MikuAndSaraLi skrev 2010-03-21 17:31:35 följande:
Nej, alltså - varje bok är fristående och dom har inget med varandra att göra. Eller så hette dom bar Sandmo-serien (bara för det kommer jag inte ihåg det just nu) och var ungefär som Harlequin böcker från samma bokförlag och i samma stil. Fast böckerna hade somsagt inget med varandra att göra. Alla historier är olika.
Det är Sandemo-serien den heter. Stjärnserien är en gammal serie som utavs av Boknöje på 80-90 talet och innehöll som du säger böcker med lite Harlequin-stuk. Bertrice Smalls serie var med där t.ex.
Sandemo-serien är 40 fristående romaner som alla tidigare varit följetonger i veckotidningar som Allers och Hemmets journal och sedan givits ut i bokform.
Min upplaga är "mittimellan", den vita med röda kanter, första upplagan var lite "finare" med storpocket och glittrig skrift. Nu ges böckerna ut i dubbelpocketar (precis som Raija och Isfolket gjorde ett tag).
Vi är inte ensamma är en fakta/fictionbok om hjälpare. (Andar) Den är skriven utifrån Margits egna erfarenheter samt läsarberättelser. (Precis som "Visst katten har djuren själ 1 och 2")
Ovannämnda, Ensam i världen, Vargens lilla lamm, Tessa, Drömmen om en vän, Skimrande vårar, I nattens tystnad, Yrsa och Spindelväv är alla fristående romaner som tillkommit efter Sandemoserien och därför hör dessa inte dit.
Vidare finns en bok som heter "I riddarnas spår". Det är en typ reseguide som hör samman med serien "De svarta riddarna" och är fakta om platserna som nämns där.
Vidare finns en fristående roman, "Dörren till det fördolda" som skrevs långt innan Isfolket men som Margit senare kopierade nästan rakt av och blev en av de sista böckerna i Sagan om Isfolket (en av dem som handlar om Nathaniel och Ellen).
I övrigt finns ett antal fristående romaner som enbart getts ut i Norge, bl.a en självbiografi som heter "Kjaere Margit". Det är en handfull böcker som är ytterst svåra att få tag på. Har själv sökt med ljus och lykta i över 10 år men inte fått tag på en enda ännu. De är de allra sista böckerna jag behöver för att komplettera min samling.
Fråga om det är nåt mer du vill veta.
Långt inlägg, men nu tror jag att jag rett ut alla fristående böckerna.