Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Samhälle
  • Jämställdhet/genus
  • Myten om att kvinnor tål mer smärta
Jämställdhet/genus - Samhälle
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Jämställdhet/genus
Samhälle
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Myten om att kvinnor tål mer smärta

Fre 31 aug 2012 20:55 Läst 4541 gånger Totalt 218 svar
    fuktsaft
    Visa endast
    Många kvinnor verkar tro att kvinnor tål mer smärta än män. De tar ofta upp barnafödande som "bevis" för det osv men det är helt enkelt inte sant. Det är en myt uppfunnen av kvinnor.

www.livescience.com/433-ouch-women-feel-pain....

" Women feel more pain than men, studies have shown. New research reveals one reason why.

Women have more nerve receptors, which causes them to feel pain more intensely than men, according to a report in the October issue of the journal Plastic and Reconstructive Surgery.

On average, women have 34 nerve fibers per square centimeter of facial skin. Men average just 17."

www.livescience.com/3898-women-suffer-men.htm...

" In another set of experiments, volunteers were asked to put their arms in an ice water bath.  Men were found to have higher pain thresholds (the point where they began to feel pain), as well as higher pain tolerances (the point where the pain became too much)." 

www.divinecaroline.com/22071/73256-comes-pain...

"   According to multiple studies in the U.S. and Great Britain, it takes more  painful stimuli for men to report feeling pain, and when they do feel it, they  tolerate the pain longer."

Kvinnor är känsligare och sämre på att hantera smärta jämfört med män. All annat är bara feministiskt önsketänkande.   

(OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 15
    4. 16
    5. 17
    6. 18
    7. 19
    8. 20
    9. 21
    10. ›
    11. »
    1. Parcae
      Visa endast
      Sön 16 sep 2012 19:24
      oOOo oOOo skrev 2012-09-16 19:17:33 följande:
      Ja isåfall är det inte så konstigt. Passar ganska bra med vad Elit säger då.

På lång sikt är det ju bra att söka vård tidigt rent ekonomiskt. Det är helt enkelt korkat att inte göra det vilket också stämmer med vad Elit säger.
      Män, lågutbildade och utlandsfödda är tre kategorier som söker vård mer sällan. Glesbygdsbor söker vård mer sällan än stadsbor. Elit har klart en poäng i att intelligens är en faktor, det jag motsätter mig är att det skulle vara den enda faktorn eller den klart största faktorn.
    2. oOOo oOOo
      Visa endast
      Sön 16 sep 2012 19:30
      Parcae skrev 2012-09-16 19:24:29 följande:
      Män, lågutbildade och utlandsfödda är tre kategorier som söker vård mer sällan. Glesbygdsbor söker vård mer sällan än stadsbor. Elit har klart en poäng i att intelligens är en faktor, det jag motsätter mig är att det skulle vara den enda faktorn eller den klart största faktorn.
      Det totala vårduttaget kan ju bli större om man inte söker vård i tid och blir det troligen. Som jag förstår det är det den totala vårdbelastningen som är högre bland lågutbildade eftersom de inte har förstånd att sköta sig. Vilken faktor skulle vara större än intelligensen med tanke på att vi har i princip gratis primärvård?
    3. Parcae
      Visa endast
      Sön 16 sep 2012 19:35
      oOOo oOOo skrev 2012-09-16 19:30:35 följande:
      Det totala vårduttaget kan ju bli större om man inte söker vård i tid och blir det troligen. Som jag förstår det är det den totala vårdbelastningen som är högre bland lågutbildade eftersom de inte har förstånd att sköta sig. Vilken faktor skulle vara större än intelligensen med tanke på att vi har i princip gratis primärvård?
      Om vi tar till exempel utlandsfödda så är språkbarriären en stor faktor. Tillgänglighet till vården är en annan.
    4. oOOo oOOo
      Visa endast
      Sön 16 sep 2012 19:43
      Parcae skrev 2012-09-16 19:35:59 följande:
      Om vi tar till exempel utlandsfödda så är språkbarriären en stor faktor. Tillgänglighet till vården är en annan.
      Säkerligen faktorer men knappast stora i jämförelse. Det som gör att högutbildade söker mindre vård totalt sett är ju så klart att de är sjuka avsevärt mindre.
    5. Parcae
      Visa endast
      Sön 16 sep 2012 20:12
      oOOo oOOo skrev 2012-09-16 19:43:33 följande:
      Säkerligen faktorer men knappast stora i jämförelse. Det som gör att högutbildade söker mindre vård totalt sett är ju så klart att de är sjuka avsevärt mindre.
      Högutbildade har mindre sjuklighet ja, där spelar ju arbetssituation och livssituation i övrigt in. Kan utbildningsnivå endast förklaras med intelligens?
    6. oOOo oOOo
      Visa endast
      Sön 16 sep 2012 20:19
      Parcae skrev 2012-09-16 20:12:21 följande:
      Högutbildade har mindre sjuklighet ja, där spelar ju arbetssituation och livssituation i övrigt in. Kan utbildningsnivå endast förklaras med intelligens?
      Nej, men eftersom begreppen i princip är synonyma i dagligt tal så är det tveklöst den största faktorn.

