Joppis skrev 2010-03-24 19:51:56 följande:
zara71 skrev 2010-03-24 19:19:48 följande:
du kan inte ha bra erfarenhet av hundar eftersom du drar upp munkorg hela tiden ..o lägger det till att det är hundens brister ..Börjar ärligt talat bli lite less på din syn på hur en hund fungerar..Då kan i princip vi hundägare som har koll på våra hundar..eller som den då den jag passar som jag vet inte gillar barn,,och tar det gång på gång på MITT ansvar att se till att det fungerar jag ser klart att jycken har singnalerat obehag..där tycker du att den hunden ska bära något så övermarkerande som munkorg eller ? Du kanske själv skulle tycka att det är helt ok att stros runt och få en samling barn som hoppar på dej rakt av ..eller främlingar som kommer fram och tar på dej..Få hundar behöver munkorg kan jag säga och oftast så är det i samband med vaktuppdrag som en hund förses med den saken..men du briljerar glatt i en tråd som handlar i grund i botten om hur barn bemöter hundar ute..att säkrast är kort koppel o munkorg..hoppas innerligen att du inte hundägare eftersom du har en skev syn på vad du skriver om..du kan inte något om hundars signaler har jag sett i tråden och inte något om hur man agerar på dessa signaler heller..du bestraffar hunden på naturliga instinkter och trycker ner den och tycker att det är helt ok..fine..så får man en glad och social hund säkert..Ditt karma är kort koppel o munkorg ...
Ja, tar inte hundägaren ansvaret för en labil hund och något händer så lär antingen lagen säga munkorg eller spruta
Jag har munkorg på mina hundar av en anledning. Vid skyddsträning och vid tävling
Det är ingen ursäkt om en hund skulle råka bita ett barn "att hunden har dåliga erfarenheter"....
Det är hundägarens förbannade skyldighet att förhindra att det sker! Kan man inte det genom ren lydnad så är det kort koppel (och ev. munkorg som gäller).
För övrigt så älskar mina hundar barn...alla barn!

Seriöst, för att vara en person som arbetar med hundar så har du väldigt dålig koll. Det finns en anledning till varför över 95% av alla hundattacker sker mot just barn. Många hundar är inte vana vid barn, andra är inte vana vid alla typer av barn, barn har ett mycket vildare rörelsemönster än vuxna, barn stirrar mer och har ögonen på samma nivå som en hund (=hot). Så länge man anser att det alltid är hundens/ägarens fel så kommer hundbetten mot barn att fortsätta. Visst är det i huvudsak ägarens uppgift att förstå att barn beter sig annorlunda och kan hota/skrämma/provocera en hund. Men det är lika viktigt för föräldrar att förstå detta. Tumregler för föräldrar:
* Låt inte era barn stirra i ögonen på främmande hundar.
* Låt aldrig era barn hälsa på främmande hundar.
* Lämna aldrig barn och hundar ensamma med varandra.
Istället kan ni lära era barn hundspråk, vad en hund tolkar som ohövligt/hot, vilka signaler som hunden visar när den är stressad, hotad, upphetsad, etc.
För hunden och hundägaren är det också jätteviktigt att hunden får positiva upplevelser av barn redan från tidig ålder.