Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Gravid
  • Hälsa & kost
  • Varför röker egentligen gravida kvinnor?
Hälsa & kost - Gravid
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Hälsa & kost
Gravid
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Varför röker egentligen gravida kvinnor?

Lör 13 mar 2010 20:59 Läst 12139 gånger Totalt 347 svar
    Myturn
    Visa endast
    Det gör mig upprörd att se gravida fortsätta röka. Jag tycker det är så egoistiskt att låta sina egna begär få före det lilla barnets hälsa i magen. Varför gör man så egentligen?
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 28
    4. 29
    5. 30
    6. 31
    7. 32
    8. 33
    9. 34
    10. ›
    11. »
    1. Mirva
      Visa endast
      Mån 3 maj 2010 00:10
      angel75 skrev 2010-05-02 16:45:31 följande:
      Mirva: Det är ingen ide att få rökande gravida att erkänna det du säger, tyvärr. Du ödslar bara tid och kraft. Kanske de fattar när de hittar sitt barn i sängen i plötsligt spädbarnsdöd...för det finns ju studier som visar på att barn till rökare drabbas lättare av detta. Släpp denna tråden, den ger inget mer än ointelligent prat.
      Tack. Ja på sätt och vis har du rätt. Det var ju också ett par år sedan jag skrev i dessa trådar. Men då och då damp det in ett brev i inboxen från någon före detta gravid rökare som tackat och tänkt till och slutat att röka. Tyvärr också någon som rökt under graviditeten och hittat sitt barn dött, som tidigare inte velat tro att det skulle vara så farligt och därför fortsatt röka under graviditeten. Det är ju också en del som bara läser trådarna och inte skriver. Men visst, jag håller med dig, det känns rätt så meningslöst.
    2. Momalicious
      Visa endast
      Mån 3 maj 2010 10:19
      Mirva skrev 2010-05-02 14:47:40 följande:
      Momalicious skrev 2010-05-02 12:09:52 följande: "Det du säger är helt sjukt. Jag skulle hellre röka än ta heroin under graviditeten, det är en sak som är säker.  Du får tycka som du gör, men jag tycker det är helt sjukt. Och du får acceptera att jag inte tycker som du. Jag påstår inte att det är bra med rökning, någonsin, så du kan sluta ge mig olika exempel på vad som kan hända med barn som blir utsatta för rökning medan de ligger i magen. Samtidigt kan du inte säga att ALLA barn som blir utsatta för cigarettrök i magen blir konstiga. Min mamma rökte när hon var gravid med mig och jag har inga som helst men p.g.a. det.  Du har din åsikt, jag har min. Acceptera det. Jag accepterar din åsikt, även om jag tycker du är lite väl... tjatig." Ja det må låta sjukt att heroin inte skadar barnet i magen lika mycket som rökning, men så är det. Nu TYCKER jag inte heller att rökning är farligare än heroin för det ofödda barnet, utan det råkar helt enkelt vara så. Ja, du själv mår säkert bättre av att röka än att ta heroin under graviditeten, men tyvärr inte barnet. "Samtidigt kan du inte säga att ALLA barn som blir utsatta för cigarettrök i magen blir konstiga." Har jag någonsin påstått det? Men ALLA barn får minskad syretillförsel, och man har ingen aning hur intelligent barnet skulle bli om mamman låtit bli att röka. Glitterfjolla: Du googlade men hittade inga som helst risker med att ta heroin? Så bra då. Se där, ytterligare ett bevis. "Jag sökte men hittar inget som säger att det är lika." Lika? Jag har skrivit att rökning är värre för det ofödda barnet än heroin, inte lika. "Jag har varit en rökare under lång tid och jag vet precis om riskerna. Vadfan Mirva tror du att ALLA rökare är dumma i huvudet och inte har en aning om vad de håller på med? Jag skulle vilja vara i din hjärna och se din syn på världen. Du måste tycka att du är perfekt!" Jag måste tycka att jag är perfekt för att jag tycker att det är hemskt att föräldrar misshandlar sina barn, mördar sina barn, röker eller dricker under sin graviditet eller psykar sina barn? Haha. Mycket roligt ska man läsa. I tråd efter tråd går att läsa hur korkade vissa kvinnor är som röker under sin graviditet, så nej, många av dem fattar inte ett dugg vad de håller på med.
      Om du antyder att jag är mindre intelligent p.g.a. rökningen så tycker jag bara du är tragisk. Jag är ypperligt intelligent medan du sitter och upprepar samma saker om och om igen. Vi har hört dina argument. Du behöver inte säga det om och om och OM igen.

