Det underliga med den där statistiken om golden är att ingen någonsin sett den med egna ögon. Men "alla" "vet" att den finns... Både tidningen Hundsport o Brukshunden har försökt att få fram bevis på detta, utan att lyckats. så det troliga är nog att även denna polis gått på denna vandringssägen. annars kanske din kompis systerdotter kan hjälpa till att äntligen få fram den? Har hon kanske namnet på polisen som hjälpte henne? Eller det borde räcka med i vilken stad det handlar om. Jag skulle gärna isf försöka ta fram denna statistik! Vore ju skönt att äntligen få svart på vitt på detta.
Jag tycker självklart att det är glädjande att du bara har erfarenhet av stabila collies! Dock tycker jag att statistiken talar annat. Det kan ju inte vara så att det mest är de dåliga som tar sig till testerna.
Sen är det nog också så att många hundar som upplevs som lugna o stabila egentligen aldrig utsätts för så mycket, till vardags. Har man sett att hunden reagerar i vissa situationer är det lätt att man omedvetet eller medvetet undviker att utsätta hunden för det. I en testsituation är det ju dessutom så att hunden inte bara stöter på en skrämmande sak, det händer något hela tiden. Vilket också gör att en hund med lite "sämre" mentalitet lägger på sig belastning under testets gång. Ett MH är ju egentligen inte något "svårt". En hund med bra mentalitet ska inte ha något större problem att lösa det utan att visa kvarstående rädslor. Rädd får en hund bli, men den ska ganska snabbt kunna komma över sin rädsla.
Vad gäller andra raser, ¨så har självklart alla raser något som man bör se upp med/ lära sig mer om. Men när det negativa handlar om mentalitet/rädslor, känns det extra viktigt att ta reda på hur det ser ut bland föräldrar o andra släktingar till den blivande valpen. En rädd hund kan, om det vill sig illa, bli en farlig hund.
Till TS; både berner o golden tycker jag är trevliga hundar, generellt. Dock har båda raserna vissa hälsoproblem, som man noga ska kolla upp bland släktingar till den blivande hunden. Är inte helt insatt i exakt vad som kollas, men det är åtminstone höftleder och armbågar på båda raserna. Det är lätt att kolla upp valpens släktingar på
skk.se, där man kan gå in på "hunddata" och där se röntgenresultat.
Kolla gärna också rasklubbssidorna, där du får reda på mer om vilka krav klubben ställer på föräldradjuren.