Mirva skrev 2010-05-02 14:47:40 följande:
Momalicious skrev 2010-05-02 12:09:52 följande: "Det du säger är helt sjukt. Jag skulle hellre röka än ta heroin under graviditeten, det är en sak som är säker. Du får tycka som du gör, men jag tycker det är helt sjukt. Och du får acceptera att jag inte tycker som du. Jag påstår inte att det är bra med rökning, någonsin, så du kan sluta ge mig olika exempel på vad som kan hända med barn som blir utsatta för rökning medan de ligger i magen. Samtidigt kan du inte säga att ALLA barn som blir utsatta för cigarettrök i magen blir konstiga. Min mamma rökte när hon var gravid med mig och jag har inga som helst men p.g.a. det. Du har din åsikt, jag har min. Acceptera det. Jag accepterar din åsikt, även om jag tycker du är lite väl... tjatig." Ja det må låta sjukt att heroin inte skadar barnet i magen lika mycket som rökning, men så är det. Nu TYCKER jag inte heller att rökning är farligare än heroin för det ofödda barnet, utan det råkar helt enkelt vara så. Ja, du själv mår säkert bättre av att röka än att ta heroin under graviditeten, men tyvärr inte barnet. "Samtidigt kan du inte säga att ALLA barn som blir utsatta för cigarettrök i magen blir konstiga." Har jag någonsin påstått det? Men ALLA barn får minskad syretillförsel, och man har ingen aning hur intelligent barnet skulle bli om mamman låtit bli att röka. Glitterfjolla: Du googlade men hittade inga som helst risker med att ta heroin? Så bra då. Se där, ytterligare ett bevis. "Jag sökte men hittar inget som säger att det är lika." Lika? Jag har skrivit att rökning är värre för det ofödda barnet än heroin, inte lika. "Jag har varit en rökare under lång tid och jag vet precis om riskerna. Vadfan Mirva tror du att ALLA rökare är dumma i huvudet och inte har en aning om vad de håller på med? Jag skulle vilja vara i din hjärna och se din syn på världen. Du måste tycka att du är perfekt!" Jag måste tycka att jag är perfekt för att jag tycker att det är hemskt att föräldrar misshandlar sina barn, mördar sina barn, röker eller dricker under sin graviditet eller psykar sina barn? Haha. Mycket roligt ska man läsa. I tråd efter tråd går att läsa hur korkade vissa kvinnor är som röker under sin graviditet, så nej, många av dem fattar inte ett dugg vad de håller på med.
Om du antyder att jag är mindre intelligent p.g.a. rökningen så tycker jag bara du är tragisk. Jag är ypperligt intelligent medan du sitter och upprepar samma saker om och om igen. Vi har hört dina argument. Du behöver inte säga det om och om och OM igen.
Ja, pulsen går upp när man röker. Men du tror inte att man som rökare får ökat puls av stressen som det innebär att sluta röka?
Sluta klaga på mig nu, jag röker faktiskt inte.
Mirva skrev 2010-05-02 14:51:19 följande:
Glitterfjolla: "Tycker bara det är så jävla fel att folk som aldrig rökt, eller åtminstone varit nikotinberoende, håller på att uttala sig om massa skit." Ja då ska du aldrig uttala dig om barnmisshandel om du aldrig själv agat dina barn, inte om någonting om du själv inte har gjort saken du klagar på.
Det var JAG som skrev det där. Och för övrigt så tycker jag inte alls det är samma sak. Barnmisshandel är förbjudet i Sverige och är därför något som ingen sitter och snackar positivt om. Eller vänta, nu kommer väl du säga att det finns tusen trådar här där alla älskar barnmisshandel och det minsann bara är du som är vettig.
Vad befarar heroin vs nikotin så är jag väldigt säker på att ingen person, förutom du då såklart, skulle rekomendera heroin över nikotin. Faktiskt.
Mirva skrev 2010-05-03 00:10:14 följande:
Tack. Ja på sätt och vis har du rätt. Det var ju också ett par år sedan jag skrev i dessa trådar. Men då och då damp det in ett brev i inboxen från någon före detta gravid rökare som tackat och tänkt till och slutat att röka. Tyvärr också någon som rökt under graviditeten och hittat sitt barn dött, som tidigare inte velat tro att det skulle vara så farligt och därför fortsatt röka under graviditeten. Det är ju också en del som bara läser trådarna och inte skriver. Men visst, jag håller med dig, det känns rätt så meningslöst.
Mirva, jag har en fråga. Är det bara rökning du är emot under en graviditet eller
är snus hemskt också? Lite nyfiken.
Nu tänker jag klargöra en sak; JAG röker inte och skulle hata mig själv innerligt om jag gjorde det under graviditeten. JAG (tillsammans med de flesta rökare, även om de kanske är i förnekelse) vet att det är farligt. De flesta slutar men vissa kan inte det, och det får man acceptera. Jag tycker inte att det är rätt att röka under en graviditet, hade jag gjort det hade jag ju självklart inte slutat.
Jag kan bara tala för mig själv och de rökare jag känner, men ingen av oss tror eller har någonsin trott att rökning är bra. Vi är födda under en tid där rökning alltid varit en dålig sak och aldrig okej. Rökning är farligt, man kan få i princip varenda sjukdom i världen av rökning och ändå röker människor? Det beror på att det är en drog. Själva nikotinbegäret är inte speciellt stort, utan det är den mentala grejen. Man TROR att man måste ha nikotin, att man blir mer avslappnad osv.
Nu skiter jag i det här. Mirva, läs boken "Äntligen icke-rökare" så kanske du kan förstå hur en rökare tänker. Just nu tror du bara massor av saker som inte är sant.