Hej.
Finns det någon som är/varit eller ändå kan komma på en lösning på vårt problem?? Börjar få panik nu.
För några år sedan när jag levde ensam så köpte jag min lägenhet då det blev ombildning i byggnaden. Fick köpa den 20 % billigare än vad marknadsvärdet var, så det var ju liksom ingen diskussion då.
Det är en 1,5 rok 40 kvm som ligger i en förort till Göteborg, 6 min spårvagnsväg från centralen.
Nu har jag både sambo och en 8 månaders son, och en innekatt. Så trång är ju alltså förnamnet. Vi lever mer på varandra än med varandra känns det som just nu. Innan min son började krypa så fungerade det hyffsat, men nu när han kryper så känns det på nåt sätt mindre här än förut.
Att sälja den, kräver ju att vi har nånstans att bo. Att köpa större är inte ekonomiskt genomförbart i dagsläget.
Vi vill ju bo i hyresrätt.
Jag har de senaste månaderna suttit och uppdaterat så intensivt på
boplats.se att jag drömmer om det på nätterna.
Boplats.se är alltså ända sättet att få en lgh i Gbg, alla lediga kommer ut på sajten. Hundratals sökande till varje lägenhet. Det är inte helt omöjligt att få bostad via boplats, men man kan få hålla på och söka i flera år. Känner ju inte att vi egentligen har tid att vänta en minut till ens.
Jag har även satt upp byteslappar, och är med i två bytessidor på nätet. Dock samma sak händer om någon är intresserad.. Ingen vill ju säga upp ett 1a hand för att bo i 2a hand.
Jag har nu funderat på om det skulle vara möjligt att någon skulle vilja köpa den här lägenheten av mej till dess marknadsvärde, och vi tar över personens hyreskontrakt. Skulle det kunna fungera? Är det tillåtet?
Allt är ju inte tillåtet osv. Vet inte ens om byte mellan br och hr är tillåtet egentligen..? Jag vet ju att min bostadsrättsförening måste godkänna om jag hyr ut i 2a hand. Men ja hoppas att de inte har hjärta att neka oss, ändrade familjeförhållande borde ju vara ett giltit skäl.
Om någon har ett tips på hur vi ska gå tillväga, så är jag jätte jättetacksam!!
Mvh Tina