Men nu gällde det ditt påstående att högutbildade skulle söka mer vård än lågutbildade som ju är väldigt missvisande eftersom det är tvärtom totalt sett.
    7. Parcae
      Visa endast
      Sön 16 sep 2012 20:29
      oOOo oOOo skrev 2012-09-16 20:19:24 följande:
      Nej, men eftersom begreppen i princip är synonyma i dagligt tal så är det tveklöst den största faktorn.

Men nu gällde det ditt påstående att högutbildade skulle söka mer vård än lågutbildade som ju är väldigt missvisande eftersom det är tvärtom totalt sett.
      Sett utifrån vårdbehov så söker högutbildade oftare vård än lågutbildade. Lågutbildade avstår oftare från att söka vård än vad högutbildade gör.
    8. oOOo oOOo
      Visa endast
      Sön 16 sep 2012 20:30
      Parcae skrev 2012-09-16 20:29:05 följande:
      Sett utifrån vårdbehov så söker högutbildade oftare vård än lågutbildade. Lågutbildade avstår oftare från att söka vård än vad högutbildade gör.
      Ja, men så skrev du inte. Hade du skrivit så hade det inte varit en invändning till Elits inlägg. Så man undrar varför du skrev så.
    9. Parcae
      Visa endast
      Sön 16 sep 2012 20:39
      oOOo oOOo skrev 2012-09-16 20:30:31 följande:
      Ja, men så skrev du inte. Hade du skrivit så hade det inte varit en invändning till Elits inlägg. Så man undrar varför du skrev så.
      Det var så jag menade. Och som sagt så har jag inte helt sagt emot hans inlägg. Jag har bara påstått att jag inte tror intelligens är den enda förklaringen, inte heller tror jag att det är den största faktorn. Jag har inte sagt att han helt är ute och cyklar. Jag tror på en förklaringsmodell med flertalet faktorer och jag tror inte att man bara kan säga "det är på grund av skillnaden i intelligens".

Tillgänglighet (väntetider), tidigare vårdupplevelser, vårdpersonalens bemötande, barriärer (som ex språkbarriärer), vårdenhetens rutiner och så vidare är faktorer som bör tas i beaktande.
    10. Parcae
      Visa endast
      Sön 16 sep 2012 20:42
      Parcae skrev 2012-09-16 20:39:15 följande:
      Det var så jag menade. Och som sagt så har jag inte helt sagt emot hans inlägg. Jag har bara påstått att jag inte tror intelligens är den enda förklaringen, inte heller tror jag att det är den största faktorn. Jag har inte sagt att han helt är ute och cyklar. Jag tror på en förklaringsmodell med flertalet faktorer och jag tror inte att man bara kan säga "det är på grund av skillnaden i intelligens".

Tillgänglighet (väntetider), tidigare vårdupplevelser, vårdpersonalens bemötande, barriärer (som ex språkbarriärer), vårdenhetens rutiner och så vidare är faktorer som bör tas i beaktande.
      Äsch, jag glömde tillägga; bostadsort, arbetsplats, ekonomisk situation.

Min valp försöker hela tiden äta upp min laptop så fort jag sätter mig vid datorn..
    11. Parcae
      Visa endast
      Sön 16 sep 2012 20:43
      Parcae skrev 2012-09-16 20:42:36 följande:

Min valp försöker hela tiden äta upp min laptop så fort jag sätter mig vid datorn..
      Men fasiken då "och socialt stöd"

Så!
    12. oOOo oOOo
      Visa endast
      Sön 16 sep 2012 20:46
      Parcae skrev 2012-09-16 20:39:15 följande:

För att inte tala om orsaken till att och hur ofta de är sjuka in the first place.

Är den en iDog?

13. Parcae
      Visa endast
      Sön 16 sep 2012 20:52
      oOOo oOOo skrev 2012-09-16 20:46:45 följande:

För att inte tala om orsaken till att och hur ofta de är sjuka in the first place.

Är den en iDog?

Haha Nä, men en väldigt hungrig labradorvalp.
    14. Rakad Apa
      Visa endast
      Mån 17 sep 2012 02:46
      fuktsaft skrev 2012-08-31 20:55:09 följande:
      Många kvinnor verkar tro att kvinnor tål mer smärta än män. De tar ofta upp barnafödande som "bevis" för det osv men det är helt enkelt inte sant. Det är en myt uppfunnen av kvinnor.

www.livescience.com/433-ouch-women-feel-pain....

" Women feel more pain than men, studies have shown. New research reveals one reason why.

Women have more nerve receptors, which causes them to feel pain more intensely than men, according to a report in the October issue of the journal Plastic and Reconstructive Surgery.

On average, women have 34 nerve fibers per square centimeter of facial skin. Men average just 17."

www.livescience.com/3898-women-suffer-men.htm...

" In another set of experiments, volunteers were asked to put their arms in an ice water bath.  Men were found to have higher pain thresholds (the point where they began to feel pain), as well as higher pain tolerances (the point where the pain became too much)." 

www.divinecaroline.com/22071/73256-comes-pain...

"   According to multiple studies in the U.S. and Great Britain, it takes more  painful stimuli for men to report feeling pain, and when they do feel it, they  tolerate the pain longer."

Kvinnor är känsligare och sämre på att hantera smärta jämfört med män. All annat är bara feministiskt önsketänkande.   

Tror det stämmer faktiskt. Läste i Illustrerad Vetenskap för några år sedan att mannen tål mer smärta av samma anledning till att vi är mer muskulöst byggda, alltså att vi män är skapta av naturen för att "jaga" och utsätta oss i mer riskfyllda situationer. Givetvis så finns det ju undantag på båda sidor, men under vuxen ålder då jag har lärt känna kvinnor så verkar de flesta ha lätt att bryta ut i gråt vid smärta och ha relativt låg smärttröskel jämfört med de flesta män.
      ”Livet är för viktigt för att tas på allvar.” - Oscar Wilde
    15. Rakad Apa
      Visa endast
      Mån 17 sep 2012 02:49
      Kjellgren skrev 2012-09-01 13:54:30 följande:
      En av mina favoritstudier om smärta och könsskillnader (jag minns inte när eller var den publicerades):

Män och kvinnor utsattes för stigande smärta och skulle i stort sett säga "stopp!" när de inte tålde mer. Olika typer av testledare åsamkade dem smärtan. För kvinnor spelade det ingen roll vem som var testledare, de tålde lika mycket smärta oavsett. Männen tålde lika mycket smärta som kvinnorna - om det var en manlig testledare.

När de bytte till en medelålders kvinna tålde männen mer smärta och när testledaren var en ung sexig kvinna fick man i stort sett bränna männen med cigaretter innan de skrek "stopp!"

Studien var om jag minns rätt gjord i USA, jag är inte helt säker på att resultatet skulle bli precis lika med svenska män.

Kvinnor har för övrigt en mer varierande smärttröskel beroende på ålder och menscykel medan männens är mer konstant. Och i övrigt är det antagligen omöjligt att helt skilja fysiologisk smärttröskel från kulturell dito.

