Startsidan
  • Logga in med Facebook
Logga in automatiskt
Glömt ditt lösenord?
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Fritid & hobby
  • Motor
  • Jag ger bilrådgivning
Motor - Fritid & hobby
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Motor
Fritid & hobby
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Jag ger bilrådgivning

Ons 10 mar 2010 11:56 Läst 7986 gånger Totalt 32 svar
    Erik F
    Visa endast
    <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Wingdings; panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:2; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 268435456 0 0 -2147483648 0;} @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:964891163; mso-list-template-ids:5411210;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Symbol;} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} --> <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Jag har en hemsida där jag sysslar med bilrådgivning. Jag har sett på nätet att det är många här som behöver tips och hjälp med bilval, så jag lägger ut en tråd här där jag kan erbjuda hjälp med att välja bil. Ni kan också hitta min hemsida genom att söka på "bilrådgivning". Där finns bra tips för blivande och varande bilägare.

För att få bilvalshjälp här, uppge följande:

•    Prisklass

•    Ny eller beg. bil

•    Hur viktig är säkerheten?

•    Biltyp (kombi, sedan, SUV o.s.v.)

•    Drivmedel

•    Hur viktigt är rostskyddet?

•    Dina transportbehov

•    Årlig körsträcka

•    Annat som är viktigt för dig

Då tipsen ges i detta forum och är gratis, så ger jag inga garantier. Jag lämnar några förslag på bilmodeller som kan passa era önskemål bra/mycket bra, men inköp och beslut är helt ert eget ansvar.

Vänliga hälsningar 

Erik

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-10 15:29
    Använd min nya tråd. Inte denna. Alla nonsenstecken i övre delen av detta inlägg gör det svårläsligt.

Jag svarar inte på inlägg gjorda i denna tråd efter den 10/3!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-11 12:01
    11/3: Nu har jag svarat klart här och hoppas att ni får nytta av tipsen och gör bra köp som ni kan "spara" pengar på.

Mvh

Erik
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
    1. Rosa Helena
      Visa endast
      Ons 10 mar 2010 18:59

•    Prisklass: mindre viktigt 100 000 - 225 000

•    Ny eller beg. bil: Beg

•    Hur viktig är säkerheten? Viktig

•    Biltyp (kombi, sedan, SUV o.s.v.): Kombi

•    Drivmedel: Diesel

•    Hur viktigt är rostskyddet?: Ganska viktigt

•    Dina transportbehov: Kör ganska mkt, till jobbet, till barnens kompisar, köra med hästen lite hit och dit = krav på bra dragegenskaper

•    Årlig körsträcka: 2500-4000 km/år

•    Annat som är viktigt för dig:  bra dragegenskaper, gärna 4-hjulsdrift och rymlig inne

Spännade att se om du har några kloka tips , tack för hjälpen!

2. Lajkie
      Visa endast
      Tors 11 mar 2010 09:45
      X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
      En SUV eller MPV (blandning mellan minibuss och kombi och SUV) skulle passa dig bra. Absolut dieseldriven, då det är mer ekonomiskt med din körsträcka. DOCK! Den måste ha partikelfilter, för annars blir skatten 6000-7000/år.Det är svårt att få plats med tre barnstolar i baksätet (eller har du en i framsätet? (Har inga barn själv så det vet jag inte). Men om du har bilbarnstol fram så blir det väldigt trångt för en vuxen att sitta där bak med de andra två. Därför skulle en SUV passa bra. Lite större, kan dra mer också. Men kolla dragvikten med B-körkort i reg.beviset.Förslag på bilar:Honda CR-V (SUV)Subaru Forester (SUV)Ford S-maxRenault Grand ScénicToyota Avensis VersoHyundai Santa Fe, 2003--> (uselt rostskydd dock)Jeep Grand Cherokee (SUV) (kraftfavoriten, men dyr i bränsle och inköp. Täta serviceintervall).En fördel med dieselmotorer, förutom att de drar ca 30% mindre bränsle är, att de har ett högre vridmoment och därför är starkare och passar bra för att dra släp etc. Du får nog ha en dieselmotor på minst ca. 140 hk för att den ska orka släp.Du kan alltid prova en Volvo XC70 AWD, bra dragbil, men kanske trång med tre bilbarnstolar där bak. Dyr i inköp.Lycka till!MvhErik
      TAck! Ska spara dessa och kika runt lite =) Har nu en Saab 9-3 sedan och den är inte stor :) Ingen familjebil.
      ♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
    3. Erik F
      Visa endast
      Tors 11 mar 2010 11:01
      Tack så jättemycket för dina förslag, vi ska kolla på dina favoriter! Maken undrar även vad du tycker om Ford Focus (vi tror den heter så)? Om man jämför den med en Toyota Corolla, vad finns för för- och nackdelar?
      Hej!

Jag hade absolut valt Corolla framför Focus. Corolla är pålitligheten själv, dock med dåligt rostskydd, vilket även gäller beg. Focus. Rostskydda om ni ska ha bilen länge. Ford generellt har haft ganska dålig kvalitet vad gäller motorer och växellådor och annat. Jag litar inte på Fords kvalitet, även om den sannolikt bättrats på nya bilarna. Vi Bilägare fick byta växellåda på deras nya testbil, en Ford Mondeo för något år sedan, då den bara gått typ 1500 mil. 30 000 kostar det om man betalar själv. Har aldrig hört om något sådant på Toyota. Välj Focus sist.

Mvh

Erik
    4. Erik F
      Visa endast
      Tors 11 mar 2010 11:14
      Har en Golf-05:a,håller på att växa ur den,har nu två barn Tänkte ev byta in den mot en kombi och inte behöva lägga nåt emellan...vad rekomenderar du? Är annars jävligt less på Golfen tyvärr...bildörrarna ser ut som små hundöron där framme då det bildas stora isklumpar mellan frontplåten och dörren,varje vinter som förstör dörrarna.Annat än dörrarna är vi nöjda... Så nu i sommar hade vi tänkt fixa dörrarna sen sälja iväg skiten. Vi vill ha en kombi,ingen jättebil,men en mellanstor kombi där vi och barnen får plats
      Hej!

Titta gärna på inlägg 13 till Halley ovan. Med tanke på att dieselbil kostar mer i inköp så kanske ni ska titta på bensinbil främst. Liknande rekommendationer som till Halley:
      • Renault Megane (Obs - gamla generationen 2005-2008). Dyra kamremsbyten dock
      • Skoda Octavia - lika dyra kamremsbyten där med. Inkl. byte av vattenpump på Octavian och Meganen då, för det gör man nästan alltid samtidigt)
      • Toyota Avensis. Bra, men högt andrahandsvärde. Rostskydda.
      • Opel Astra Caravan/kombi - att föredra bland tyska bilar. Undvik VW Passat. Motorkrångel och dyra delar på den.
      • Peugeot 307 SW. Lite småfel finns på många ex dock. Bra motor och låda.
      • Citroen C5 - bra motor och låda och superb fjädring. Lastar enormt mycket.
      • Opel Vectra - inget lustigt, men den funkar ganska bra.
      Det är mina främsta tips. Kolla utifrån prisklass på varje modell så ser du vilka årsmodeller du har råd med. Jag hade nog valt en Avensis med kompletterande rostskyddsbehandling. Cittran är överlägsen som lastare, men jag gillar inte bakpartiets design. Opel vectra är också en bra storkombi. ESP bör finnas på bilarna, men kolla själva. Svårt för mig att veta med "äldre" bilar.

Lycka till.

/Erik
    5. Erik F
      Visa endast
      Tors 11 mar 2010 11:36
      Hej! •    Prisklass: Max 90000 kr •    Ny eller beg. bil: Beg •    Hur viktig är säkerheten? Viktig •    Biltyp (kombi, sedan, SUV o.s.v.): Kombi •    Drivmedel: Spelar ingen roll •    Hur viktigt är rostskyddet?: Ganska viktigt •    Dina transportbehov: Till och från jobbet, kortare helgutflykter •    Årlig körsträcka: 2000-2500 km/år •    Annat som är viktigt för dig: få plats med stor barnvagn i   bakluckan Tack för att du gör detta!
      En dieselbil är dyrare i inköp, men drar annars betydligt mindre än en bensinbil + att dieselpriset är lägre/liter. Därför bör du titta på dieselmodeller också när du kollar på bil. Dock har dieslar ofta gått längre och är därför mer slitna ibland, så du får själv avgöra. Nyast bil får du om du väljer bensinbil, men den kostar mer i drivmedel sedan. Med din årliga körsträcka ska diesel absolut löna sig. Behåller du den länge så får du tillbaka det högre inköpspriset. Om du säljer den snart så får du ett högre pris för den tillbaka den vägen.

