X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Hej! Är det någon i den här tråden som har ätit Imurel när de ammade? Vad har era läkare sagt gällande Imurel och amning? Är gravid och äter Imurel men en ganska låg dos. De sägs ju att statistiken säger att det ska gå bra och att det är farligare om man skulle få ett skov (har crohns) och därför ska man fortsätta äta under graviditeten. Det känns ok för mig. Däremot har jag fått lite olika svar av sjukvården gällande amning: * Du ska inte äta medicinen om du ska amma. Sluta innan förlossning och amma så länge du klarar dig utan Imurel. * Fortsätt äta och amma - det finns inga belägg på att det skulle vara farligt för barnet, inte heller säkra belägg att det skulle vara ofarligt. * fortsätt äta så du inte blir sjuk och besluta dig för att inte amma. Jag vill gärna amma men vet inte hur jag ska göra - alla svar känns så tveksamma/osäkra. Hoppas på att några av er har något klokt att komma med så jag kan ta ett beslut.
Jättesvårt när det kommer olika bud.
Jag har inte ätit Imurel i samband med graviditet eller amning; rekommendationen då från min (mycket duktige) gastroenterolog var att avstå och de andra höll med. Men detta är några år sedan och det kommer nya rön hela tiden.
Vad som däremot kan vara lurigt är om du avslutar Imurel strax efter förlossning. För precis då är man som mest utsatt för skov. Så det finns ju en ganska stor risk att magen rasar, tyvärr.
Jag fick skov efter båda mina förlossningar; förste lyckades jag amma i 2½ månad innan det inte gick längre och då hade jag ändå kämpat med diarré och magsmärtor i en månad redan. Med nr 2 så kom skovet efter bara ett par veckor så han fick väl, i princip, bara råmjölken och lite till. Och då var den mjölken garanterat imurelfri eftersom jag inte ätit medicinen på ett bra tag då.
Jag ville också gärna amma och då var det, som sagt, inga tveksamheter i rekommendationerna jag fick. Det är, vad jag vet, fortfarande osäkert dokumenterat huruvida det kan skada barnet eller ej så jag personligen hade avstått amning samtidigt som Imurelbehandling. Nu vet jag inte om dettta hjälper dig det minsta men så tänker jag, i alla fall.