Har ingen sand alls längre för våra katter får gå ut och göra sitt, men har testat det mesta.
Det jag föredragit hittills är CatSan som går att köpa på ICA. Billig efter som att den är dryg. Den är klumpfri, stänger in lukt, och dammar inte speciellt mkt. Att den är vit gör dessutom att det ser fräshare ut.
Sen gillade jag också Fresh and Easy (tror jag den heter), den hittade jag på Coop faktiskt och den är väldigt billig. Det är en kristallsand som stänger in lukten nästan totalt. Dammar och klumpar inte efter som att den är kristaller, och den är superdryg och jättebra. Däremot tycker jag att kristaller blir så äckliga till utseendet när de suger i sig urinet. Efter som att de är genomskinliga blir de gula och ser nästan ut som koagulerat ägg med lite vita i.

Men som sagt urbra utöver det. Dock väldigt vassa att trampa på barfota om de hamnar på badrumsgolvet. Det fick min karl att förbjuda mig från att fortsätta köpa just den.
Finsand är många nöjda med. Men jag tycker att det luktar för mycket och sen undviker jag gärna sand som klumpar sig. Det finns dock en sand som blir mer eller mindre som sement.

Klumparna blir väldigt hårda och den finns att köpa på djuraffärerna. Vet ej hur den är luktmässigt.
Pellets har jag också testat som alternativ bla när jag hade två kullar. Det är det värsta jag nånsin haft. Det luktar hemskt och väldigt starkt om både urin och bajs och sen får man till det en lukt av hamsterbur. Pelletsen stänger inte in bajset som sanden utan det blir mer en bajsklump med en massa pellets fastklibbade på utsidan, som lätt ramlar av och kladdar ner. Pelletsen fastnar i pälsen på katterna, som sen drar runt dem och tappar dem i huset. Vi hade bajskladdiga pellets överallt ibland (hade 7 katter så det var ju rätt många som drog ut dom där). Absolut det sämsta jag haft och jag använde inte ens upp hela säcken utan slängde den efter några försök.
Bra är om man har möjlighet att prova olika strö och testa vilket som just din katt föredrar.

Ju bättre förutsättningar du ger den desto mer rumsren får du den.