affären.

Men, ja jag menar att man kan vara fattig som en kyrkråtta men ändå ha bil.
      De enstaka kundvagnar jag sett på stan genom årens lopp har varit märkta "ICA Maxi -  får inte avlägsnas  från området"   ungefär-

Så om du vore socialsekreteraren som skulle  bedöma ett detta gymnasistpar ska få försörjningsstöd skulle du ge dem allt de behöver för att ha bil?
    9. ChaosMum
      Visa endast
      Sön 14 okt 2012 21:40
      sirisdotter skrev 2012-10-14 21:24:39 följande:
      De enstaka kundvagnar jag sett på stan genom årens lopp har varit märkta "ICA Maxi -  får inte avlägsnas  från området"   ungefär-

Så om du vore socialsekreteraren som skulle  bedöma ett detta gymnasistpar ska få försörjningsstöd skulle du ge dem allt de behöver för att ha bil?
      Aldrig sett den texten om att de inte får avlägsnas från området. Men problemet kanske är större i i större städer?

Allt de behöver? Nu är jag inte socialsekreterare men om de uppfyllt alla krav och det inte fanns andra sätt att få inkomst så torde de vara berättigande till försörjningsstöd, men det är en ren gissning.

Gymnasistpar som är över 18 år skulle ha samma rätt att ha bil som alla andra som söker om de uppfyller de krav som finns.
    10. sirisdotter
      Visa endast
      Sön 14 okt 2012 21:52
      ChaosMum skrev 2012-10-14 21:40:27 följande:
      Aldrig sett den texten om att de inte får avlägsnas från området. Men problemet kanske är större i i större städer?

Allt de behöver? Nu är jag inte socialsekreterare men om de uppfyllt alla krav och det inte fanns andra sätt att få inkomst så torde de vara berättigande till försörjningsstöd, men det är en ren gissning.

Gymnasistpar som är över 18 år skulle ha samma rätt att ha bil som alla andra som söker om de uppfyller de krav som finns.
      Okej,  du räknar med att de förutom att studera på gymnasiet ska sköta sin baby och arbeta i så stor omfattning att deras arbeten berättigar till bil/bilar.
    11. ChaosMum
      Visa endast
      Sön 14 okt 2012 22:21
      sirisdotter skrev 2012-10-14 21:52:04 följande:
      Okej,  du räknar med att de förutom att studera på gymnasiet ska sköta sin baby och arbeta i så stor omfattning att deras arbeten berättigar till bil/bilar.
      Men du får skilja på begreppen.

Om man har försörjningsstöd och tex är föräldraledig så kan det finnas skäl att man får ha bil. (Exakt vilken summa den får vara värd vet jag inte, det verkar skifta)

Skälen kan vara att det inte finns några allmänna kommunikationsmedel och man behöver ta sig till olika ställen.
      Det kan vara att den andre föräldern, i de fall man är två sammanboende, behöver ta sig till skola/jobb och ovanstående dilemma finns. Rimligtvis kan inte två föräldrar vara föräldralediga längre än 40 dagar tillsammans.
    12. sirisdotter
      Visa endast
      Mån 15 okt 2012 09:02
      ChaosMum skrev 2012-10-14 22:21:00 följande:
      Men du får skilja på begreppen.

Om man har försörjningsstöd och tex är föräldraledig så kan det finnas skäl att man får ha bil. (Exakt vilken summa den får vara värd vet jag inte, det verkar skifta)

Skälen kan vara att det inte finns några allmänna kommunikationsmedel och man behöver ta sig till olika ställen.
      Det kan vara att den andre föräldern, i de fall man är två sammanboende, behöver ta sig till skola/jobb och ovanstående dilemma finns. Rimligtvis kan inte två föräldrar vara föräldralediga längre än 40 dagar tillsammans.
      Så du har redan bestämt att en tjej som har tillgångar på mellan 22 000  och  47 000  och som inte tagit studenten och alltså bör försörjas  av sin mamma   (och barnpension efter avliden pappa?)   har rätt till försörjningsstöd?
    1. «
    2. ‹
    3. 28
    4. 29
    5. 30
    6. 31
    7. 32
    8. 33
    9. 34
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
      • Senaste inläggen
      • 40+
      • Andra trimestern
      • Arbetslivet
      • Ensam gravid
      • Fosterdiagnostik
      • Fosterutveckling
      • Förlossning
      • Förlossningsrädsla
      • Första barnet
      • Första trimestern
      • Grav. komplikationer
      • Hälsa & Kost
      • Inhandla/preparera
      • Kejsarsnitt
      • Mammakroppen
      • Namn
      • Oro för missfall
      • Pappagrupp
      • Regnbågsfamilj
      • Samlevnad
      • Syskon
      • Tredje trimestern
      • Tvillingar
      • Ultraljud
      • Ung & Gravid
      • Övrigt
      • Smärtlindring
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Grannarna upprörda att vår son är naken på gården!
    • LVU = fängelse för barn!
    • Varför skaffa barn med ett "svin"
    • Byta blöja på ungen brevid oss ?!
    • Hon ska åka till Kanarieöarna och festa
    • Varför är ni så lata föräldrar?
    • Den äckligaste människa jag nånsin sett...
  • Mest lästa bloggarna
    • Husmorstips
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Anna's blogg
    • Mina diktkort
    • Från cup till dl
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm