Det jag kan tycka är "stört" med att köpa en ny vagn är om man gör det bara för att den är snygg, inte ser till behovet i familjen, vagnen måste passa familjen och fungera både för föräldrarna och barnet. Vet endel som köpt svindyra vagnar 8-10 000kr och sen efter ett halvår insett att vagnen går knappt in i bilen så de måste köpa en ny. Har man råd så visst köp på då blir det billiga beganade åt mig sen, men ta dyra lån för att ha råd med en vagn som man sen ska betala av i evigheter och inte har råd med annat som man behöver.
Vi är inte jätterika och letade efter begagnat men den modellen vi hittade som fungerar för våran familj fanns ute för ca 1000kr mindre än nypris så då blev det en ny och ett lån av en släkting. Men det är ett lån vi kan betala av på 2 månader eftersom sambon fått jobb. Hade vi inte fått lånet av släktingen som gärna ställer upp utan krav på ränta osv. så skulle det blivit en begagnad först och senare den vi tittat på som vi tror och hoppas kommer räcka i flera år. SMS-lån eller liknande skulle aldrig falla mig in att ta, eller köpa något bara för att det är snyggt.
Det är så mycket hets kring barnprylar så man kan bli galen men även om jag kan ha svårt att förstå varför någon vill köpa märkesskor åt en nyfödd så är det upp till föräldrarna, jag kanske gör något som andra inte förstår så man får ha respekt för andras val.