Ja, pulsen går upp när man röker. Men du tror inte att man som rökare får ökat puls av stressen som det innebär att sluta röka?
      Sluta klaga på mig nu, jag röker faktiskt inte. 
      Mirva skrev 2010-05-02 14:51:19 följande:
      Glitterfjolla: "Tycker bara det är så jävla fel att folk som aldrig rökt, eller åtminstone varit nikotinberoende, håller på att uttala sig om massa skit." Ja då ska du aldrig uttala dig om barnmisshandel om du aldrig själv agat dina barn,  inte om någonting om du själv inte har gjort saken du klagar på.
      Det var JAG som skrev det där. Och för övrigt så tycker jag inte alls det är samma sak. Barnmisshandel är förbjudet i Sverige och är därför något som ingen sitter och snackar positivt om. Eller vänta, nu kommer väl du säga att det finns tusen trådar här där alla älskar barnmisshandel och det minsann bara är du som är vettig.

Vad befarar heroin vs nikotin så är jag väldigt säker på att ingen person, förutom du då såklart, skulle rekomendera heroin över nikotin. Faktiskt.

Mirva skrev 2010-05-03 00:10:14 följande:
      Tack. Ja på sätt och vis har du rätt. Det var ju också ett par år sedan jag skrev i dessa trådar. Men då och då damp det in ett brev i inboxen från någon före detta gravid rökare som tackat och tänkt till och slutat att röka. Tyvärr också någon som rökt under graviditeten och hittat sitt barn dött, som tidigare inte velat tro att det skulle vara så farligt och därför fortsatt röka under graviditeten. Det är ju också en del som bara läser trådarna och inte skriver. Men visst, jag håller med dig, det känns rätt så meningslöst.

Mirva, jag har en fråga. Är det bara rökning du är emot under en graviditet eller 
      är snus hemskt också? Lite nyfiken.

Nu tänker jag klargöra en sak; JAG röker inte och skulle hata mig själv innerligt om jag gjorde det under graviditeten. JAG (tillsammans med de flesta rökare, även om de kanske är i förnekelse) vet att det är farligt. De flesta slutar men vissa kan inte det, och det får man acceptera. Jag tycker inte att det är rätt att röka under en graviditet, hade jag gjort det hade jag ju självklart inte slutat. 

Jag kan bara tala för mig själv och de rökare jag känner, men ingen av oss tror eller har någonsin trott att rökning är bra. Vi är födda under en tid där rökning alltid varit en dålig sak och aldrig okej. Rökning är farligt, man kan få i princip varenda sjukdom i världen av rökning och ändå röker människor? Det beror på att det är en drog. Själva nikotinbegäret är inte speciellt stort, utan det är den mentala grejen. Man TROR att man måste ha nikotin, att man blir mer avslappnad osv.

Nu skiter jag i det här. Mirva, läs boken "Äntligen icke-rökare" så kanske du kan förstå hur en rökare tänker. Just nu tror du bara massor av saker som inte är sant.
    3. Mirva
      Visa endast
      Mån 3 maj 2010 11:22
      Men snälla nån, läs vad jag skriver! Var nånstans har jag klagat på dig? Jag har inte skrivit ett ord om dig, däremot har jag svarat på dina inlägg, stor skillnad.

"Men du tror inte att man som rökare får ökat puls av stressen som det innebär att sluta röka?" Jag går inte omkring och tror.Det finns gott om forskning som visar att stresshormonerna ökar vid rökning, och att de är fler än när man känner sig stressad av att sluta.

"Det var JAG som skrev det där. Och för övrigt så tycker jag inte alls det är samma sak. Barnmisshandel är förbjudet i Sverige och är därför något som ingen sitter och snackar positivt om. Eller vänta, nu kommer väl du säga att det finns tusen trådar här där alla älskar barnmisshandel och det minsann bara är du som är vettig."

Ja jag såg sedan att det det var du som skrivit det, men glitterfjolla höll med i det du skrev. Det har ingen betydelse huruvida det är lagligt eller inte, ni håller på att diskutera att man bara får diskutera en företeelse, såsom rökning under graviditet, om man själv har gjort eller gör den.

"Vad befarar heroin vs nikotin så är jag väldigt säker på att ingen person, förutom du då såklart, skulle rekomendera heroin över nikotin. Faktiskt."
      Återigen, du läser inte vad jag skriver. jag har skrivit att rökning är farligare än heroin för barnet i magen. Jag har ALDRIG rekommenderat heroin!

"Mirva, jag har en fråga. Är det bara rökning du är emot under en graviditet eller 
      är snus hemskt också? Lite nyfiken."

Ja, självklart är jag emot snusning under graviditet. Det är även farligare för barnet i magen än rökning.

"Nu tänker jag klargöra en sak; JAG röker inte och skulle hata mig själv innerligt om jag gjorde det under graviditeten. JAG (tillsammans med de flesta rökare, även om de kanske är i förnekelse) vet att det är farligt. De flesta slutar men vissa kan inte det, och det får man acceptera. Jag tycker inte att det är rätt att röka under en graviditet, hade jag gjort det hade jag ju självklart inte slutat. 

Jag kan bara tala för mig själv och de rökare jag känner, men ingen av oss tror eller har någonsin trott att rökning är bra. Vi är födda under en tid där rökning alltid varit en dålig sak och aldrig okej. Rökning är farligt, man kan få i princip varenda sjukdom i världen av rökning och ändå röker människor? Det beror på att det är en drog. Själva nikotinbegäret är inte speciellt stort, utan det är den mentala grejen. Man TROR att man måste ha nikotin, att man blir mer avslappnad osv.

Nu skiter jag i det här. Mirva, läs boken "Äntligen icke-rökare" så kanske du kan förstå hur en rökare tänker. Just nu tror du bara massor av saker som inte är sant."

Återigen Momalicious, läs vad jag skriver! Jag skriver om rökning under graviditet, inte om rökning generellt!
      Jag skriver att ett stort flertal gravida rökare inte vet hur farligt det är för barnet om hon röker. Inte att ingen rökare vet hur farligt det är för dem själva. Huruvida du röker eller inte röker har ingen som helst betydelsae för diskussionen, och jag skriver inte heller om min relation till cigaretter, det är högst irrelevant.

Exakt VAD är det jag tror som inte är sant? Rökning under graviditet dödar ungefär 100 barn per år, i magen, under förlossning och första året, ökad risk för tillväxthämning, ökad risk för att barnet får astma, barnet i magen får nästan konstant minskad syretillförsel på grund av sin mammas rökning osv osv. Tyvärr är det ett flertal gravida rökare som inte har en susning om allt detta. De tänker att "barnet kanske blir lite mindre" och "jag vet flera som rökt men barnet har klarat sig, alltså gäller det mitt barn också".

