X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Men tjock-tv drar ju mycket MINDRE ström än vad en platt-tv gör. Jag citerar:"Den platta tv-skärmen är hemmets största energislukare. Elkostnaden för en större platt-tv kan hamna runt tusen kronor per år jämfört med några hundra-lappar för en traditionell tv./.../– Det skiljer visserligen mycket mellan olika modeller, men generellt är det så att en platt-tv drar tre gånger så mycket el som en bildrörs-tv, säger Peter
Bennich.En starkt bidragande förklaring är helt enkelt att de platta skärmarna oftast är större och därför drar mer energi. Men tekniken i en plasma- eller lcd-tv är å andra sidan inte energisnålare än i en traditionell tv"
sydsvenskan.se/ekonomi/article204212/Platt-tv...Eller:"Plasma-tvapparater finns snart i varje hem. En liten 24-tums plasma-tv som står på fem timmar om dagen kostar hela 548 kronor om året. En "vanlig" tv kostar bara hälften, 256 kronor för motsvarande användning. "
www.testfakta.se/Article.aspx?a=12638Vi har en 32" tjocktv, tror det är en Sony. Funkar bra och den kommer att få hänga med tills den går sönder. Har inget behov av att slänga ut en massa tusenlappar på en möbel som ändå används kanske max 1-2 timmar per dag, speciellt som vi har en som fungerar.
Den informationen är från 2006, nästan 4 år gammal information. Länk nummer två pratar om plasmaapparater som drar mer ström, men de är inte så vanliga längre, senast jag såg valde de flesta LCD.
Men då ska vi vara riktigt PK här och ta information från dagens datum.
PLATT:
TVn i vardagsrummet är platt som ett papper och är 55" och drar i drift:
130 watt med trådlöst internet och allt igång.
(standby: mindre än 0,1 watt.)
Nu har gemene man lite mindre platta apparater. Så vi kör en "pytteliten" LED på
40" som drar
100 watt i drift.
En samsung plasma på 42" drar
170 watt.
En samsung LCD 40" drar
150 wattEn CRT TV på 36" drar
188 watt. Om man följer Cnets uträkningar på ett snitt på förbrukningen på CRT tvapparater.
Jag har inget emot om man vill behålla sin gamla TV, alla gillar inte teknik på samma sätt som vi. Däremot gillar jag att hänga med lite i utvecklingen om hur mycket ström prylar drar eftersom ström tydligen inte är gratis.