X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Ta gärna bilderna i tråden som exempel! Hur du uppfattar dom.
OK. Om vi endast talar om skärpedjup och inget annat så tycker jag så här(ok, det blir konstigt om jag bara pratar om skärpedjup, så min åsikt kan jag delge i parentes. Och det är endast min subjektiva åsikt):
1. Kort skärpedjup. (Hade gärna sett den beskuren i högersidan så himmelsdelen inte kom med, tycker den bryter harmonin i bilden)
2. Kort skärpedjup. (fin sommarbild, förmedlar sommarkänsla och ger minnen av barndomens somrar vid att göra barnet nästan anonymt och fokusera på smultronen)
3. Kort skärpedjup (För mig ganska ointressant, ser bara en kattass samt fotografens ben i fokus.)
4. Skärpedjupet är definitivt kort, om det skal vara makro i stället är så enbart en definitionsfråga. (För mig är det klart en makrobild och en jag sett många gånger förut.)
5. Se 4. (För mig makro, men samtidigt utan att egentligen fånga djuret, jag ser inte riktigt djuret som något spännande här, ser bara mitten tydligt på grund av gräs osv)
6. Ja, jo. Definitionsmässigt kanske kort skärpedjup eftersom delar av blomman är lätt oskarpa. Men den primära orsak till bokeh här ser ut att vara det större avstånd. (inte min typ av bild, skulle det visa blomman hade jag gärna sett hela blomman skarp)
7. Kort skärpedjup (För kort för mig personligt. Och varför den rosa toning?)
8. Kort skärpedjup, hela blomman i fokus, snygg bokeh. (Riktigt fin bild, härligt ljus)
9. Inte så kort skärpedjup, hela ytan blommorna ligger på är skarp. (Fin naturbild, men för mig stör det att horisonten är så sned. OK med sneda bilder om man försöker framkalla något specifikt, annars inte enligt min åsikt.)
10. Kort skärpedjup (Otroligt vackert! Makro i min bok, men som sagt, definitionsfråga och jag ska inte definiera)
11. Hyfsat kort skärpedjup (va kan det vara, ca 20 cm? Rolig bild, annorlunda utsnitt. Förmedlar värme och glädje)
12. Helt klart kort skärpedjup (För mig ser det ut som ett produktfoto. Inte så spännande)
13. Kort skärpedjup (Här la jag min röst, för mig förmedlar bilden koncentration och kreativitet. Gillar gråtonerna med)
14. Extremt kort skärpedjup. (För mig solklar makro, på gränsen till abstrakt. Snyggt konstvärk)
15. Inte så kort skärpedjup (Snygg bokeh, pga lång avstånd till bakgrund. Fin vinterbild, inte så spännande för mig personligt)
Vill poängtera att detta är min högst personliga åsikt och att jag inte tycker det finns några dåliga bilder här, bara att min och eran definition på kort skärpedjup inte alltid stämmer överens.