Nu är jag inte kille, men jag har lidit av depression och ångest under större delen av tonåren och en bra bit in i tjugoårsåldern utan att "få hjälp". Är man inte hjälpsökande så är det svårt för omgivningen att "göra något". Ska man gå efter vad som beskrivs i den här tråden så är jag manlig då eftersom jag är fostrad socialt och biologiskt (i min familj som jag delar mina gener med) i att man visar upp en stark fasad, pratar inte om känslor, visar inte (negativa) känslor etc. Jag har aldrig gråtit inför andra (kunde inte hindra en tår från att slinka ur ögat på min mammas begravning, but that's it), inte min familj eller min man, och jag lät aldrig fasaden brytas ens hos psykologen som jag till sist hamnade hos eftersom jag var tvungen att söka sjukvård för ett av skärsåren.
Man kan ju vara lite bitter om man vill för att man inte blivit "räddad" men faktum är att det är rätt svårt att göra något som utomstående om man inte blir insläppt. Jag tänker att i mitt fall så skulle skolan (gymnasiet) ha reagerat med tanke på all frånvaro jag hade de sista åren, men eftersom betygen höll sig ok så antar jag att ingen såg det som akut.
Har ingen direkt åsikt om kill- och tjejgrupper, det kan säkert vara bra i vissa fall, men jag ogillar starkt att tilldelas egenskaper och beteenden baserat på mitt kön eftersom det inte har någon mening för mig som individ. Att fånga upp ungdomar som mår dåligt men beter sig som jag och TS tror jag faktiskt att man jobbar på. Att göra det mer accepterat överlag att söka hjälp när man mår dåligt (eller att fylla i en anonym enkät sanningsenligt) är en bra början.