En provocerande rubrik - det var meningen - för att få din uppmärksamhet
Det som har fått mig att totalt ruttna är alla dessa rapporter om barn och vuxna som blivit attackerade och t.o.m huggna av hundar. Ofta stora och/eller aggressiva kamphundar. Men inte alltid. Oavsett - så har en hund slitit sig från en husse eller matte och ger sig på någon. Så läser man om hur en förfärad husse/matte säga att så brukar han/hon inte göra. Han/hon är nämligen så snäll egentligen.
DET SKITER JAG I!
DET ÄR DIN FÖRBANNADE PLIKT ATT HÅLLA KOLL PÅ DITT JÄVLA KRÄK till djur! Och det misslyckades du med. Jag skulle ha lust att tvångsmata hussen/matten med deras äckliga hund.
Ibland (som nu senast i DN i morse) läser jag om en liknande incident där hussen (eller var det matten) som helt enkelt smet från platsen efter att ett barn hade blivit biten av hunden. Fint va? Bra hund. Duktig hund. Och duktig hundägare.
Nu kommer ju hundälskarna här att rusa till och försvara dessa hundar med att det är inte hundens fel utan det är en oansvarig och olämplig ägare. Ni har ju rätt naturligtivs. Det är samma sak med en pistol. En pistol är helt ofarlig ända tills en människa får för sig att ladda den, rikta den mot någon och avfyra. Vad gör man då? Jo man burar in dåren i andra ändan av pistolen (han/hon som tryckte av) och sen konfiskerar man puffran. Och kasserar den! Varför skulle vi inte göra likadant med hundar och deras ägare vid liknande incidenter?
Ett annat exempel på något som kan skada människor. En bil. Men en bil är ju som bekant ofarlig tills det sätter sig en okunnig idiot bakom ratten. Och vad händer då? Jo man burar in dåren.
Jag kan för mitt liv inte begripa varför det skall vara någon form av rättighet att skaffa sig en attackhund (eller dyl)? När blev det det? Sönderavlade missfoster med "temperament"
Så - här är mitt konstruktiva förslag:
Alla hundägare måste skaffa sig en licens för sin hund. En licens som fås efter utbildning och lämplighetstest. Som skall förnyas regelbundet efter återkommande prov. Samma sak som med vapen och bilar (=körkort). Om om hunden attackerar någon så buras ägarn (=ansvarig) in och hunden avlivas. Punkt slut.
Och du som äger en dobberman (eller vad som helst) och som redan vid det här laget håller på och formulerar din indignerade replik. "För just du är ju lämplig". "Just din hund är ju snäll". Bra...då är det ju inget problem för dig att skaffa dig den licensen och hålla koll på ditt djur.