Startsidan
  • Logga in med Facebook
Logga in automatiskt
Glömt ditt lösenord?
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Fritid & hobby
  • Motor
  • Jag ger biltips - använd denna tråden!
Motor - Fritid & hobby
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Motor
Fritid & hobby
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Jag ger biltips - använd denna tråden!

Ons 10 mar 2010 15:07 Läst 63477 gånger Totalt 230 svar
    Erik F
    Visa endast
    Hej! Gör en ny tråd utan en massa nonsenstext i mitt inlägg. Använd denna tråd.

Jag har en hemsida där jag sysslar med bilrådgivning. Jag har sett på nätet att det är många här som behöver tips och hjälp med bilval, så jag lägger ut en tråd här där jag kan erbjuda hjälp med att välja bil. Ni kan också hitta min hemsida genom att söka på "bilrådgivning". Där finns bra tips för blivande och varande bilägare.

För att få bilvalshjälp här, uppge följande:
    •    Prisklass
    •    Ny eller beg. bil
    •    Hur viktig är säkerheten?
    •    Biltyp (kombi, sedan, SUV o.s.v.)
    •    Drivmedel
    •    Hur viktigt är rostskyddet?
    •    Dina transportbehov
    •    Årlig körsträcka
    •    Annat som är viktigt för dig

Då tipsen ges i detta forum och är gratis, så ger jag inga garantier. Jag lämnar några förslag på bilmodeller som kan passa era önskemål bra/mycket bra, men inköp och beslut är helt ert eget ansvar.

Vänliga hälsningar {#lang_emotions_smile}

Erik

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-10 15:13
    Jag svarar i mån av tid. Frågorna väller in i rask takt, och jag gör ju detta på min fritid. Så svar kan ta ett tag ibland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 10:58
    Jag besvarar frågor som kommer via min hemsida först. Ni ser hur ni hittar hemsidan i mitt inlägg ovan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-10 20:23
    Eftersom uppdragen kommer i en strid ström och jag inte har tid med andra projekt här hemma så begränsar jag nu min tillgänglighet.

Från och med den 11/5 tar jag inte fler uppdrag i detta forum. Jag hänvisar istället till min hemsida www.bilradgivning.se där jag har antingen "öppet" eller "stängt" för uppdrag. Då kan jag styra min tid bättre.

DOCK - SNABB HJÄLP FINNS HÄR! Det är väldigt många med liknande behov här och därför kan de flesta hitta rekommendationer som passar er om ni letar lite bland alla uppdrag som finns i denna tråd. Det är väl kanske 60-70 rådgivningar jag gjort här och det mesta handlar om familjebilar som kombiar, MPV:er eller minibussar.

Se denna tråd som en kunskapsbank där ni kan hitta bra rekommendationer.

Välkomna till min hemsida om ni inte hittar det ni behöver här.

Mvh

Erik

(OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 4
    4. 5
    5. 6
    6. 7
    7. 8
    8. 9
    9. 10
    10. ›
    11. »
    1. Erik F
      Visa endast
      Tors 25 mar 2010 09:55
      X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
      •    Prisklass - så billig som möjligt•    Ny eller beg. bil? -Begagnad•    Hur viktig är säkerheten? - inte viktigt•    Biltyp (kombi, sedan, SUV o.s.v.) - så liten som möjligt•    Drivmedel - Diesel el bensin•    Hur viktigt är rostskyddet? Sådär•    Dina transportbehov - 9 mil till jobbet dagligen•    Årlig körsträcka - >2500mil/årInga barnstolar etc, är tänkt som pendlingsbilSå billig som möjligt, både i drift och i inköp....

eleena:
      Med tanke på att du kör ganska långt så är bränsleekonomin viktig - men också säkerheten. Din familj vill säkert ha dig kvar, även om något skulle hända i trafiken. Jag tänker därför inte rekommendera direkt farliga bilar. Men det finns ett gäng småbilar som har hyfsad relativ säkerhet och dem kan vi titta på.

Diesel är en fördel, men i låg prisklass är de gamla och smutsiga och har därför högre skatt, så det är inte säkert att en dieselbil är det bästa - det kan jag inte uttala mig om så här rakt upp och ner. Men det finns små bensinbilar som drar runt 0,6 l./mil som kan vara bra.

"Så billigt som möjligt" tolkar jag med förbehållet att bilen ska hålla normalbra under dina pendlingar, d.v.s. ingen skrothög för 10 000:-. Om du ska ha en "billig" bil som håller bör du titta på bilar mellan 30 000 - 50 000:-, vad gäller småbilar. Detta innebär att modeller och tillverkningsår kan vara olika, så det är svårt att ge exakta råd.

Här är förslag på småbilar runt 30 000:-

Opel Corsa 2001--> En bra bil som håller bra och har ok säkerhet. Modellfelet är fjädrar som går av lättare än på andra bilar, vilket besiktningen kan anmärka på. Klart prisvärd bil. 1,2-litersmotorn är snålast och har kamkedja, vilket är bra, då det inte finns någon kamrem som skall bytas.

Skoda Fabia 2000--> Bra rostskydd, men bullrar i kupén och kan ha problem med vattenläckage vid sidorutorna fram.

Peugeot 206. Småfel finns, men det är en mycket populär bil i Europa och det är nog den mest körglada bilen i detta segment.

Bilar runt 50 000:-

Citroen C3 - bekväm småbil med 4-stjärnig säkerhet. Bra fjädring/stötdämpning och ljudnivå.

Hyundai Getz - klarar besiktningen bra, men är annars en anonym bil.

Toyota Yaris - mer bekummersfritt än så här blir dvårt att hitta. En mycket pålitlig och omtyckt japanare. En Yaris av modellår 2003-2004 borde kunna köpas för 50 000. För mer pengar kan man få senaste versionen som är från modellår 2006, som har 5-stjärnig säkerhet.

Det är mina tips i de olika klasserna. Du får titta på nätet och fundera.

Lycka till.

Mvh

Erik

2. GabyC
      Visa endast
      Tors 25 mar 2010 12:03

•    Prisklass
      Max 150 000

•    Ny eller beg. bil Så ny som möjligt

•    Hur viktig är säkerheten? Mycket

•    Biltyp (kombi, sedan, SUV o.s.v.) sedan/halvkombi

•    Drivmedel så miljövänligt som möjligt

•    Hur viktigt är rostskyddet? viktigt

•    Dina transportbehov stadskörning, mindre ofta längre sträckor

•    Årlig körsträcka 30 000 km/år

•    Annat som är viktigt för dig Helst manuell, funka smidigt med med barnstol och plats för barnvagn
    3. GabyC
      Visa endast
      Tors 25 mar 2010 12:08
      •    Prisklass Max 150 000 •    Ny eller beg. bil Så ny som möjligt •    Hur viktig är säkerheten? Mycket •    Biltyp (kombi, sedan, SUV o.s.v.) sedan/halvkombi •    Drivmedel så miljövänligt som möjligt •    Hur viktigt är rostskyddet? viktigt •    Dina transportbehov stadskörning, mindre ofta längre sträckor •    Årlig körsträcka 30 000 km/år •    Annat som är viktigt för dig Helst manuell, funka smidigt med med barnstol och plats för barnvagn
      Förlåt jag skrev manuell men menade helst automat!
    4. Erik F
      Visa endast
      Tors 25 mar 2010 13:28
      •    Prisklass Max 150 000•    Ny eller beg. bil Så ny som möjligt•    Hur viktig är säkerheten? Mycket•    Biltyp (kombi, sedan, SUV o.s.v.) sedan/halvkombi•    Drivmedel så miljövänligt som möjligt•    Hur viktigt är rostskyddet? viktigt•    Dina transportbehov stadskörning, mindre ofta längre sträckor•    Årlig körsträcka 30 000 km/år•    Annat som är viktigt för dig Helst manuell, funka smidigt med med barnstol och plats för barnvagn

GabyC:

Ska du ha en barnvagn i bilen så är väl en halvkombi mer praktisk än en sedan, förutsatt att du inte menar halvkombi som i småbilshalvkombi (t.ex. VW Golf, Peugeot 207 o.s.v.) Dock finns det inte så många halvkombibilar i mellanklassen.

Med din körsträcka ska du ha en dieseldriven bil (med partikelfilter), alt. en gasdriven bil om ni har gasmack i närheten. Gasen kostar väl ca. 9-10:-/kubikmeter och mellanstora gasbilar som VW Golf med gasdrift tror jag ligger på 0,75 kubik/mil - väldigt ungefärligt då alltså. Annars är det mest realistiska en "miljövänligare" diesel, eller en hybridbil, som fungerar som bäst i stadskörning. Automatlåda höjer bränsleförbrukningen och sänker därmed miljövänligheten, vilket innebär högre skatt.

Förslag:

• Ford Focus TDCi är en halvkombi som kan rymma en barnvagn. Kända problem är fukt i låset till bagageluckan och kärvande gasspjäll. Säker bil och körglad. Inget pisksnärtsskydd.
      • Toyota Prius - En benisnhybrid med elmotor. En mycket bra stadsbil, som kan gå på el i upp till 2 km, under 50 km/h, tror jag. Drar runt 0,39/mil (bensin), enligt spec., men det är glädjesiffror i många fall. En mycket mycket mycket högkvalitativ bil som inte har några modellrelaterade fel ALLS. En halvkombi som sväljer din barnvagn också, med hög miljöimage och hög säkerhet, inkl. pisksnärtsskydd. Negativt är att varannan service kan bli ganska dyr.
      • Honda Civic finns som elhybrid också, i sedanutförande, men den har bara 4-stjärnig säkerhet (4/5). Den har en 1,3-liters bensinmotor.

Kör en så ny bil som möjligt - kolla priser och modeller på blocket. Priusen är den bil som bäst matchar dina önskemål och den bil som har högst kvalitet.

Vilka modeller som har automatlåda har jag inte koll på - det får du kolla med säljarna. Priusen har dock en automatlåda, åtminstone i senaste versionen, generation III. Du har råd med en generation II.

Mvh

Erik

5. CLT
      Visa endast
      Tors 25 mar 2010 18:59
      Hej, Erik!

Vi ska köpa ny bil (begagnat) och vi tror att vi bestämt oss för vilken modell! Vore dock bra att ha expertutlåtande om de olika alternativ vi väljer mellan!

Vi tittar på årsmodeller 02-06 ca, normalt milantal, prisklass upp till 130 000.
      Vi har 2 barn och ett på väg, alltså 3 bakåtvända stolar. Behöver plats för barnvagn. Dessutom har vi en stor hund som sitter i bur i bilen, tar upp ca halva vårt bagage i Volvo 855. Trepunktsbälte såklart, bensindriven, dragkrok är ett måste.

Vi har då fastnat för följande:

VW Sharan (eller Seat Alhambra, Ford Galaxy = "samma" bil har vi förstått, vill dock INTE ha Ford)

Toyota Previa - har vi inte tittat på "live"...De känns dyra i inköp?

Renault Grand Espace

Peugot o Citroen (samma bil?) - har vi ratat...
      Grand Voyager - har vi ratat...

Spontana kommentarer?!
    6. Erik F
      Visa endast
      Fre 26 mar 2010 13:09
      Hej, Erik!Vi ska köpa ny bil (begagnat) och vi tror att vi bestämt oss för vilken modell! Vore dock bra att ha expertutlåtande om de olika alternativ vi väljer mellan!Vi tittar på årsmodeller 02-06 ca, normalt milantal, prisklass upp till 130 000.Vi har 2 barn och ett på väg, alltså 3 bakåtvända stolar. Behöver plats för barnvagn. Dessutom har vi en stor hund som sitter i bur i bilen, tar upp ca halva vårt bagage i Volvo 855. Trepunktsbälte såklart, bensindriven, dragkrok är ett måste.Vi har då fastnat för följande:VW Sharan (eller Seat Alhambra, Ford Galaxy = "samma" bil har vi förstått, vill dock INTE ha Ford)Toyota Previa - har vi inte tittat på "live"...De känns dyra i inköp?Renault Grand EspacePeugot o Citroen (samma bil?) - har vi ratat...Grand Voyager - har vi ratat...Spontana kommentarer?!
      CLT:
      Hej! Intressant med Fordresonemnaget - tror att bilarna är tillverkade i samma fabrik. Hur som helst så är de, särskilt Sharan mycket populära, vilket innebär att nästan alla gått långt och kostar ganska mycket. Ford bytte ur sin "gemensamma" Galaxy till en uppdaterad modell 2006, vilket innebär att Ford har den modernaste bilen av 2006 års modeller på dessa tre. Dessa tre modeller (till 2006 för Ford) har en hel del problem med läckande oljor; läckage från motor, växellåda och styrservo, vilket knappast är bra eller miljövänligt. Men uppenbarligen är de omytyckta. "De tre" klarar besiktningen sämre än medelbilen med anmärkningar på främst styrlederna. De flesta anmärkningarna är dock ägarrelaterade, som t.ex. positionsljus etc. som inte funkar. Glapp i bussningar och krängningshämmarstag är också vanliga fel i allmänhet. Många är missnöjda med driftsäkerheten.

Jag hade inte köpt någon av "de tre" syskonen. Hellre en nyare Ford Galaxy 2006-->, men även jag har ett litet frågatecken ang. Fords kvalitet. De har en del att bevisa. Den är dock körglad och säker.

Toyota Previa är som alla Toyotor ganska driftsäker, men inte rolig att köra. Mittmonterade motorn under golvet = vare sig fram- eller bakhjul har bra grepp på hala vägar = lätt att sladda. Borde vara ett tryggt ägande dock. Priserna är höga, ja. Hittar inget i beg.katalogerna om modellen, så kan inte uttala mig om fel.

Renault Espace (Grand Espace finns också) är en mycket genomarbetad MPV vid det här laget. Första modellen kom 1984. En del småfel kan finnas på en del ex., t.ex. fel på lås och felvarnande varningslampor. Spjällmotorerna till klimatanläggningen kan också kärva = ojämn temperatur i bilen. De är lätta att komma åt dock. Spindelleder och styrleder slits mycket och får anmärkningar på besiktningen, betydligt mer än genomsnittet. Mycket säker bil, som är mycket komfortabel. Mycket bil för pengarna. Kamremmen ska bytas var 12 000:e mil. Kolla vad det kostar. Ofta är det dyrt på Volvo, men vanlig verkstad kan göra det för kanske halva priset. Fram till 2005 kan skeva bromsskivor fram vara vanligt = vibrationer vid inbromsning.

Bra att ni avhåller er från amerikanarna, som förvisso är stora och bekväma, men som också har ett uselt rostskydd och kan ha mycket dyra delar.

Jag hade hellre köpt en C8/807 (samma bil) än en Sharan, kan jag säga, men valet är ert. Av ovanstående hade jag köpt en Renault eller Previa. Kanske färre småfel på Previan, men jag tror att Renaultens motor har bättre förutsättningar att gå långt, då franska motorer är byggda som lastbilsmotorer = de slits inte mycket.

Kolla gärna på Mitsubishi Grandis, som är en kvalitativ och sannolikt säker japanare. Säkert bullrigare än Renaulten, men också färre fel. Dyr service dock, men fristående verkstäder finns ju. Fel på elektronik, motor och låda är mycket ovanligt.

Jag hade valt mellan Renault och Mitsubishi. Previan är en äldre modell än Grandisen och har kanske inte samma säkerhetsnivå, även om den är 4-stjärnig. Grandis är inte krocktestad, men har mycket säkerhetsutrustning. Renaulten är den enda av dessa tre med bra rostskydd.

Lycka till!

/Erik
    7. Lady Namárië
      Moderator Visa endast
      Fre 26 mar 2010 13:20
      Vilken bra tråd! Jag hoppas att jag också kan få lite tips, för vi är verkligen rådvilla just nu.

•    Prisklass - max 100 000

•    Ny eller beg. bil - begagnad, gissar jag i den prisklassen. Men jag vill inte ha en "gammal" bil med en massa problem.

•    Hur viktig är säkerheten? - viktig, det är denna bil vi kommer att köra barnen i

•    Biltyp (kombi, sedan, SUV o.s.v.) - Nåt där det går in dubbelvagn och kassar efter storhandling i bagageutrymet.

•    Drivmedel - whatever

•    Hur viktigt är rostskyddet? - inte lika viktigt som storleken och att den inte slukar bensin

•    Dina transportbehov - Familjebil för transport kortare och längre sträckr samt storhandling (vi bor några mil från närmaste stad).

•    Årlig körsträcka - Inte så vansinnigt mycket på den här bilen så länge en av oss är föräldraledig.

•    Annat som är viktigt för dig - Måste vara automat och bör vara relativt billig i drift. Gott om plats för två bakåtvända och en framåtvänd bilstol. Schysst lastutrymme. Ett plus om den är rolig att köra också, men man kan ju inte få allt.

So say we all
    8. Erik F
      Visa endast
      Fre 26 mar 2010 15:52
      Vilken bra tråd! Jag hoppas att jag också kan få lite tips, för vi är verkligen rådvilla just nu. •    Prisklass - max 100 000•    Ny eller beg. bil - begagnad, gissar jag i den prisklassen. Men jag vill inte ha en "gammal" bil med en massa problem. •    Hur viktig är säkerheten? - viktig, det är denna bil vi kommer att köra barnen i•    Biltyp (kombi, sedan, SUV o.s.v.) - Nåt där det går in dubbelvagn och kassar efter storhandling i bagageutrymet.•    Drivmedel - whatever•    Hur viktigt är rostskyddet? - inte lika viktigt som storleken och att den inte slukar bensin•    Dina transportbehov - Familjebil för transport kortare och längre sträckr samt storhandling (vi bor några mil från närmaste stad).•    Årlig körsträcka - Inte så vansinnigt mycket på den här bilen så länge en av oss är föräldraledig. •    Annat som är viktigt för dig - Måste vara automat och bör vara relativt billig i drift. Gott om plats för två bakåtvända och en framåtvänd bilstol. Schysst lastutrymme. Ett plus om den är rolig att köra också, men man kan ju inte få allt.  

Namárië:
      Sorry - sände iväg inlägget ofärdigt. Har bett moderatorn {#lang_emotions_wink} ta bort det så skriver jag ett nytt här.

Kul att tråden uppskattas. Det är mycket svårt att i denna prisklass (också) förena stort lastutrymme och stor kupé + automatlåda, som ändå är billig i drift. Automatlåda höjer förbrukningen med 10-20%. Man kan välja dieselbil (med partikelfilter) för att hålla nere bränslekostnaderna, men då blir skatten högre, samt inköpspriset.

I första hand bör ni titta på en bensinare om ni inte kör mer än kanske 1500 mil/år med bilen för att få bra totalekonomi. Men när båda börjar jobba och ni använder bilen mer så lär en diesel vara överlägsen i ekonomi. Om ni kommer att använda denna bil då med så bör ni köpa diesel direkt. VIKTIGT att den har partikelfilter då, annars blir det skyhög skatt. Kolla den också innan ni köper bilen för att jämföra. Ligger sannolikt på 3000-7000/år på en MPV-diesel.

Ni ska ha en stor kombi eller en rymlig MPV (liten minibuss/kombi typ). Om ni inte har en stor minibuss så blir det svårt att få in dubbelvagn och flera stora matkassar i bagaget tillsammans, tror jag. Är dock inte förälder, så jag uppskattar bara bredden på vagnen i huvudet här.

(Punktlistefunktionen krånglar i detta forum - mycket svårt att göra punktlista här nedanför utan att det blir punktlista av allt ovanför också).

Kombibilar

• Citroën C5 kombi 2001-2008. Enormt bagageutrymme, mycket bra fjädringssystem och bra hållbarhet på motor och växellåda. Bra rostskydd. Det enda dåliga är att pisksnärtsskyddet är typ obefintligt. Både diesel och beninare finns. Dieslarna skall servas var 2000:e mil/1 gång/år, bensinarna var 3000:e mil/1gång/år har jag för mig. Kamremsbyte på diseln tror jag är efter 24 000 mil och kostar då 12 000 inkl. service på Citroen. Vanlig verkstad kan göra det billigare. Citroens motorer kan gå nästan hur långt som helst. Få modellrelaterade anmärkningar på besiktningen.
      • Volvo V70. Hög kvalitetskänsla och bra rostskydd och säkerhet, men svindyr i inköp och ganska dyra delar också.
      • Opel Vectra kombi - Rymmer mycket, har bra rostskydd, ingen kamrem som skall bytas (har kamkedja - som dock inte ska rassla) och befintligt pisksnärtsskydd. Kan ha en del elektronikproblem. Mycket bra vägegenskaper. 3000 mils serviceintervall på bensinaren. Bra besiktningsresultat.

Jag hade av bilarna ovan valt mellan C5 och Vectra. Fransosens drivlina är bättre, men Vectrans säkerhet är bättre med avseende på pisksnärtsskyddet. C5 lastar mer, tror jag.

MPV

- Mitsubishi Grandis. Bra kvalitet och sannolikt bra säkerhet (ej testad). Sannolikt bullrig med dåligt rostskydd som alla japanare nästan. Lastar mycket. Körkänsla som en personbil. Serviceintervall: 1500 mil för bensinaren. Få modellrelaterade besiktningsanmärkningar.

-Citroen C4 Grand Picasso. Stor och bekväm. Kan vara svårt att komma åt hela frmrutan vid skrapning på vintern. En del småfel i elektroniken kan förekomma. Lite dåligt rostskydd och pisksnärtsskyddet är dåligt. Välj ej den halvautomatiska växellådan, som är ett krångelbarn.

- Ford S-Max. Sportig bil med utrymme som en buss. Ok rostskydd, stort lastutrymme och mycket körglädje för sin storlek. Ford har dock haft många decennier av kvalitetsproblem. De hävdar väl att detta är över nu, men men. Välje hellre diesel än bensin, för då slipper ni Fords oljedrickande motorer och får Citroens/Peugeots fina dieselmotor istället, så vitt jag vet. Undermålig värmekapacitet för hela stora bussen i ventilationsanläggningen. Bilar tillverkade före 2008 har inga stänkskydd fram = hjulsprut på tröskellådorna = rost.

-Renault Grand Scénic. Komfortabel storlastare med högsta säkerhet och rostskydd. En del småelektriak fel kan förekomma med t.ex. falskvarnande varningslampor och slocknande instrument. Klarar besiktningen sämre än medelbilen, med många anmärkningar på styrleder och spindelleder. 1500 mils serviceintervall och kamremsbyte efter 12 000 mil.

Varsågod och skölj!{#lang_emotions_laughing}

Ni får kolla på nätet hur bilarna ser ut, pris, årsmodell och miltal.Tror att Grandis och S-Max har störst bagageutrymme. Grandis kommer nog bli billigast att äga, men rostskydda gärna extra.

Mvh

Erik

9. CLT
      Visa endast
      Fre 26 mar 2010 16:42
      CLT:Hej! Intressant med Fordresonemnaget - tror att bilarna är tillverkade i samma fabrik. Hur som helst så är de, särskilt Sharan mycket populära, vilket innebär att nästan alla gått långt och kostar ganska mycket. Ford bytte ur sin "gemensamma" Galaxy till en uppdaterad modell 2006, vilket innebär att Ford har den modernaste bilen av 2006 års modeller på dessa tre. Dessa tre modeller (till 2006 för Ford) har en hel del problem med läckande oljor; läckage från motor, växellåda och styrservo, vilket knappast är bra eller miljövänligt. Men uppenbarligen är de omytyckta. "De tre" klarar besiktningen sämre än medelbilen med anmärkningar på främst styrlederna. De flesta anmärkningarna är dock ägarrelaterade, som t.ex. positionsljus etc. som inte funkar. Glapp i bussningar och krängningshämmarstag är också vanliga fel i allmänhet. Många är missnöjda med driftsäkerheten.Jag hade inte köpt någon av "de tre" syskonen. Hellre en nyare Ford Galaxy 2006-->, men även jag har ett litet frågatecken ang. Fords kvalitet. De har en del att bevisa. Den är dock körglad och säker.Toyota Previa är som alla Toyotor ganska driftsäker, men inte rolig att köra. Mittmonterade motorn under golvet = vare sig fram- eller bakhjul har bra grepp på hala vägar = lätt att sladda. Borde vara ett tryggt ägande dock. Priserna är höga, ja. Hittar inget i beg.katalogerna om modellen, så kan inte uttala mig om fel.Renault Espace (Grand Espace finns också) är en mycket genomarbetad MPV vid det här laget. Första modellen kom 1984. En del småfel kan finnas på en del ex., t.ex. fel på lås och felvarnande varningslampor. Spjällmotorerna till klimatanläggningen kan också kärva = ojämn temperatur i bilen. De är lätta att komma åt dock. Spindelleder och styrleder slits mycket och får anmärkningar på besiktningen, betydligt mer än genomsnittet. Mycket säker bil, som är mycket komfortabel. Mycket bil för pengarna. Kamremmen ska bytas var 12 000:e mil. Kolla vad det kostar. Ofta är det dyrt på Volvo, men vanlig verkstad kan göra det för kanske halva priset. Fram till 2005 kan skeva bromsskivor fram vara vanligt = vibrationer vid inbromsning.Bra att ni avhåller er från amerikanarna, som förvisso är stora och bekväma, men som också har ett uselt rostskydd och kan ha mycket dyra delar.Jag hade hellre köpt en C8/807 (samma bil) än en Sharan, kan jag säga, men valet är ert. Av ovanstående hade jag köpt en Renault eller Previa. Kanske färre småfel på Previan, men jag tror att Renaultens motor har bättre förutsättningar att gå långt, då franska motorer är byggda som lastbilsmotorer = de slits inte mycket.Kolla gärna på Mitsubishi Grandis, som är en kvalitativ och sannolikt säker japanare. Säkert bullrigare än Renaulten, men också färre fel. Dyr service dock, men fristående verkstäder finns ju. Fel på elektronik, motor och låda är mycket ovanligt.Jag hade valt mellan Renault och Mitsubishi. Previan är en äldre modell än Grandisen och har kanske inte samma säkerhetsnivå, även om den är 4-stjärnig. Grandis är inte krocktestad, men har mycket säkerhetsutrustning. Renaulten är den enda av dessa tre med bra rostskydd.Lycka till!/Erik

Tack så hemskt mycket för proffsigt svar!!! Du kan verkligen din sak!
      Det blir dock en Sharan för vår del! Har hittat en -05 (Trendline), 9000mil, 120 000:-
      Det känns bra!
      Renault lockar dock litegrand...Men har en Clio som pendlingsbil och är sådärnöjd...
    10. Soffiloppi
      Visa endast
      Lör 27 mar 2010 13:55
      Vi funderar på en renault clio 1,4  från 2000 som gått ca. 15 000 mil och kostar ca. 35 000 kr. Vi är en familj med två vuxna och ett barn, ett barn till på väg.
      Vi behöver ha plats för barnvagn och detta är en halvkombi så det känns lite osäkert om man får in en vagn där.

Vi hade tänkt oss prisklass max 50 000 kr., en bli som är prisvärd, bra servad och som samtidigt är en trygg och bra familjebil med hyfsat utrymme i bagaget, men inget krav på att det måste få plats mycket mer än en vagn.

Vi har tidigare fastnat för märken som Ford, Volvo, Mazda, VW

Är jättetacksam för lite tips.
      /S
    1. «
    2. ‹
    3. 4
    4. 5
    5. 6
    6. 7
    7. 8
    8. 9
    9. 10
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Du är inte inloggad, du måste vara inloggad för att svara på inlägg eller starta trådar!

Logga in här!
Laddar...
Du har loggat in med Facebook Connect,
för att gå vidare måste du välja ett användarnamn.
Användarnamn
Hämta min profilbild
Fortsätt
Inte medlem? Logga in för att starta trådar eller skriva inlägg i forumet.
Logga in snabbt och anonymt
med ditt Facebook-konto
eller
E-post:
Lösenord:
Logga in automatiskt på denna dator
Logga in
Glömt ditt lösenord?

Innehåll

Vi rekommenderar

Testfakta Stort test av febertermometrar.

Gravidkalendern Följ graviditeten, vecka för vecka.

Min förlossning Allt om andras förlossningar.

Fråga experten

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorskorna Jenny och Aleksandra har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

BVC-sköterskanStäll din fråga

Carmen och Helena är BVC-sköterskor på Lillugglans BVC. 

FörlossningsrädslaStäll din fråga

Lena är förlossningsspecialist. I samarbete med Ekens barnmorskemottagning.

Missa inte ANNONS

Sverigemamman 2011

En rapport från 9000 svenska mammor

Maximera din pension.

Carina Blomberg är trygghetsekonom på AMF och svarar här på dina frågor om pension.

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
      • Senaste inläggen
      • Ekonomi & juridik
        • Ekonomi
        • Familjerätt
        • Företagande
        • Juridik
        • Konsument/Inhandla
        • Lån & skulder
        • Spartips
        • Övrigt
      • Familjeliv.se
        • Efterlysning - media
        • Familjeliv - sajten
        • Familjeliv - tidningen
        • Familjeliv förslagslåda
        • Helgvärd
        • Information
        • Ny på Familjeliv
        • Träffar
        • Tävlingar
        • Övrigt
      • Fritid & hobby
        • Dator & Teknik
        • Foto & Video
        • Internet
        • Motor
        • Photoshop
        • Pyssel
        • Scrapbooking
        • Släktforskning
        • Spel
        • Sport & Fritid
        • Teknik
        • Övrigt
      • Hus & hem
        • Bakning
        • Dryck
        • Heminredning
        • Hus
        • Lägenhet
        • Matlagning
        • Trädgård
        • Övrigt
      • Husdjur
        • Akvarium
        • Burfåglar
        • Hundar
        • Hästar
        • Kaniner
        • Katter
        • Reptiler
        • Smågnagare
        • Övrigt
      • Kropp & själ
        • Barnhälsa
        • Filosofi
        • Frivilligt barnlösa
        • Glädje
        • Graviditetshälsa
        • Hälsa
        • Kosthållning
        • Medialt
        • Mode
        • Psykologi
        • Relationer
        • Rädsla/skräck
        • Singel
        • Skönhet
        • Sorg
        • Svininfluensan
        • Tatuering & Piercing
        • Träning
        • Vikt
        • Övrigt
      • Nöje
        • Bloggliv
        • Böcker
        • Film/TV
        • Humor
        • Högtider
        • Kultur & Konst
        • Musik
        • Nöje
        • Poesi
        • Reseberättelser
        • Resor
        • Shopping
        • Övrigt
      • Samhälle
        • Anonyma diskussioner
        • Arbete
        • Etik
        • Irritation
        • Jämställdhet/Genus
        • Natur & Miljö
        • Nyheter
        • Politik
        • Religion
        • Samhälle
        • Språk
        • Studerande
        • Vetenskapligt
        • Välgörenhet
        • Övrigt
      • Sandlådan
        • Egotrådar
        • Ironi & satir
        • Lektrådar
        • Tro det eller ej
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Fler som skrattar och tjockisars klädval?
    • Kom hem från jobbet, hittade mannen med HANS ex! :'(
    • Ge mig EN bra anledning till abort
    • Min dotter stal massa godis från affären!
    • Sexuellt svartsjuk på våran katt
    • Gett min son fel ersättning i 3 veckor!!!!!
    • Hur ser soc på detta? Långt
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Mama Elle
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Mina diktkort
    • Från cup till dl
  • Mest sedda klippen
    • MOV09244.MP4

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2012 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm