Jag tycker det var en riktigt stark inledning på säsongen. På sätt och vis tycker jag det var bra att de kör med parallella tidslinjer, för det är det enda "logiska" som kan hända om man försöker ändra i det förflutna. Det är helt omöjligt att komma tillbaka till sin ursprungliga tidslinje om man ändrat något, för då skulle man inta vara samma person, och således inte kunna åka tillbaka i tiden och ändra något. Eller, eh, ni fattar vad jag menar? Det behandlades ju redan i "Tillbaka till framtiden"
Men, jag vet inte om jag kommer att engagera mig i de alternativa figurena, så jag hoppas att något riktigt oväntat och twistat kommer att hända så de möts på något sätt.
Fast i planet som inte krachar så borde det vara 2004 nu, och på ön 2007.
Jag läste någon som gjorde en koppling till Schrödningers katt. Kvantfysik på ett filosofiskt plan. Det är alltså en katt i en låda som har 50% risk att dö. Innan man öppnat lådan och kan observera utfallet så existerar katten både som levande och död.
Tyckte det var en kul jämförelse. Någon (vem?) måste obseservera vad som hände (Sprängdes bomben eller inte?) innan vi vet utfallet. Fram tills dess existerar båda verkligheterna samtidigt.
Ang Jacob och hans nemesis så kan man nog lägga in både religion, mytologi och filosofi. Svart och vitt, ont och gott, ödet och den fria viljan.
Många verkar tycka att Jacob representera det goda, men jag vete sjutton. Jag tycker det är något knepigt med honom.