Jag är lite trött på det där med att det är bibliotekarierna som ska bestämma vad som är tillräckligt fint för oss låntagare att läsa. Vår lokala bibliotekarie är en väldigt mästrande kvinna och det märks tydligt att hon rynkar på näsan åt våra läsval- jag har slutat gå dit för det är sannerligen inte hennes uppgift att ha åsikter om vad jag VILL läsa. Det är en annan sak om jag frågar om råd, men även då så tycker jag inte det är okej för henne att lägga personliga värderingar i det... det är väl bättre att låna kiosklitteratur än inga böcker alls? Det viktiga är väl ATT man får igång ett läsande och det kan ju hon förstöra med sin knäppa-på-näsan-inställning...
Som exempel så frågade jag efter Ann Rosmans "Porto Francos väktare" när den var ny, men fick ett högdraget svar att "jag kan inte köpa in alla svenska deckare som kommer". Nej, det förstår väl jag också, men man kan ju fråga. Det roliga var att hon när hon kollat efter titeln i datorn insåg att kommunens huvudbibliotek köpt in hela 5 exemplar av boken... då muttrade hon någonting om att oj då, vi borde kanske ta hem den...
Ja, om det finns en efterfrågan så kanske de borde det ja!
Ang Isfolket, förlåt, så har jag läst dem. Jag har även läst Dickens och Tolkien och Boye och jag älskar Jane Austen. Så det ena utesluter verkligen inte det andra!
Isfolketböckerna är relativt lätta att hitta på loppis och second hand och de sista i serien köpte jag faktiskt nya på nätet för 29:- per bok. Har även ropat in några av dem på tradera då de ofta säljs flera åt gången. Så man behöver inte betala så mycket för att få tag i hela serien, har sett att vissa lägger ut auktion på alla 47!