X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
<priset för ett nybygge beror ju helt på hur mycket man kan tänka sig att göra själv men alla husföretag brukar kunna erbjuda nyckelfärdiga hus där allt utom tomten ingår samt ev tillval man gör om man vill ha ett annat golv eller kakel än vad som ingår, andra vitvaror osv.
Jag köpte ett fiskarhedenvillan hus, ett spoven. Gjorde allt själv utom stomresning och lite småsaker som att koppla in el. Utöver deras paketpris där jag tyckte man fick fantastikt mycket (tex kök, trappa och vitvaror ingick) så tillkommer ju en hel del som tex bygglovet, byggfelsförsäkring, kvaliteesansvarig (som man inte längre får vara själv som byggherre) och för mig som byggde på landet tillkom ju brunn, avlopp, grunder till hus och garage osv. Sen var det massa småsummor som rann i väg på olika tillstånd från tex miljö och hälsa för avloppet, lantmäteriet osv. Jag fick även betala extra för elritnigar då detta inte ingick.Färg till fasaden ingick inte heller och det är en ganska stor kostnad om man bygger hus modell större, särsilt om man behöver hyra lift osv.
Min bankman sa att dom flesta nybyggen hamnar på minst 10% över den planerade budgeten. Inte min dock men jag var benhåd på att göra allt själv och att kolla upp bästa pris hela tiden oavsett om det gälle laminatgolv eller takfärg.
Jag tycker du ska välja det hus du vill och ha och kontakta leverantören och få specifikation på vad som ingår, vad man kan välja bort samt pris för nyckelfärdigt och et pris för att enbart få huset, samt begära in priser som är speciferade för grunden, stomresning mm...då kan man lättare bestämma vad man kan/vill göra själv och vad man inte klarar själv.
Jag kan iaf rekomendera fiskarhedenvillan, jag var så nöjd med att man kunde välja bort en hel del som tex färdigmålade lister, jag sparade massa pengar på att måla dom själv även om det kanske inte är superkul att måla kilometervis med lister :) Dock ska man se upp med att väla till extra gejjer för dom tar BRA betalat för alla tillval man gör.
I slutändan tjänade jag ca 1 -1,5 miljon på att göra det mesta själv, och att vara noga med vilka tillval jag gjorde osv, lycka till!
Vad blev ditt slutliga pris ink allt? Funderar själv på att bygga Spoven och alltid intressant att höra.