Lämpliga bilar
      • Opel Vectra ca -04 1,9 CDTI. "Bara" 4/5 stjärnor i krockprov.
      • Citroën C5 1,6 HDi eller 2,0HDi
      • Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiD 2003 och uppåt (nya 9-3.an) (ska vara med Fiatmotorn, den är bra) Dyr service och rep., som på alla svenska och tyska bilar nästan.
      • Skoda Octavia TDI. Ny modell 2006, kolla om du har råd med den, den är snyggare och uppdaterad. Dock bara 4 stjärnor i krocksäkerhet.
      • Toyota Avensis diesel. Säker och pålitlig, men dåligt rostskydd, som man kan tilläggsbehandla på rostskyddsanläggning dock. Mycket högt andrahandsvärde=dyr att köpa.
      • Volvo V70. Som Avensisi, men med bra rostskydd. Dyr att köpa, serva och reparera på originalverkstad.
      • Renault Megane 2005-2008. Rostsäker, säker, bekväm och mycket lågt pris. Liksom Octavian (och säkert fler bilar här) så kostar kamremsbyte var 12000:e mil med byta av vattenpump ca. 12 000:- på märkesverskatd. Man gör det alltså på en annan verkstad!
      Mina favoriter ovan är Citroen C5 1,6/2,0 HDi. Gashydraulisk fjädring som håller bra och gör att du kan lasta i hur mycket som helst utan att bilen säckar där bak. Sköt underhåller på systemet bara. Enormt bagageutrymme. Sen är nog Opel Vectra och Renault Megane hetast om du ska ha stort bagageutrymme och säkra bilar. Vectran är bara 4-stjärnig dock. Megane och C5 är 5-stjärniga.

Vectran har dock mycket bättre pisksnärtsskydd än Megane och C5.

Lycka till

/Erik
    6. Erik F
      Visa endast
      Tors 11 mar 2010 11:58
      •    Prisklass: mindre viktigt 100 000 - 225 000 •    Ny eller beg. bil: Beg •    Hur viktig är säkerheten? Viktig •    Biltyp (kombi, sedan, SUV o.s.v.): Kombi •    Drivmedel: Diesel •    Hur viktigt är rostskyddet?: Ganska viktigt •    Dina transportbehov: Kör ganska mkt, till jobbet, till barnens kompisar, köra med hästen lite hit och dit = krav på bra dragegenskaper •    Årlig körsträcka: 2500-4000 km/år •    Annat som är viktigt för dig:  bra dragegenskaper, gärna 4-hjulsdrift och rymlig inne Spännade att se om du har några kloka tips , tack för hjälpen!
      Dina behov gör att det är ganska tydligt att du ska ha en dieseldriven bil med tillgång till 4-hjulsdrift. Finns ju med permanent fyrhjulsdrivning och sådan som kopplas in vid behov med en viskokoppling, som sparar bränsle, men som kan paja och bli dyr att laga.

Tips:
      • Subaru Legacy eller outback. Kom 2009 med dieselmotor, en boxerdiesel. Detta är klart förstahandsval. Perrmanent fyrhjulsdrivning och pålitlig bil. Dock klent rostskydd, så se till att lämna in den på extra rostskyddsbehandling, så har du bil i många år. Gamla modellen (-2009) har "endast" 4-stjärnig säkerhet dock.
      • Volvo V70 XC med viskokoppling som ger fyrhjulsdrift vid behov.
      Sen blir det nog mest SUV:ar. Alla har fyrstjärnig säkerhet om inget annat står.
      • Subaru Forester med boxerdiesel. Dragarfavorit. Permanent fyrhjulsdrivning.
      • Hyundai Santa Fe CRDI (2007-->) Dåligt rostskydd = komplettera absolut!
      • Mitsubishi Outlander 2,2 DiD.
      • Nissan X-trail 2,2 dCi (bra Renaultdieselmotor).
      • Volvo XC90. Stor och tung bjässe som drar nästan 1 liter diesel/mil. 5-stjärnig säkerhet dock.
      Jag hade nog valt Subaru Outback, som har lite högre markfrigång, permanent fyrhjulsdrift och bra driftskvalitet. Dock hade jag extrabehandlat bilen avseende rostskyddet.

SUV:arna drar och kommer fram överlägset (mer eller mindre), men kostar mer och drar ganska mycket mer bränsle, vilket är negativt då du verkar köra mycket också utan släp, antar jag. Alla bilarna ovan, utom Volvon behöver extra rostskydd om de ska ha ett bra rostskydd som håller. Kostar ca. 5000-6000 och är värt det.

Lycka till!

/Erik
    7. Umbrageous
      Visa endast
      Tors 11 mar 2010 12:00
      Jag trodde man skulle fråga i den andra tråden?
    8. Erik F
      Visa endast
      Tors 11 mar 2010 12:28
      Jag trodde man skulle fråga i den andra tråden?
      Det är riktigt! Jag har bara svarat på inlägg som gjordes igår här. Nu svarar jag inte på fler frågor här i denna tråd.

Ha det bra.

/Erik
    9. hilah
      Visa endast
      Tors 11 mar 2010 13:09
      Hej!Jag hade absolut valt Corolla framför Focus. Corolla är pålitligheten själv, dock med dåligt rostskydd, vilket även gäller beg. Focus. Rostskydda om ni ska ha bilen länge. Ford generellt har haft ganska dålig kvalitet vad gäller motorer och växellådor och annat. Jag litar inte på Fords kvalitet, även om den sannolikt bättrats på nya bilarna. Vi Bilägare fick byta växellåda på deras nya testbil, en Ford Mondeo för något år sedan, då den bara gått typ 1500 mil. 30 000 kostar det om man betalar själv. Har aldrig hört om något sådant på Toyota. Välj Focus sist.MvhErik
      Tack! Det är ju sådant man inte vet som totalt bil-okunnig, vilket både jag och min man är
    10. Rosa Helena
      Visa endast
      Tors 11 mar 2010 20:20
      Dina behov gör att det är ganska tydligt att du ska ha en dieseldriven bil med tillgång till 4-hjulsdrift. Finns ju med permanent fyrhjulsdrivning och sådan som kopplas in vid behov med en viskokoppling, som sparar bränsle, men som kan paja och bli dyr att laga.Tips: Subaru Legacy eller outback. Kom 2009 med dieselmotor, en boxerdiesel. Detta är klart förstahandsval. Perrmanent fyrhjulsdrivning och pålitlig bil. Dock klent rostskydd, så se till att lämna in den på extra rostskyddsbehandling, så har du bil i många år. Gamla modellen (-2009) har "endast" 4-stjärnig säkerhet dock. Volvo V70 XC med viskokoppling som ger fyrhjulsdrift vid behov.Sen blir det nog mest SUV:ar. Alla har fyrstjärnig säkerhet om inget annat står. Subaru Forester med boxerdiesel. Dragarfavorit. Permanent fyrhjulsdrivning. Hyundai Santa Fe CRDI (2007-->) Dåligt rostskydd = komplettera absolut! Mitsubishi Outlander 2,2 DiD. Nissan X-trail 2,2 dCi (bra Renaultdieselmotor). Volvo XC90. Stor och tung bjässe som drar nästan 1 liter diesel/mil. 5-stjärnig säkerhet dock.Jag hade nog valt Subaru Outback, som har lite högre markfrigång, permanent fyrhjulsdrift och bra driftskvalitet. Dock hade jag extrabehandlat bilen avseende rostskyddet.SUV:arna drar och kommer fram överlägset (mer eller mindre), men kostar mer och drar ganska mycket mer bränsle, vilket är negativt då du verkar köra mycket också utan släp, antar jag. Alla bilarna ovan, utom Volvon behöver extra rostskydd om de ska ha ett bra rostskydd som håller. Kostar ca. 5000-6000 och är värt det.Lycka till!/Erik
      Tack så jättemycket för ett toppenutförligt svar!
      Ska kolla de bilar du skriver om. Jag har faktiskt sneglat lite på en xc70 , så då är jag kanske på rätt spår
      Tack igen, det var snällt av dig att svara!
    11. Grillbritt75
      Visa endast
      Tis 21 sep 2010 23:17
      Prisklass: upp till 150.000:- 

•    Dina transportbehov: Ska dra stor släpvagn, far ofta till fjälls

•    Årlig körsträcka: ca 1500

•    Annat som är viktigt för dig:  bra dragegenskaper, fyrhjulsdrift, stort lastutrymme 

12. Erik F
      Visa endast
      Ons 22 sep 2010 12:58
      Prisklass: upp till 150.000:- 

•    Dina transportbehov: Ska dra stor släpvagn, far ofta till fjälls

•    Årlig körsträcka: ca 1500

•    Annat som är viktigt för dig:  bra dragegenskaper, fyrhjulsdrift, stort lastutrymme 

Hej!

Jag övergav denna tråden typ i mars och startade en ny tråd utan en massa nonsenstext, som du kan se i mitt inlägg, samt tilläggskommentarer ovan. Sen har jag stängt den tråden också, men där finns typ 70 bilrådgivningar till folk med liknande behov. Titta där. Annars hänvisar jag till min hemsida bilradgivning.se men bara när det är "öppet", vilket det inte är just nu. Så om du inte hittar något på min andra tråd med bilrådgivning, så får du vänta på fri rådgivning via min hemsida.

