Generellt sett är nivån ganska bra som den är idag.
Hyra: Måste ju variera mellan kommun till kommun. Men givetvis ska man inte bo i en onödigt stor eller onödigt dyr lägenhet. Det kan de nog hålla koll på inom kommunen. Visst kanske man gärna bor kvar i tipp-topp-fyran i fina området, men om man lätt kan få en billigare lägenhet som är tillräckligt stor för ens behov och betydligt billigare, så tycker jag det är rimligt att man får flytta - eller att man inte får bidrag som täcker hela hyran.
Tycker inte heller att man ska få flytta till dyrare medan man får försörjningsstöd, utom i väldigt speciella fall...
Semesterresor ska SJÄLVKLART INTE ingå!!! (Om man däremot lever extremt sparsamt och kan spara ihop till det utifrån normen så är det helt ok).
Startbidrag för barnutrustning och möbler är jag litet kluven till... Jag tycker att det ska finnas, men kanske att det ska utformas mer som ett lån som avskrivs successivt... Dels för att det då finns ett egetintresse av att hålla nere totalkostnaden, som annars saknas. Och sedan för att det känns fel gentemot andra. Ta en ungdom som flyttar hemifrån. Kanske hade en säng som hängt med sedan barnet var liten, med en vanlig skumgummimadrass som har rätt många år på nacken. Täcke, kudde (rejält begagnade även dem), och något skrivbord. Kanske även en dator numera... Börjar studera, och ska på studiemedlet och ev. sommarjobbspengar bygga upp sitt boende. Det blir då till att leta begagnat, kolla på second hand, fyndhörnan på Ikea och liknande. Är det då rimligt, att man ska kunna få massa möbler gratis från soc och månaden därpå har man fått ett jobb och är självförsörjande men har en ganska väl möblerad lägenhet?