4. Trollsländan
      Visa endast
      Mån 3 maj 2010 11:27
      Svar till Ts:

De som röker är själviska och borde ha tagit tag i sitt beroende innan de blev gravida! Och risken är inte att få ett lite mindre barn utan ett mycket mindre barn!
    5. Momalicious
      Visa endast
      Mån 3 maj 2010 13:59
      Mirva skrev 2010-05-03 11:22:52 följande:
      Men snälla nån, läs vad jag skriver! Var nånstans har jag klagat på dig? Jag har inte skrivit ett ord om dig, däremot har jag svarat på dina inlägg, stor skillnad. "Men du tror inte att man som rökare får ökat puls av stressen som det innebär att sluta röka?" Jag går inte omkring och tror.Det finns gott om forskning som visar att stresshormonerna ökar vid rökning, och att de är fler än när man känner sig stressad av att sluta. "Det var JAG som skrev det där. Och för övrigt så tycker jag inte alls det är samma sak. Barnmisshandel är förbjudet i Sverige och är därför något som ingen sitter och snackar positivt om. Eller vänta, nu kommer väl du säga att det finns tusen trådar här där alla älskar barnmisshandel och det minsann bara är du som är vettig." Ja jag såg sedan att det det var du som skrivit det, men glitterfjolla höll med i det du skrev. Det har ingen betydelse huruvida det är lagligt eller inte, ni håller på att diskutera att man bara får diskutera en företeelse, såsom rökning under graviditet, om man själv har gjort eller gör den. "Vad befarar heroin vs nikotin så är jag väldigt säker på att ingen person, förutom du då såklart, skulle rekomendera heroin över nikotin. Faktiskt." Återigen, du läser inte vad jag skriver. jag har skrivit att rökning är farligare än heroin för barnet i magen. Jag har ALDRIG rekommenderat heroin! "Mirva, jag har en fråga. Är det bara rökning du är emot under en graviditet eller  är snus hemskt också? Lite nyfiken." Ja, självklart är jag emot snusning under graviditet. Det är även farligare för barnet i magen än rökning. "Nu tänker jag klargöra en sak; JAG röker inte och skulle hata mig själv innerligt om jag gjorde det under graviditeten. JAG (tillsammans med de flesta rökare, även om de kanske är i förnekelse) vet att det är farligt. De flesta slutar men vissa kan inte det, och det får man acceptera. Jag tycker inte att det är rätt att röka under en graviditet, hade jag gjort det hade jag ju självklart inte slutat.  Jag kan bara tala för mig själv och de rökare jag känner, men ingen av oss tror eller har någonsin trott att rökning är bra. Vi är födda under en tid där rökning alltid varit en dålig sak och aldrig okej. Rökning är farligt, man kan få i princip varenda sjukdom i världen av rökning och ändå röker människor? Det beror på att det är en drog. Själva nikotinbegäret är inte speciellt stort, utan det är den mentala grejen. Man TROR att man måste ha nikotin, att man blir mer avslappnad osv. Nu skiter jag i det här. Mirva, läs boken "Äntligen icke-rökare" så kanske du kan förstå hur en rökare tänker. Just nu tror du bara massor av saker som inte är sant." Återigen Momalicious, läs vad jag skriver! Jag skriver om rökning under graviditet, inte om rökning generellt! Jag skriver att ett stort flertal gravida rökare inte vet hur farligt det är för barnet om hon röker. Inte att ingen rökare vet hur farligt det är för dem själva. Huruvida du röker eller inte röker har ingen som helst betydelsae för diskussionen, och jag skriver inte heller om min relation till cigaretter, det är högst irrelevant. Exakt VAD är det jag tror som inte är sant? Rökning under graviditet dödar ungefär 100 barn per år, i magen, under förlossning och första året, ökad risk för tillväxthämning, ökad risk för att barnet får astma, barnet i magen får nästan konstant minskad syretillförsel på grund av sin mammas rökning osv osv. Tyvärr är det ett flertal gravida rökare som inte har en susning om allt detta. De tänker att "barnet kanske blir lite mindre" och "jag vet flera som rökt men barnet har klarat sig, alltså gäller det mitt barn också".
      Kan du länka till all denna forskning?
      Jag hinner inte läsa allt nu men jag undrar lite hur du menar om du säger att snusning är farligare än rökning, men det är inte nikotinet som gör att barnet får mindre syretillförsel när man röker utan det är koldioxiden. 

