Jag har precis gått igenom ett planerat kejsarsnitt efter en lång serie Aurorasamtal via Södertälje Sjukhus. Jag började med samtalen i höstas efter att jag genomgått en traumatisk första förlossning som också slutade med sugklocka, massa stygn och en upplevelse utan dess like. "Min" aurorabarnmorska var helt fantastisk! Hon sa inte många ord men jag fick för första gången möjlighet att ventilera mina upplevelser som hängt med och spökat i i fyra år. Vi diskuterade för och nackdelar med olika förlossningssätt och jag fick själv komma fram till hur jag ville ha det och hon skickade en remiss till överläkaren på Södertälje som beviljade ett planerat snitt.
Om du känner att du vill föda vaginalt så finns det ett allternativ som jag övervägde länge och det är "halvplanerat" snitt. Det innebär att du försöker föda vaginalt men kan, när du vill/känner att du inte klarar mer, avbryta din vaginala förlossning för ett kejsarsnitt. Med reservation för om barnet i princip "tittar ut", då är det inte så lämpligt att starta ett snitt.
Ytterligare en fördel med att ha gått på upprepade Aurorasamtal under en lång period var att alla på sjukhuset hade tillgång till min journal, efter mitt godkännande, och jag behövde aldrig förklara mig eller motivera vissa saker igen och igen. Tex så har jag valt att inte amma, och det var ingen som sa något om det utan alla var väldigt hjälpsamma med flaskmat mm.
Jag tror/vet att du vinner på att förklara hur du känner och tänker. Tycker du att din aurorabarnmorska inte lyssnar på dig så tycker jag att du ska byta till någon annan!!!