RMM skrev 2010-02-26 10:18:40 följande:
Vänta du. Man känner ofta om något skulle vara väldigt galet. Om järnvärde & järnmättnad är skitlågt blir man galet blek och supertrött. Detta ska dock inte kopplas ihop med graviditetens tidiga symtom som också kan vara extrem trötthet och illamående/kräkning. Blodtrycket brukar stiga först mot mitten/slutet av en graviditet. Ta det lugnt du.
Man behöver inte alls märka att något är galet, eller bli speciellt blek. Innan jag blev gravid hade jag huvudvärk i stort sett dagligen men tänkte bara bort det - kanske var jag stressad över något eller hade sovit dåligt? Det visade sig sedan att jag hade järnbristanemi.
Mitt hb-värde låg bara lite för lågt, kring 120, men mitt ferritin var långt under gränsen. Detta fick jag veta i vecka 7. Nu äter jag järntillskott och ska göra det till två eller tre månader efter förlossningen.
Järnbrist är otroligt vanligt i Sverige och generellt får olika människor mycket olika symtom. Om det är ok för dig att betala ett blodprov så gör det, då slipper du tänka på det. Annars vänta en månad och se.
Sedan som sista sak skulle jag vilja tipsa dig om en sak: Om du har benskörhet i släkten så är det en bra sak att byta multivitamintablett till Apoteket Kvinna som inte innehåller färdigt A-vitamin utan istället betakaroten vilket kroppen kan göra om till A-vitamin men utan risk för överdosering. Apoteket Kvinna är också mest prisvärd vid en jämförelse. En tablett om dagen bara.
Nu på sistone har det också börjat dyka upp forskningsrön om att behovet av D-vitamin hos oss nordbor kan vara mycket större än man anat. Om man är trött och/eller infektionsbenägen kan man testa att lägga till ett separat D-vitamintillskott under vinterhalvåret och se om man upplever någon skillnad.