Länka till din forskning, så kan jag hålla med dig sedan. Har aldrig någonsin hört dessa saker som att heroin är ofarligt för barnet osv. Nu ska jag dra i väg till barnmorskan. Tjingeling!
    6. Mirva
      Visa endast
      Tis 4 maj 2010 04:58
      Glitterfjolla: Sök på heroin och graviditet. Tycker att det mesta i dina inlägg är gnäll. Jag skriver i tråden för att ämnet intresserar mig, och ingen är tvungen att svara.

Momalicious:
      Jag har tyvärr inte tid att leta upp länken om forskning om stress och rökning. Jag har den på min gamla Mac, men har ingen skärm till den. Men det borde gå att googla, eftersom jag gjort det tidigare, försök med stress och rökning. Det är inte hela världen om du inte tror mig.

Att snusning är farligare är allmänt känt, står att läsa på flera ställen, tidningarna har skrivit om det flera gånger.

Jag har aldrig skrivit att heroin är ofarligt för barnet, utan mindre farligt.

Gjorde ytterligare ul i dag, och allt såg bra ut.
    7. Hirundinidae
      Visa endast
      Tis 4 maj 2010 09:55
      Mirva skrev 2010-05-02 14:24:13 följande:
      Nu är bilavgaser något som vi i vårt samhäller får leva med. Psykofarmaka skriver en läkare ut i samråd med den gravida, om det är nödvändigt. Men det är aldrig nödvändigt att röka med ett barn i magen."Visst finns det nog en förhöjd risk att barnet i magen skulle kunna må dåligt om mamma fortsätter att röka under graviditeten, men se på allt annat då?" Barnet MÅR dåligt varje gång mamman röker en cigarett, eftersom det får mindra syre under några timmar. Eh, tvättmedel och mjukmedel? Hur många barn är det som dör utav det? Hur kan det vara värre att må dåligt av att inte få röka sin cigarett då och då jämfört med att barnet får minskad syretillförsel och riskerar att skadas eller dö? Dessutom ökar rökarens stresshormoner när hon röker och det är också dåligt för barnet.
      Ang tvättmedel och mjukmedek så är det så att det ändrar på vår genetik och orsakar störningar i vår sexuella utveckling och könsdrift, orsakar sterilitet med mera. Därför skrev jag det.

Om modern sedan blir deprimerad utsöndrar hjärnan " fel" hormoner vilket är skadligt för barnet varför det är viktigt att se till att man även mår psykiskt bra under grav. och inte bara fysiskt.
    8. Anna Paulita
      Guide Visa endast
      Tis 4 maj 2010 09:57
      Jag förmodar att det handlar om att de har svårt att sluta.
      Jag vägrar bara vara mamma...
    9. merenwen
      Visa endast
      Tis 4 maj 2010 10:35
      Varför?
      Eftersom det är så missbruk fungerar.
      Missbrukare går ju över lik för att få just sin drog, oavsett om det är alkohol, nikotin eller någon annan substans.
      Drogen är nr.1 i deras liv, helt enkelt.
    10. Didaj
      Visa endast
      Tis 4 maj 2010 10:55
      O herregud. Lägga näsorna i alltså...

