Tyvärr går min familj på socialbidrag för tillfället. Hela familjen måste söka om man inte är singel.
Jag har endast a-kassa och sambon har ingen inkomst eftersom hon varit mammaledig och inte tjänat in till a-kassa innan dess.
Som läget ser ut nu så söker vi arbete som bara den och vill inget hellre än att slippa att redovisa allt vi betalar till samt att vi är tvingade (inget fel i det på något vis, tvärtom trevligt att skapa nya kontakter) till praktik. Vi får från det sociala totalt ett tillskott på drygt 3000 plus eventuella resekostnader eller annat som överstiger normen.
Dock kan jag tycka att 3000 är lite betalt för två stycken heltidsarbete, för det är helt vanliga arbeten vi pratar om här. Visst, min a-kassa tillkommer ju, men den hade vi ju fått även om vi suttit på arslet och degat, vilket vi verkligen inte vill. Jag har sökt 25 arbeten sedan årsskiftet och fått avslag på alla, är inte kräsen på vilket arbete jag får, bara det är ett arbete! Älska att arbeta och har gjort det sedan mitt första sommarjobb när jag var 13 år.
Så alla är inte lata drögar som inte vill jobba.
När sparkapitalet sinat och det inte finns någon som vill köpa det man lägger ut på blocket, så finns det liksom ingen annan utväg än socialen. Även om jag hatar att gå där. Men det handlar om att överleva.