X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Det är svårt att ge kritik här på FL för folk går i taket om de får "negativ kritik" på sina bilder. Kan t ex. referera till svaret jag fick på det omdömet jag lämnade till bild nummer tre här. Jag ser till helheten på bilden, och det innefattar t ex. ”skönhetsfel”.
Nu tycker jag ni alla överdriver. Om det svar du fick är att gå i taket så förstår jag varför det inte blir någon konstruktiv kritik här.
Om man möts av konstruktiv kritik, så har man väl som fotograf rätt att gå i svaromål/förklara, utan att det tas som aggressivitet eller motkritik?
För egen del så är det just kritik, konstruktiv sådan, som gjort/gör att jag växer som fotograf. Ibland får jag så jättebra konstruktiv kritik, som går stick i stäv med mitt syfte med en bild och då så är den konstruktiv för att den visar hur andre tycker, men den gör ändå inte att jag vill ändra något i en bild. Då säger jag det.
Jag tycker ni generellt är för tunnhudade och antingen går i försvarsposition eller tolkar minsta lille svar som försvarsposition/aggressivitet.
På det sätt kan man inte diskutera konstruktivt.
Känner ni till poolen Hård kritik på FS? Där ser man typexempel på konstruktiv kritik som faktisk hjälper alla att växa, för att folk inte tar illa vid sig och för att kritiken inte är personlig utan specifik för just den bild.
Det är vad man bör sträva efter, tycker jag. (Som inte deltar i tävlingen, men det vet ni ju redan )