Vänliga hälsningar

Erik Fogelmark
      Svensk Bilrådgivning
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Du är inte inloggad, du måste vara inloggad för att svara på inlägg eller starta trådar!

Logga in här!
Laddar...
Du har loggat in med Facebook Connect,
för att gå vidare måste du välja ett användarnamn.
Användarnamn
Hämta min profilbild
Fortsätt
Inte medlem? Logga in för att starta trådar eller skriva inlägg i forumet.
Logga in snabbt och anonymt
med ditt Facebook-konto
eller
E-post:
Lösenord:
Logga in automatiskt på denna dator
Logga in
Glömt ditt lösenord?

Innehåll

Vi rekommenderar

Testfakta Stort test av febertermometrar.

Gravidkalendern Följ graviditeten, vecka för vecka.

Min förlossning Allt om andras förlossningar.

Fråga experten

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorskorna Jenny och Aleksandra har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

BVC-sköterskanStäll din fråga

Carmen och Helena är BVC-sköterskor på Lillugglans BVC. 

FörlossningsrädslaStäll din fråga

Lena är förlossningsspecialist. I samarbete med Ekens barnmorskemottagning.

Missa inte ANNONS

Sverigemamman 2011

En rapport från 9000 svenska mammor

Maximera din pension.

Carina Blomberg är trygghetsekonom på AMF och svarar här på dina frågor om pension.

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
      • Senaste inläggen
      • Ekonomi & juridik
        • Ekonomi
        • Familjerätt
        • Företagande
        • Juridik
        • Konsument/Inhandla
        • Lån & skulder
        • Spartips
        • Övrigt
      • Familjeliv.se
        • Efterlysning - media
        • Familjeliv - sajten
        • Familjeliv - tidningen
        • Familjeliv förslagslåda
        • Helgvärd
        • Information
        • Ny på Familjeliv
        • Träffar
        • Tävlingar
        • Övrigt
      • Fritid & hobby
        • Dator & Teknik
        • Foto & Video
        • Internet
        • Motor
        • Photoshop
        • Pyssel
        • Scrapbooking
        • Släktforskning
        • Spel
        • Sport & Fritid
        • Teknik
        • Övrigt
      • Hus & hem
        • Bakning
        • Dryck
        • Heminredning
        • Hus
        • Lägenhet
        • Matlagning
        • Trädgård
        • Övrigt
      • Husdjur
        • Akvarium
        • Burfåglar
        • Hundar
        • Hästar
        • Kaniner
        • Katter
        • Reptiler
        • Smågnagare
        • Övrigt
      • Kropp & själ
        • Barnhälsa
        • Filosofi
        • Frivilligt barnlösa
        • Glädje
        • Graviditetshälsa
        • Hälsa
        • Kosthållning
        • Medialt
        • Mode
        • Psykologi
        • Relationer
        • Rädsla/skräck
        • Singel
        • Skönhet
        • Sorg
        • Svininfluensan
        • Tatuering & Piercing
        • Träning
        • Vikt
        • Övrigt
      • Nöje
        • Bloggliv
        • Böcker
        • Film/TV
        • Humor
        • Högtider
        • Kultur & Konst
        • Musik
        • Nöje
        • Poesi
        • Reseberättelser
        • Resor
        • Shopping
        • Övrigt
      • Samhälle
        • Anonyma diskussioner
        • Arbete
        • Etik
        • Irritation
        • Jämställdhet/Genus
        • Natur & Miljö
        • Nyheter
        • Politik
        • Religion
        • Samhälle
        • Språk
        • Studerande
        • Vetenskapligt
        • Välgörenhet
        • Övrigt
      • Sandlådan
        • Egotrådar
        • Ironi & satir
        • Lektrådar
        • Tro det eller ej
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Fler som skrattar och tjockisars klädval?
    • Kom hem från jobbet, hittade mannen med HANS ex! :'(
    • Ge mig EN bra anledning till abort
    • Min dotter stal massa godis från affären!
    • Sexuellt svartsjuk på våran katt
    • Gett min son fel ersättning i 3 veckor!!!!!
    • Hur ser soc på detta? Långt
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Mama Elle
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Mina diktkort
    • Från cup till dl
  • Mest sedda klippen
    • MOV09244.MP4

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2012 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm