X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Hej, Erik!Vi ska köpa ny bil (begagnat) och vi tror att vi bestämt oss för vilken modell! Vore dock bra att ha expertutlåtande om de olika alternativ vi väljer mellan!Vi tittar på årsmodeller 02-06 ca, normalt milantal, prisklass upp till 130
000.Vi har 2 barn och ett på väg, alltså 3 bakåtvända stolar. Behöver plats för barnvagn. Dessutom har vi en stor hund som sitter i bur i bilen, tar upp ca halva vårt bagage i Volvo 855. Trepunktsbälte såklart, bensindriven, dragkrok är ett
måste.Vi har då fastnat för följande:VW Sharan (eller Seat Alhambra, Ford Galaxy = "samma" bil har vi förstått, vill dock INTE ha Ford)Toyota Previa - har vi inte tittat på "live"...De känns dyra i inköp?Renault Grand EspacePeugot o Citroen (samma bil?) - har vi ratat...Grand Voyager - har vi ratat...Spontana kommentarer?!
CLT:
Hej! Intressant med Fordresonemnaget - tror att bilarna är tillverkade i samma fabrik. Hur som helst så är de, särskilt Sharan mycket populära, vilket innebär att nästan alla gått långt och kostar ganska mycket. Ford bytte ur sin "gemensamma" Galaxy till en uppdaterad modell 2006, vilket innebär att Ford har den modernaste bilen av 2006 års modeller på dessa tre. Dessa tre modeller (till 2006 för Ford) har en hel del problem med läckande oljor; läckage från motor, växellåda och styrservo, vilket knappast är bra eller miljövänligt. Men uppenbarligen är de omytyckta. "De tre" klarar besiktningen sämre än medelbilen med anmärkningar på främst styrlederna. De flesta anmärkningarna är dock ägarrelaterade, som t.ex. positionsljus etc. som inte funkar. Glapp i bussningar och krängningshämmarstag är också vanliga fel i allmänhet. Många är missnöjda med driftsäkerheten.
Jag hade inte köpt någon av "de tre" syskonen. Hellre en nyare Ford Galaxy 2006-->, men även jag har ett litet frågatecken ang. Fords kvalitet. De har en del att bevisa. Den är dock körglad och säker.
Toyota Previa är som alla Toyotor ganska driftsäker, men inte rolig att köra. Mittmonterade motorn under golvet = vare sig fram- eller bakhjul har bra grepp på hala vägar = lätt att sladda. Borde vara ett tryggt ägande dock. Priserna är höga, ja. Hittar inget i beg.katalogerna om modellen, så kan inte uttala mig om fel.
Renault Espace (Grand Espace finns också) är en mycket genomarbetad MPV vid det här laget. Första modellen kom 1984. En del småfel kan finnas på en del ex., t.ex. fel på lås och felvarnande varningslampor. Spjällmotorerna till klimatanläggningen kan också kärva = ojämn temperatur i bilen. De är lätta att komma åt dock. Spindelleder och styrleder slits mycket och får anmärkningar på besiktningen, betydligt mer än genomsnittet. Mycket säker bil, som är mycket komfortabel. Mycket bil för pengarna. Kamremmen ska bytas var 12 000:e mil. Kolla vad det kostar. Ofta är det dyrt på Volvo, men vanlig verkstad kan göra det för kanske halva priset. Fram till 2005 kan skeva bromsskivor fram vara vanligt = vibrationer vid inbromsning.
Bra att ni avhåller er från amerikanarna, som förvisso är stora och bekväma, men som också har ett uselt rostskydd och kan ha mycket dyra delar.
Jag hade hellre köpt en C8/807 (samma bil) än en Sharan, kan jag säga, men valet är ert. Av ovanstående hade jag köpt en Renault eller Previa. Kanske färre småfel på Previan, men jag tror att Renaultens motor har bättre förutsättningar att gå långt, då franska motorer är byggda som lastbilsmotorer = de slits inte mycket.
Kolla gärna på Mitsubishi Grandis, som är en kvalitativ och sannolikt säker japanare. Säkert bullrigare än Renaulten, men också färre fel. Dyr service dock, men fristående verkstäder finns ju. Fel på elektronik, motor och låda är mycket ovanligt.
Jag hade valt mellan Renault och Mitsubishi. Previan är en äldre modell än Grandisen och har kanske inte samma säkerhetsnivå, även om den är 4-stjärnig. Grandis är inte krocktestad, men har mycket säkerhetsutrustning. Renaulten är den enda av dessa tre med bra rostskydd.
Lycka till!
/Erik