Hej!
Nu behöver ja lite hjälp här.
Det är så att ja har en häst. Ett varmblod. Han är "avställd" i ridning och allt vad det innebär nu.
Jag har honom installad där utsläpp, insläpp och fodringar ingår, det betlar ja för!
Men JAG köper mitt eget hö och kör detta till stallet.
Nu i vinter har min häst och häst kompisarna nästan inte alls fått varit ute någonting om dagarna!! Dom får gå ut nån timme om dagen, pga stallägaren inte är hemma på dagarna och inte vill ha dem ute då. Men får inte gå ut varje dag.
Detta tycker ja INTE om!
Denna vintern har det gått åt dubbelt så mkt hö som förra året. Och det är här min fråga kommer.
Hur mkt ska en häst egentligen kunna trycka i sig?? För eftersom stallägaren inte är hemma så får dom inget under dagen, utan får ordentliget på morgonen. Men när ja var där vi 10 tiden för att mocka är detta slut.
Han är alltså ett varmblod på 163 i mankhöjd. Inte tjock och inte arbetar han på något sätt.
Stallägaren säger att han får 2 höbalar per dag, vilket är dubbelt så mkt som han annars alltid ätit. Är det rimligt??
När sjutton hinner han äta upp allt detta???? Det blir ca 25 kilo hö.
Som ni märker är ja inte helt nöjd med situationen i detta stall, men just nu kan ja inte göra så mkt åt det.
Hur mkt äter era hästar och vad är rimligt??
Tror ju tyvärr inte att min häst får det där 2 hö balarna per dag utan att dom försvinner någon annanstans...
Vore tacksam för svar.