Haha, intressant!
      Hade faktiskt ingen som helst aning om att smärttröskeln hos kvinnor kunde bero på ålder och menscykel! Då har man lärt sig nåt nytt, tack!
      ”Livet är för viktigt för att tas på allvar.” - Oscar Wilde
    16. Elit
      Visa endast
      Mån 17 sep 2012 10:22

...
      bostadsort, arbetsplats, ekonomisk situation... tidigare vårdupplevelser, vårdpersonalens bemötande... Tror samtliga av dessa variabler i stort försvinner efter du korrelerat för intelligens. Jag tror inte människor med hög intelligens i mindre orter klarar sig sämre (det finns förmodligen mindre intelligenta människor i små orter), tror inte personalen är otrevligare i mindre orter (snarare tvärtom) etc.

Jag tror förmågan att leva hälsosamt samt att följa doktorns rekommendationer och följa hans anvisningar (som har hög korrelation med intelligens) är de viktigaste förklaringsvariablerna för att du klarar dig bättre.
    1. «
    2. ‹
    3. 15
    4. 16
    5. 17
    6. 18
    7. 19
    8. 20
    9. 21
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
      • Senaste inläggen
      • Ekonomi & juridik
        • Ekonomi
        • Familjerätt
        • Företagande
        • Juridik
        • Konsument/Inhandla
        • Lån & skulder
        • Spartips
        • Övrigt
      • Familjeliv.se
        • Efterlysning - media
        • Familjeliv - sajten
        • Familjeliv - tidningen
        • Familjeliv förslagslåda
        • Helgvärd
        • Information
        • Jultävlingar på Familjeliv
        • Ny på Familjeliv
        • Träffar
        • Tävlingar - av Familjeliv
        • Tävlingar - av medlemmar
        • Övrigt
      • Fritid & hobby
        • Dator & Teknik
        • Foto & Video
        • Internet
        • Motor
        • Photoshop
        • Pyssel
        • Scrapbooking
        • Släktforskning
        • Spel
        • Sport & Fritid
        • Teknik
        • Övrigt
      • Hus & hem
        • Bakning
        • Dryck
        • Heminredning
        • Hus
        • Lägenhet
        • Matlagning
        • Trädgård
        • Övrigt
      • Husdjur
        • Akvarium
        • Burfåglar
        • Hundar
        • Hästar
        • Kaniner
        • Katter
        • Reptiler
        • Smågnagare
        • Övrigt
      • Kropp & själ
        • Barnhälsa
        • Filosofi
        • Frivilligt barnlösa
        • Glädje
        • Graviditetshälsa
        • Hälsa
        • Kosthållning
        • Medialt
        • Mode
        • Psykologi
        • Relationer
        • Rädsla/skräck
        • Singel
        • Skönhet
        • Sorg
        • Svininfluensan
        • Tatuering & Piercing
        • Träning
        • Vikt
        • Övrigt
      • Nöje
        • Bloggliv
        • Böcker
        • Film/TV
        • Humor
        • Högtider
        • Kultur & Konst
        • Musik
        • Nöje
        • Poesi
        • Reseberättelser
        • Resor
        • Shopping
        • Övrigt
      • Samhälle
        • Anonyma diskussioner
        • Arbete
        • Etik
        • Fråga mig vad du vill
        • Irritation
        • Jämställdhet/Genus
        • Natur & Miljö
        • Nyheter
        • Politik
        • Religion
        • Samhälle
        • Språk
        • Studerande
        • Vetenskapligt
        • Välgörenhet
        • Övrigt
      • Sandlådan
        • Egotrådar
        • Ironi & satir
        • Lektrådar
        • Tro det eller ej
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Fråga en ung prostituerad!
    • Hur tröstas barnen på förskolan?
    • hur födela rummen?
    • Varför äter ni ägg?!
    • Hjälp! Min kille fyller snart 30 år, han vill att jag ska ordna en fest men jag får bara ångest!
    • Nutrilett smoothie till en 2åring?
    • Han fick ingen tårta på dagis! Jag ville bara gråta!
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Från cup till dl
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Mina diktkort
  • Mest sedda klippen
    • Pizza
    • Hektor och stolen

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm