Jag tycker det i grunden är ganska bra nivåer, men det skulle behövas göras om i systemet där man tar hänsyn till längre bidragsberoende och ev. funktionshinder mm.
Vi har gått på soc i 3år, jag för att jag har en sjukdom som utretts lika länge, får inget från FK, sambon för att hans epilepsi har varit så allvarlig så han inte har kunnat jobba. 4-5anfall/vecka, så vi har kämpat för att rehabilitera oss istället. Stora problemet är att soc inte bryr sig om hjälpmedel som man behöver som nuförtiden måste bekostas själv.
Visst man kan söka handikappersättning men då måste man komma upp till en viss nivå, jag kanske gör det nu, vi ska testa. Men min sambo har inte gjort det. Så de hjälpmedel främst jag kan behöva för att inte skada mig mer eller bli mer självständig har vi fått nej på. Det är helt sjukt, det handlar inte om en massa dyra saker, utan tex. handledsstöd, handskar för att rulla rullstolen de slits ofta, vissa hjälpmedel för att sköta hygien osv. Sånt som ändå kostar några hundralappar men som vi inte har kunnat spara till.
Men om man ska gå en kortare tid så fungerar de normerna som är idag, men längre tid så får man räkna med att vissa saker behöver bytas ut allteftersom.