Det är förundransvärt att ni ens ORKAR klaga på ALLTING! Dessa j**** lattemammor som tror att oekologiskt är en barnadödare och att koffein är rena döden för ett foster... Jag står inte ut.
      Jag tänkte såhär "- Ska jag verkligen? Ska jag gör en lång jävla lista på allt man inte ska göra/äta/vara som i studier visat sig vara farligt?" Nej det ska jag inte. Varför kan ni inte NÅGONGÅNG bara hålla era moralkakor för er själva.
      För mig verkar det befängt att dricka alkohol under graviditeten eller att välja bort bedövning under förlossningen av principorsaker. Men vem måste ta del utav detta? Måste jag slänga omkring mina kritiska åsikter på människor som "gör" allt detta bara för att jag själv inte gör det? Jag är inte bättre än en rökande mamma i Lyksele eller en som druckit vin någon gång i sin graviditet i Ystad.
      Det är så skönt att umgås med mammor och pappor som inte är så ÖVERDRIVNA i sitt föräldraskap. Det är så SKÖNT att folk kan vara lite gammalmodiga och bara unna sig ett "Studierna har visat att man får cancer av allt; plast, avgaser, tabletter, maträtter, kosmetika etc etc så jag skiter ärligt talat i det där."
      Jag tycker ni ska sluta läxa upp andra mammor. Ni får ju faktiskt vara mamma åt era barn, håll er till DEN uppgiften.
      Lämna det arbetet till det etablerade läkarna och barnmorskorna.

* Studier från amerikanska städer visar att luftföroreningar försenar barnens utveckling: Barns intellektuella utveckling skadas av i Sverige vanliga luftföroreningar

* Lakrits kan ibland vara skadligt. Det gäller bl.a. stora mängder under graviditeten där det kan störa utvecklingen av barnets hjärna

* Diabetes och Socker ger skadat DNA hos fler spermier
      * Övervikt och graviditet är ingen lyckad kombination
      * Stress kan öka risken för missfall
      * E-vitamin ger större bebisar
      * Ekologiskt ger bättre bröstmjölk
      * Plötslig spädbarnsdöd kan orsakas av brist på receptorer för serotonin
      *

Gifter som skadar barns utveckling.
      (tungmetaller finns/kan finnas i skaldjur och fisk, särskilt i Sverige)

Bly och tungmetaller är mycket skadliga för hjärnan och övriga nervsystemet. Särskilt för den växande hjärnan hos foster och småbarn kan skadorna bli omfattande:

• Missfall.
      • Lågt IQ.
      • Beteendestörningar.
      • Låg vikt.
      • Sen utveckling.
      • Nedsatt motorisk- och visuellförmågor.
      • Nedsatt hörsel.

Detta är bara några av risker och farligheter folk och studier talar om. Vi kan inte göra ALLT. Det går inte. Man gör sitt bästa. Vissa klarar inte av att sluta röka, det är deras last. Vissa kan inte motionera fast de borde. Vissa kan inte dra ned på kaffe, hålla viktuppgången under 15kg, att bara äta bra mat osv osv. Sluta klaga på folk.
    11. Mahuulda
      Visa endast
      Tis 4 maj 2010 11:07
      Jag är gravid , och jag röker. kan säga att det är väldigt svårt att sluta röka. men tankarna finns att man går och bär på ett barn som får i sig allt detta.
      det är tråkigt , men jättesvårt att sluta.
    12. Mirva
      Visa endast
      Ons 5 maj 2010 03:24
      Hirundinidae skrev 2010-05-04 09:55:45 följande:
      Ang tvättmedel och mjukmedek så är det så att det ändrar på vår genetik och orsakar störningar i vår sexuella utveckling och könsdrift, orsakar sterilitet med mera. Därför skrev jag det. Om modern sedan blir deprimerad utsöndrar hjärnan " fel" hormoner vilket är skadligt för barnet varför det är viktigt att se till att man även mår psykiskt bra under grav. och inte bara fysiskt.
      Fel fel fel! Det är mycket värre för barnet att få i sig nikotin än att modern är deprimerad på grund av att inte få röka. Du får gärna kontakta Socialstyrelsen och prata med deras specialister, eller prata med vilken barnöverläkare som helst. Det finns även de som påstår att deras bm påstått det du säger, men Socialstyrelsens specialister som jag pratat med, trodde inte ett ögonblick på att det finns barnmorskor som sprider sådan rappakalja.

Visst finns det mycket som är farligt, men jämföra tvättmedel med rökning under graviditet? Rökning är bra mycket farligare för barnet i magen än tvättmedel.

Didaj:
      Som tur är har vi människor som lägger näsorna i blöt! Det är bland annat därför vi har en lag om barnaga. Eller att vi har hög trafiksäkerhet i Sverige. Det är därför  alla gravida får en broschyr om rökning, alkohol och andra droger. Denna tråd handlar om rökning under graviditet, och det står dig fritt att istället skriva i en tråd om den ekonomiska krisen om du anser att det är viktigare än att det finns barn som dör på grund av sin mammas rökning under graviditeten.
    13. LyckligtSlut
      Visa endast
      Ons 5 maj 2010 03:42
      Vilken knäpp tråd iaf senaste sidan, har inte läst hela. Håller med Mirva en hel del.

Detta citat var lite lustigt som någon skrev;

Nu skiter jag i det här. Mirva, läs boken "Äntligen icke-rökare" så kanske du kan förstå hur en rökare tänker. Just nu tror du bara massor av saker som inte är sant."

Vadå förstå hur en rökare tänker? Jag rökte i 14 år och mitt tänkande har varit samma hela tiden. Även sedan jag slutade. Inte fan var det kul och jag var jävligt nere i fem dagar och grinade som en unge, men sedan gick det över. Folk är så patetiska som påstår att det inte GÅR att sluta. Klart att det går.

Ta er i kragen för fan. Eller erkänn att ni bara inte bryr er tillräckligt istället för att sitta och svamla om beroende. Även om man varit beroende av ett preparat så är det klart som fan att man kan sluta med det. Skylla på abstinens är bara löjligt. Det är NIKOTIN-abstinens det handlar om här. Det dör man inte av. Allt behöver inte vara så behagligt hela tiden.

inte ens knarkare gnäller under avgiftning som gravida rökande kvinnor på familjeliv.se.
    14. Kajak
      Visa endast
      Ons 5 maj 2010 18:52
      Läste bara det TS skrev på ts.

Visst det är sorgligt att se gravida röka.
      Men samtidigt förstår jag att dom försöker verklig att sluta.
      Jag är säker på att dom tänker på sin bebis då dom röker, även har dålig samvete för det.
      Så det hjälper inte till att anklagar dom som tex att dom vill se bebisen död eller att ge bebisen nåt form av handikapp m.m..
      Dom har redan dålig samvete.

Har man en last då har man skitsvårt att sluta med den lasten.

Jag talar av egen erfarhet även om jag INTE röker men jag har en last som jag inte kan sluta med.
      Choklad...
      Visst det inte går att jamfört men jag tänker på själva sugkänsla.
      Älskade bebis är beräknad till 15 maj.
    15. Mirva
      Visa endast
      Tors 6 maj 2010 06:31
      LyckligtSlut: Ja precis! Många är de verkligen inbitna rökare som lyckats sluta på grund av graviditet, egen sjukdom eller för att de bara vill helt enkelt.

Kajak: Fast ibland undrar jag över en del gravida rökare jag ser på stan. Hon kan stå och prata i mobilen och ha ett glatt samtal och är hur glad som helst, tar upp en cigg  tänder den och fortsätter prata på och skratta. Det syns inte en tillstymmelse till ångest tyvärr.
    16. MammaMaria06
      Visa endast
      Tors 6 maj 2010 06:58
      Tänk hur svårt det är för den gravida att sluta röka. Abstinens och annat.
      Tänk sen på barnet som föds. Ett spädbarn med abstinens skriker extremt mycket.
      Så alla som säger att det är "svårt att sluta" kan ju tänka på hur svårt det är för barnet "att sluta" efter födseln..
      En granne till oss står på trappan och röker hela dagarna med magen i vädret.
      Blir så ledsen när jag ser det!
    17. kornberoende
      Visa endast
      Tors 6 maj 2010 17:03
      Det MammaMaria06 är så sant! Blir så ledsen på gravida som röker, de tvingar sin ofödda bebis att bli nikotinberoende. Sen tycker de att det är helt fel att stoppa in en ciggarett på sitt nyfödda barn men det är det de gör när den ligger i magen och bebisen inte har något val.

