siren skrev 2010-02-17 16:37:42 följande:
Vid min efterkontroll hos läkare på spec mvc efter första barnet så fick jag samma siffror, att 80% föder vaginalt vid nästa förlossning om det varit snitt vid vid den första förlossningen. Av de jag känner som fått snitt vid första barnet så har de sedan fött vaginalt vid andra. Likaså när jag träffat föräldrar på bvc kontroller så har det oftast varit så. Men mycket beror nog på orsaken till det första snittet.
Då lär det ju ligga någon sanning bakom dom siffrorna om du hört samma.
Jag känner ingen som blivit snittad med första som har ett barn till, alla jag känner som har fler än ett barn har fött alla vaginalt. så jag kan inte riktigt kolla statestiken bland dom jag känner.
TanjaS skrev 2010-02-17 18:30:05 följande:
Första säte så jag blev snittad. Nu min andra kommer jag bli snittad med pg av sätesbjudning. Jag har en hjärtformad livmoder och bebis lägger sig automatiskt i sådant säte att både för min och bebis säkerhet blir de snitt...
Ojdå, men det är inte så vanligt med hjärtformad livmoder va?
Hur känner du inför att bli snittad båda gångerna? är det ledsamt eller spelar det ingen roll?
Självklart gör man ju det som är bäst för både en själv och barnet.
Jessica24 skrev 2010-02-17 23:00:15 följande:
Kunde inte rösta, då mitt alternativ inte fanns med. Men jag svara här ändå. 1:an = Urakut kejsarsnitt (katstrofsnitt) - pga navesltängsprolaps 2:an = Planerat kejsarsnitt (av många olika orsaker)
Fast jag skrev ju att blev det ett urakut skulle man rösta som att det vart akut och sedan förtydliga sig här i tråden