X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Fast finns dessa menar du? Vet du att det finns människor som år ut och år in lever på bistånd och som INTE försöker göra något åt sin situation?
Japp, jag har anmält några sådana som jag känt till. Som bla. haft eget företag vid sidan om, det får man inte ha enligt reglerna för försörjningsstöd. Personen i det fallet var bara lat och ville syssla med "roliga" saker istället för att skaffa sig ett vettigt jobb. Åka utomlands på jobbresor som inte gav inkomst osv. Försörjningsstödet tog han för att han skulle kunna ta pengarna från företaget i lön till sina resor.
Går själv på försörjningsstöd sen 3år tillbaka pga. sjukdom, men i sommar så verkar det som om sambon får fast jobb och då lutar allt åt att vi blir självförsörjande och lite till. Ska bli så underbart, för vi har verkligen kämpat för att rehabilitera främts honom som haft chans att få jobb före mig. Jag är så sjuk att AF inte vill ha med mig att göra. Men han har nu fått extra stöd och det går spikrakt åt rätt håll. :D
Tråkigt att han inte fått det stödet tidigare bara, för soc har inte lyft ett finger, och det tar tid att hitta rätt i myndghetsdjungeln. Vi har sen 1.5år varit inskrivna i deras grupp "ej arbetsföra" dvs. hopplösa fall man inte ens bryr sig om att ha möten med. Helt sjukt att vi har ett system som kan klassa folk så, de har inte ens tittat på om vi fortfarande borde vara i den gruppen eller inte, har man en gång hamnad där då satsas typ inget alls på en. De satsar på folk som har chans att komma ut till jobb fort, för då ser siffrorna bättre ut.
Så det finns helt klart parasiter, men jag tror att flertalet människor har en vilja att kunna klara sig helt själva, även om det gäller barnbidrag, fp eller annat. Fuskarna är värst.