Bodde på 20 kvadrat i korridor ett par år. Fördelen där är ju att man inte behöver tänka på köksbiten. Rejält kök och matplats är viktigt för mig. Bästa tipset är väl att tänka igenom vad du verkligen vill ha och behöver. Det är svårt att få med allt. Själv valde jag mycket bord framför mysmöbler. Jag ville ha ordentligt med arbetsyta för att plugga, sy, pyssla, plantera mm. Följden blev att sängen i kombination med två fotpallar och massor av kuddar fick agera myshörna. Ingen soffa, ingen fåtölj. Men det är ju en avvägning man gör. Fotpallarna svalde en del grejer liksom sänglådan. Bra garderober fanns, det är något att prioritera om du inte har det. Bokhyllor med dörrar är inte lika djupa som andra skåp och dörrarna döljer prylar så att det inte ser så fullt och plottrigt ut. Vägghyllor nästan uppe längs taket med lådor på sväljer en del och där uppe brukar man ju inte ha så mycket annat ändå. Jag valde mycket ljust och enfärgat för att det skulle kännas luftigare. Ordentliga lådor och hurtsar under skrivborden på hjul svalde också mycket prylar. Har man bra takhöjd kan en loftsäng absolut vara en idé, orkar man bädda kan en nedfällbar säng eller en bäddsoffa vara ett bra alternativ, är dock en fördel om man inte måste möblera om halva rummet för att kunna få ner sängen förstås. En av mina grannar valde att prioritera dubbelsäng och skrivbord som krävdes för hans dubbla datorskärm. Sen var det fullt. När jag levde i kappsäck hade jag hängmatta att hänga upp mellan närmaste träd. Där har du ett kompakt alternativ till säng... Nej, seriöst, du får leta runt lite och se vad du hittar. Kanske faller det på plats när du väl ser rummet...