november09 skrev 2010-10-05 15:29:57 följande:
Ann Lee skrev 2010-09-03 12:37:46 följande:
TS: Ok, bra att veta att blöjor också ingår, tyvärr är blöjor rätt så dyrt.
Vi är två vuxna, en 2 åring och en nyfödd hos oss och vi har ungefär samma matbudget som ni och den räcker bra. Min man äter lunch på jobbet men jag äter oftast gårdagens middag till lunch nästa dag, detsamma gäller sonen när han är hemma. Han går på dagis 3 dagar i veckan.
Vi har storhandlat för cirka 2500 kr inför denna månad och då ingår alla blöjor som går åt under månaden till det. Dessutom har jag lagt undan 1000 kr i en "handlings-portmonnä". Den använder vi när vi handlar mjölk och färska grönsaker med mera under månaden. Detta är ett bra system för oss.
Dessutom har jag en månadsmatsedel för hela månaden. Jag planerade den utifrån reklamblad. Denna månad handlade vi på Willys. Jag skrev upp mängder av allt som skulle gå åt under månaden efter att jag skrivit matsedeln. Om du vill skulle du kunna få min matsedel om du ä intresserad.
Jag planerade enligt principen att laga mat efter råvaror som är billiga. Denna månad blev det kassler, köttfärs, kycklingfilé i storpack plus lite annat till detta. Därför har vi en kassler-rätt, en köttfärsrätt och en kycklingrätt varje vecka plus lite annat.
Hojta till om du vill ha månadsmatsedeln så ska jag skriva in den här. Orkar dock inte göra det om ingen är intresserad, tar ju ändå ett tag.
jag skulle gärna vilja se den matsedeln! om du orkar! eller några dagars maträtter iaf.. är tacksam mot allt =)
Här är rätterna uppdelade efter råvara:
KASSLERnudelwok med kassler och wokgrönsaker i sweetchili- och vitlökssås
pastasallad med ´kassler och en rhode island sås
pastagratäng med champinjoner och kassler
Raggmunk med bräckt kassler
KÖTTFÄRS
köttfärslimpa fylld med fetaost och italienska örter, ris och tomatsås
spaghetti och köttfärssås
makaronilåda med köttfärs
färsspett med mango- och tomatsalsa, bulgur
pizza bolognese
Grekiska färsbiffar med fetaost och persilja, bulgur, tsatsiki, oliver
köttfärssoppa
KORV
Korv Stroganoff med ris
Falukorv med stuvade makaroner
Korvsoppa med rotfrukter
FISK
Tonfisk- och fetaostpaj
Ört- och citronpanerad sej med potatis, kall gurksås
Nudelwok med surimisticks
KYCKLING
Kycklinggryta med kina-touch ("maizenapanerad" kyckling, purjo, gullök, vitlök, champinjoner, cashewnötter, ananas, soja och matlagningsgrädde) med ris och broccolimix
kyckling tillagad i lergryta tillsammans med äpplen, purjo, morötter, rotselleri och vitlök. Serveras med potatis
kyckling- och nudelsoppa
Kycklingpaj med fetaost, soltorkade tomater och basilika