Det är den här tråden om det är nån som är nyfiken på hur det gått.
www.familjeliv.se/Forum-5-82/m46246178-1.htmlNu är det 7 månader sen jag startade den tråden och jag har gått ner till 93 kg och går sakta men säkert ner mer och mer. I Januari hade jag gått ner till 95 kg vilket dotterns ridskola med islandshästar har som viktgräns så jag har ridit några lektioner där. Det har varit halvstora islänningar på runt 135 cm och dom har utan problem klarat av lektion med mej och 2 av dom 3 jag ridit har varit riktigt pigga, den ena är en sån som är lugn med alla ryttare oavsett vikt. Nu är det iof ganska lugna lektioner som mest gått i skritt, en del trav och sen även lite tölt.
Jag kände dock att en gång i veckan räcker inte och jag vill gärna hitta en häst som jag kan hitta på saker med så jag satte ut en annons om foderhäst och skulle helst haft en familjehäst i kanske storleken 145 cm så både jag och dottern kunde ha ridit samma häst. Jag fick svar från en tjej som hade en stor nordsvensk på 163 cm och han är groooov. Jag har ridit honom 2 ggr nu och det funkar helt ok (är ju alltid lite svårt att säga 100 % i början). Jag ska testa honom några gånger till den här månaden och sen bestämmer vi om han är nåt för mej eller inte. Är han det kommer jag att ta hand om honom och rida/köra 4 ggr i veckan.
Dock är han alldeles för stor för dottern, hon har provat skritta honom en bit och det gick bra men så mycket mer kan hon inte göra på en så stor häst så hon kommer att få fortsätta rida på ridskola ett tag till.
Om jag får det att funka med 4 ggr i veckan under minst 1 år så finns planer på att köpa egen häst, då blir det dock en i lite mindre storlek i så fall så det passar hela familjen. Jag har ju fler barn som gärna vill testa på :)
Så för att sumera det så finns det faktiskt hästar för även oss som är tyngre :)
Jag rider ju lite lugnare och det mesta med stora killen kommer att gå i skritt med någon lugn travstund mellanåt.