Jag slutade röka när jag fick reda på att jag va gravid (v6). Är i v20 nu och jag måste erkänna att det har varit skitjobbigt. Jag går sista året på gy så det är mycket stress och det enda som lugnade ner mig var en cigarett men jag älskar mitt barn MYCKET mer än en cancerpinne som inte bara skadar mig utan även mitt barn.

Mitt barn är värd så mycket mer än de abstinensbesvären jag har haft! Jag älskar mitt barn så mycket att att sluta röka var lika självklart som att inte dricka alkohol.

Jag tycker att alla gravid borde prioritera om VAD/VEM som är viktigaste? 

Eller tänk på att det är bara 9 mån + amningstiden man behöver vara rökfri som mest. Inte hela livet! Du kan unna dig en cigg någon gång när din bebis inte längre behöver dig på det sättet som den gör när den är som yngst. :)
    1. «
    2. ‹
    3. 28
    4. 29
    5. 30
    6. 31
    7. 32
    8. 33
    9. 34
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Du är inte inloggad, du måste vara inloggad för att svara på inlägg eller starta trådar!

Logga in här!
Laddar...
Du har loggat in med Facebook Connect,
för att gå vidare måste du välja ett användarnamn.
Användarnamn
Hämta min profilbild
Fortsätt
Logga in för att starta trådar eller skriva inlägg i forumet.
Logga in snabbt och anonymt
med ditt Facebook-konto
eller
E-post:
Lösenord:
Logga in automatiskt på denna dator
Logga in
Glömt ditt lösenord?
Bli medlem »

Innehåll

Vi rekommenderar

Testfakta Bästa och sämsta blöjorna.

Min förlossning Allt om andras förlossningar.

Hon får platt mage Följ GrönaDruvans mag-kamp

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Carmen och Magnus är BVC-sköterskor på Lillugglans BVC. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorskorna Jenny och Aleksandra har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

FörlossningsrädslaStäll din fråga

Rädd att föda? Fråga specialist på Ekens barnmorskemottagning.

Missa inte ANNONS

Vinn lyxdag

Vinn lyxdag med två väninnor och låt Åhléns Personal Shopper lösa era problem med sommarens look.Få outfits för totalt 10 000 KR.

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
      • Senaste inläggen
      • 40+
      • Andra trimestern
      • Arbetslivet
      • Ensam gravid
      • Fosterdiagnostik
      • Fosterutveckling
      • Förlossning
      • Förlossningsrädsla
      • Första barnet
      • Första trimestern
      • Grav. komplikationer
      • Hälsa & Kost
      • Inhandla/preparera
      • Kejsarsnitt
      • Mammakroppen/MV
      • Namn
      • Oro för missfall
      • Pappagrupp
      • Regnbågsfamilj
      • Samlevnad
      • Syskon
      • Tredje trimestern
      • Tvillingar
      • Ultraljud
      • Ung & Gravid
      • Övrigt
      • Smärtlindring
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Jag tycker min kompis har trist attityd ang mitt bröllop
    • 15 år - Får inte ha en pojkvän för mina föräldrar
    • Orimlig begäran eller är jag en surkärring?
    • Inte bjuden på möhippa, besviken och ledsen
    • Att göra någon arvlös
    • Förgriper sig min bror på sin dotter?
    • Utstirrade
  • Mest lästa bloggarna
    • Mina diktkort
    • Anna's blogg
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Från cup till dl
    • Husmorstips
  • Mest sedda klippen
    • Time flies 1 1 Wiwa

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2012 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm